Toarulle (utan papper ;-)) + några torra kottar ovanpå. Allt ihop i mitten av en pagod (hmm, kallas det så?).

Skitenkelt och lyckas alltid oavsett hur grov ved.
 
Använder "törebitar" som kommer från"kådrik" tall , den använder jag både att tända kaminen hemma och att tända brasan på älgpasset, en liten bit eller två stora som ett lillfinger tänder lätt en brasa, vissa tallar drabbas av nån "sjukdom" vilket yttrar sig på detta vis.
 
Tsk tsk tsk...

För den lilla pyromanen är ju hela omständigheten med tändnings ritualen del av grejen med att elda.

Så eldkastaren sparar man till sånt som är tråkigt. Typ utrotning av ogräs.

Om man bara vill ha det snabbt varmt kan man ju lika gärna köpa en sån där elektrisk fuskbrasa som startas med en knapptryckning.
 
Redigerat:
Gynteri
Då det synes stört omöjligt att nå enighet om hur man på bästa sätt gör upp eld, i huvudsak vad myseldning anbelangar, så forsätter jag som tidigare. Dvs med grillfolie.

Det hörs ju på namnet att denna produkt måste vara den ultimata tändmetoden.

Kung Louie hälsar också!

För övrigt anser jag att bästa mysfaktorn uppnås genom att inte alls tända någon brasa, eftersom "underbart är kort. Då slipper man den outhärdliga värmen från kaminen.
 
Redigerat:
Gynteri skrev:
...För övrigt anser jag att bästa mysfaktorn uppnås genom att inte alls tända någon brasa, eftersom "underbart är kort. Då slipper man den outhärdliga värmen från kaminen.
Aha, så man kan värma varandra i stället kanske :D
 
Får man upp tempen riktigt i rummet kan det ju leda till annan typ av mys...när det blir så varmt att man måste börja ta av sig lite kläder alltså! ;)
 
Ja, det är en balansgång.
Rätt som det är börjar det gå för hett till :surprised:
 
  • Gilla
Grumsgrums
  • Laddar…
Jag hällde också på diesel med en petflaska med hål i korken under några år. Visst brinner det, men det brinner med en fet sotande låga som inte är jättevarm för att antända veden. När jag upptäckte Ajax eldkastaren infann sig den rätta o mysiga Vietnam-atmosfären med bråkdelen så mycke soppa. Ingen som provar?

En metod som jag bara funderat på att prova är att svetsa på en rörbit i sidan av kaminen så att varmluftspistolen passar och kan blåsa liv i brasan under någon minut. Min Pellets brännare funkar så klanderfritt. Kan ingen prova detta o berätta sen (jag är för lat)
 
Diesel i vardagsrummet????
 
pmm skrev:
Diesel i vardagsrummet????
Hur menar du? Brandfängt eller vad?
 
Det luktar.
 
Gynteri
Paxman skrev:
Får man upp tempen riktigt i rummet kan det ju leda till annan typ av mys...när det blir så varmt att man måste börja ta av sig lite kläder alltså! ;)
OK! Jag omformulerar: Då går man också miste om den outhärdliga värmen från kaminen.
 
pmm skrev:
Det luktar.
Men du ska inte hälla det på parketten. Det ska vara på veden inuti kaminen!
 
En droppe diesel på kläder är samma som en dl rakvatten...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.