geekling skrev:
Var ute och surfade lite utanför byggahus, och upptäckte till min förundran att ämnet om hur på bästa sätt göra en brasa var föremål för en livlig och stundtals ej allt för vänskaplig debatt.
Tidningspapper vs. braständare. Tändved i botten vs. 'topdown' (vedträn i botten och tändved ovanpå). Tipi vs. logcabin. osv. ämnet tycktes outömligt.

Så givetvis tar jag debatten hit!

Här är en bra guide. Jag tänder med braständare i kaminen, låter först luckan stå öppen så man får lite drag, sen lägger jag 4 vedträn som en fyrkant och tänder nedifrån. Låter det ta sig riktigt innan jag stänger luckan och ställer in luftflöden med spjället.

http://www.nuohoojat.fi/binary/file/-/id/11/fid/588/
 
Hej
Jag rekommenderar att ni läser lite om hur hälsovådliga rökgaserna är innan ni tänder nästa brasa.
Här är en informativ länk:
http://www.friskluftnu.se/

Ni kan också titta på detta:
http://www.naturvardsverket.se/Sa-mar-miljon/Statistik-A-O/PAH-till-luft/
Där påstår Naturvårdsverket att
Vedeldning – största källan till utsläpp av PAH i luft i Sverige

Jag hoppas att MYSELDARNA tar något till sig innan ni tänder Mysbrasan och förgiftar luften för er själva och för omgivningen.

Frisk luft är en bristvara.

Lycka till
Axelman
 
  • Gilla
helder
  • Laddar…
axelman skrev:
Hej
Jag rekommenderar att ni läser lite om hur hälsovådliga rökgaserna är innan ni tänder nästa brasa.
Här är en informativ länk:
[länk]

Ni kan också titta på detta:
[länk]
Där påstår Naturvårdsverket att
Vedeldning – största källan till utsläpp av PAH i luft i Sverige

Jag hoppas att MYSELDARNA tar något till sig innan ni tänder Mysbrasan och förgiftar luften för er själva och för omgivningen.

Frisk luft är en bristvara.

Lycka till
Axelman
Äsch, larv!
Vi har eldat sedan neandertalarna.
 
Skulle man utgå från alla utredningar som görs ur ett smalt perspektiv skulle vi människor vara utdöda för länge sedan pga att allt är farligt.:D
 
Goda argument för att fortsätta ?

Axelman
 
Grejen är väl om ingen skulle myselda så skulle alla bli ungefär 250 år gamla. Det vore väl inte så dumt.. Detta bygger förstås på att vi även slutar äta knäckebröd, för det var ju också livsfarligt vill jag minnas.
 
Jag följer anvisningarna till min Kaddy-kamin:

Bygger ett "timmerhus" av tändpinnar tjocka som tummen ungefär, hela vägen från kaminens botten till dess tak. Under detta timmerhus lägger jag en eller ett par bitar näver så att dess lågor kommer slicka de nedersta tändpinnarna. Nävern tänds och luckorna hålls öppna tills jag ser att det tagit sig i några av pinnarna, då stängs luckorna och kaminens spjäll ställs i tändläge, alltså det fjäderbelastade läget med vreden rakt upp. Så får de stå tills det börjar pumpa i kaminen, då vrider jag ned tills pumpandet precis försvinner. Detta gör att kaminen värms upp så snabbt det är möjligt vilket är vad man är ute efter. När veden brunnit ned så att det återstår en matta av superhet glöd lägger jag in fullstora vedklabbar och drar ned vreden så att det blir stora lugna lågor.

Det jag märkt med min kamin är att det är en klar fördel att lägga de nedersta klabbarna på tvären i kaminen, alltså med kortändarna inåt respektive utåt, inte till vänster och höger. Lägger man dem tvärs hindrar de luftflödet från spjällen vilket tydligt hämmar draget och därigenom lågorna. Lägger man de nedersta på tvären och nästa lager på tvärs får man ett fint drag framifrån och bak i kaminen som sedan sveper framåt längs stålplattan i taket, rundar denna och tar sig vidare bakåt ut i skorstenen.
 
Vi eldar på hösten/vintern när bergvärme pumpen inte hinner ikapp (de dagar temperaturen sjunker från -10 till -26 grader över natten). Har en stor kartong som vi sparar alla rullar i
 
axelman skrev:
Hej
Jag rekommenderar att ni läser lite om hur hälsovådliga rökgaserna är innan ni tänder nästa brasa.
Här är en informativ länk:
[länk]

Ni kan också titta på detta:
[länk]
Där påstår Naturvårdsverket att
Vedeldning – största källan till utsläpp av PAH i luft i Sverige

Jag hoppas att MYSELDARNA tar något till sig innan ni tänder Mysbrasan och förgiftar luften för er själva och för omgivningen.

Frisk luft är en bristvara.

Lycka till
Axelman
Jag visste att jag gjorde fel när jag slängde ut min oljepanna från 70-talet och satsade på förnybart biobränsle i form av en vedanläggning:mad:
 
  • Gilla
kontorsråttan och 1 till
  • Laddar…
axelman skrev:
Hej
Jag rekommenderar att ni läser lite om hur hälsovådliga rökgaserna är innan ni tänder nästa brasa.
Här är en informativ länk:
[länk]

Lycka till
Axelman
Jag tycker det är fantastiskt med hemsidor som driver en sakfråga med emfas men det framgår inte vem som driver den. Det skrivs ofta "vi", "många" och "en övervägande majoritet" på dessa sidor men det finns sällan några bevis för att det är fler än en handfull, om än det, personer bakom. Ofta fylls hemsidorna men en överväldigande mängd "fakta", "rapporter" och "utredningar" som är mycket svåra att få verifierade. http://www.alltom02promillepasjon.se är ett annat praktexempel.

Med det sagt, visst släpper myseldning ut ämnen i luften...men det gör tyska kolkraftverk också. Hellre elda en närproducerad björk som bidragit hela sitt liv till att minska växthusgaserna än att elda tysk kol.
 
  • Gilla
kontorsråttan och 4 till
  • Laddar…
Jag har provat med tändbrasan överst, det funkar bra. Men kanske inte i förugn och Hugo miljö....
 
axelman skrev:
Hej
Jag rekommenderar att ni läser lite om hur hälsovådliga rökgaserna är innan ni tänder nästa brasa.
Här är en informativ länk:
[länk]

Ni kan också titta på detta:
[länk]
Där påstår Naturvårdsverket att
Vedeldning – största källan till utsläpp av PAH i luft i Sverige

Jag hoppas att MYSELDARNA tar något till sig innan ni tänder Mysbrasan och förgiftar luften för er själva och för omgivningen.

Frisk luft är en bristvara.

Lycka till
Axelman
Att ha koll på rökgaser osv säger jag inget om det är inte att leka med och kan hå mycket fel.

Men att "mys eldarna" inkl mig skälv ska tänka efter är lite långsökt. Vi myseldar ju bara under några månader då det är kallt. Känns som att det finns bra mycket mer saker man bör tänka på istället för att elda en brasa hemma.
 
Paxman skrev:
. Hellre elda en närproducerad björk som bidragit hela sitt liv till att minska växthusgaserna än att elda tysk kol.
När man eldar upp björken så ökar man ju på mängden växthusgaser igen.
Axelman
 
axelman skrev:
När man eldar upp björken så ökar man ju på mängden växthusgaser igen.
Axelman
Det är ju ett nollsummespel så man ökar ingenting.
 
  • Gilla
Joak och 5 till
  • Laddar…
Enklast då jag tänder kaminen varje dag från okt till apr, använd dags/morgon tidningspapper, inte reklam/katalog papper.

krama ihop som bollar ungefär som när du gör snöbollar och kasta in en 6-8 bollar i botten, sen är det bara att ösa på med vedklampar, brukar inte spela så stor roll hur stora men jag brukar ta ett par mindre vedträn i botten.

/M
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.