trattalask
Stenolofanders skrev:
Perifal solo innova 30 kw: tändved (just nu rester av ett gammalt spåntak) och papper o bös tändes som förbrasa. När den tagit sig lägger jag i två ikeakassar med 50 cm ved. Värmer 200 kvadrat hus och varmvatten i några dar. DET kallar jag myseldning!
Och gubben jag köpte fem kubik ved av tyckte att jag mös mycket... Respekt! :)
 
En slöjdlärare gör så här: först låter jag ungarna i skolan hyvla en massa, samlar ihop hyvelspånorna och tar hem. Även allt rent träspill som annars hade slängts tar jag hem. Staplar en ved i form av en # och kramar en hyvlespånboll och lägger i mitten. Toppar med slöjdspill. Funkar kanon.
 
  • Gilla
Andreas_Hansson och 1 till
  • Laddar…
Hugo braskamin, fläktkylt effektmonster som bara används efter kallställning, men då går det fort; Björkspänt och tyrespån uppepå två lager varvade trän med de tjocka i botten; alltid uppifrån minigasolbrännare.
Euronom V30, ombyggd med keramisk efterbrännkammare; Startbrasa av tyre och blandat spänt 4 min, stänger mellanspjäll och lastar in veden. Gasolbrännare; når inte med annat efter ombyggnad plus att det går quickt.
 
Vill åter igen slå ett slag för vardagsrummets viktigaste möbel, näst kaminen förstås: Huggkubben.
Ett måste om man vill få bra tändved :)
Huggkubb (Medium).JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Fyra vedklampar i botten, rejält med tändved uppe på. Tändkloss. Öppet spjäll underifrån och öppna fönster/dörr eller tryckkompensation på FTX tills brasan tagit sig. Sedan mindre primärluft (luft underifrån) och mer sekundärluft (luft som kommer in högre) och stängda dörrar.

Det är vad jag kommit fram till ska vara bäst efter mycket Googlande, funkar bra i praktiken också.

Det svåraste tycker jag är att sedan fylla på med rätt mängd ved för att få en lagom brasa som inte sotar. Man får testa sig fram men för oss fungerar ungefär halva mängden ved i förhållande till första ilägget.
 
trattalask
KnockOnWood skrev:
Vill åter igen slå ett slag för vardagsrummets viktigaste möbel, näst kaminen förstås: Huggkubben.
Ett måste om man vill få bra tändved :)
[bild]
Jag hugger upp ute i vedboden och förvarar i billiga plastkorgar. Tar in lagom till tre-fyra dagars eldande. Men jag är övertygad om att min 2.5åring hade hållit med om att huggkubbe och yxa varit bra att ha inne. ;)
 
  • Gilla
etxgmg och 1 till
  • Laddar…
Niklas_1 skrev:
...
Det svåraste tycker jag är att sedan fylla på med rätt mängd ved för att få en lagom brasa som inte sotar...
Det tycker jag tyder på att du eldar nästan med syreunderskott. Dvs snåleldar.
Släpp på mer luft så brinner det bättre, blir renare rökgaser (till grannarnas förtjusning) och du slipper risken för tjärbildning i skorstenen och därmed sammanhängande risk för skorstensbrand.

Och på det hela taget låter din teknik alldeles för krånglig.
Vem kan följa alla de stegen? Bara du själv troligen, dvs husets herre ;)
 
Det är ju en rutin man skaffar sig, jag tycker inte den är krånglig, men jag kan ju inte svara för andra :)

När man fyller på är det balansen mellan ved och luft som jag tycker är svår. Vet inte om det är jag som är för noggrann och krånglig, eller vår kamin som är svår. Lägger jag i för mycket sotar det och brinner långt upp i skorstenen. Lägger jag i mindre, ungefär halva grundilägget så når lågorna inte så långt upp och det sotar inte. Har märkt att storleken på vedklabbarna påverkar mycket också, är det mycket smått så brinner det snabbt och intensivt. Ett tag hade vi mycket spillvirke, det var svårt. Brann väldigt snabbt och intensivt, då blev det många täta små ilägg för att det inte ska sota.

Jag har iaf testat och hittat vad som funkar i vår kamin. En grej som jag hade stor nytta av var att gå ut och kolla på röken ur skorstenen, speciellt vid start och efter ilägg. Röken är knappt synlig när jag gör som jag beskrivit.

Det är kul att lära sig elda bra! :)
 
Tobas skrev:
Har nog aldrig misslyckats men har förstått att en del tycker du är lite overkill.
I manualen till vår braskamin rekommenderar de att *väga* tändveden. Exakt 1,5 kilogram skall det vara.

Börjar man med det, då snackar jag overkill.
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
trattalask
geekling skrev:
I manualen till vår braskamin rekommenderar de att *väga* tändveden. Exakt 1,5 kilogram skall det vara.

Börjar man med det, då snackar jag overkill.
Det står det i manualen till min contura 510 med. Har faktiskt gjort det en gång i början innan jag började elda första gången efter husköpet. Inte säker på att det va just 1.5kg man skulle ha. Men efter man vägt det så inser man att det är en ansenlig hög med ved. :)
 
KnockOnWood skrev:
Vill åter igen slå ett slag för vardagsrummets viktigaste möbel, näst kaminen förstås: Huggkubben.
Ett måste om man vill få bra tändved :)
[bild]
Det här tycker jag är det bästa systemet, inga tändkuber, kemikalier eller papper.
Bara ta yxan och flisa av lite stickor från en vedklabbe eller ett antal hugg i sidorna så det uppstår små "vingar" sen är det bara tända i kanten det tar sig direkt.
Samma resultat kan åstadkommas med en mora, bara jacka lite.
Förbereda en 5-10 sådana för tändning.
 
  • Gilla
-MH- och 1 till
  • Laddar…
MrPlow
Recept som funkar på de flesta eldstäder.

- Alla ventiler max öppnade
- Knöglat papper i botten
- Två-tre späntstickor
- Två-fyra torra klabbar, i valfri typ av hög

Tänd pappret, håll dörren lite öppen så man får bättre drag. Stäng när det tagit sig.

(Vid behov kan man toppa med ett nästan oknöglat papper på toppen för att värma ut skorstenen)
 
Pappcylindern till toarulllar fungerar bättre än tändkuber för mig. De brinner i båda ändor och tillräckligt länge för att veden ovanför ska ta fyr. Minst 6 vedklabbar staplade 2 och 2.
 
...med miljöpartiets valmanifest
;)
 
  • Gilla
Thomas59 och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.