TheImprovisor
P pmd skrev:
Lite småskjutande som sker när knarkgängen pangar på varandra är inte strid. Militär vapenanvändning är betydligt mer disciplinerad och effektiv.
Svaret på min fråga är alltså ja.

D Dilato skrev:
2022 drunknade 70 personer, 116 personer dog av dödligt våld varav 63 personer blev skjutna.
Så risken att drunkna är lägre än risken att dö av dödligt våld.

Nio gånger så många människor har år 2023 skjutits ihjäl i Sverige som i Danmark, Finland och Norge tillsammans.
[länk]
Varför denna fixering vid skjutna och totala ignorans av totala antalet dödsfall genom våld?

• Gilla
Stefan Bengtsson
  • Laddar…
För att lyckas få det till att Sverige är mycket värre än alla andra länder i närheten.

• Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Nu har jag inte läst tråden, bara artikeln, så det kanske redan avhandlats, men det låter som standardbehandlingen som utbölingar får när de flyttar till någon av de två stora öarna utanför Göteborg? 😂

P
D Dilato skrev:
2022 drunknade 70 personer, 116 personer dog av dödligt våld varav 63 personer blev skjutna.
Så risken att drunkna är lägre än risken att dö av dödligt våld.

Nio gånger så många människor har år 2023 skjutits ihjäl i Sverige som i Danmark, Finland och Norge tillsammans.
[länk]
Förra året dog 232 personer in trafiken (Transportstyrelsen). Under influensasäsongen 23-24 dog 471 personer av influensa (Folkhälsomyndigheten).

Livsstil och ålder spelar roll för ganska många livsfarliga risker, vilket var poängen i mitt inlägg #172 (som du kommenterade).

Vistas inte i trafiken, undvik vatten, umgås inte med människor och bege dig inte till utsatta områden är väl rätt bra riskminimeringsstrategier för de risker vi har diskuterat.

P
TheImprovisor UlrikaSpg skrev:
Svaret på min fråga är alltså ja.
Det tycks vara så. Ordet strid är i min vokabulär ett ord som beskriver vad som pågår under militära operationer, dvs i krig eller liknande händelser. Ett krig påverkar ett stort område i stort sett dagligen, vilket inte är fallet med knarkgangstrarnas skjutande.

Det som pågår i Sverige nu är mer att liknande vid perioden 1920-1933 i en del områden i USA.

L lat skrev:
Varför denna fixering vid skjutna och totala ignorans av totala antalet dödsfall genom våld?
Det är väl mer intressant att läsa om skjutningar ute på öppen gata då det är nytt och spännande.

Att läsa om hur Conny sopat till kärringen en lördagskväll lite för hårt är ju inte exotiskt direkt.

Kast med liten fru från balkongen hamnar nog i mittenfacket har ju funnits ett tag nu..

• Gilla
lat och 1 till
  • Laddar…
Unikt namn
L lat skrev:
Av samma anledning att gängen springer runt och viftar med pistol.

Pistolen representerar det yttersta makten.
Den ger bäraren möjligheten att med en enkel knapptryckning avsluta ett liv, medvetet eller av misstag.

Pistolen som symbol har ett stort värde.

På samma vis trappuppgångsbomberna som smäller lite var stans runt om i Sverige representerar något större än bara en trasig dörr.

Gängets yttersta påtryckningsmedel är skräck. Budskapet att ingen är säker börjar krypa fram.

Det går förståss att raljera om olika dödsfall och argumentera om sannolikhet o s v. Men faktum är att gängens verksamhet, som tidigare framförallt skett i det dolda, tar en allt stötte plats i det almänna utrymmet. De påverkar i och med detta direkt eller indirekt en större mäng människor. Det är en ganska bister utveckling...

• Gilla
andreas_bygger och 5 till
  • Laddar…
P
Unikt namn Unikt namn skrev:
Men faktum är att gängens verksamhet, som tidigare framförallt skett i det dolda, tar en allt stötte plats i det almänna utrymmet. De påverkar i och med detta direkt eller indirekt en större mäng människor. Det är en ganska bister utveckling...
Gängskjutningar är ett symtom på något underliggande som är farligare än pistoler. Att parallellsamhällen utvecklas kan bli ett stort samhällsproblem (och är det redan i viss mån). Tyvärr är skottlossning i det offentliga rummet mer spektakulärt och ger fler klick än djupa analyser av parallellsamhällen och vad goda medborgare kan göra för att bli kvitt dem.

• Gilla
andreas_bygger och 4 till
  • Laddar…
Framväxten av parallellsamhällen är inget nytt, det är bara ett idogt ignorerade av verkligheten som lett oss till där vi är idag.
Som tonåring i Malmö kunde man inse det redan på högstadiet på 90-talet, var inte direkt svårt att se och höra i olika diskussioner med jämnåriga. Var väl ungefär då som S i Malmö började propagera för att avskaffa ebo- lagen också, sen gjordes inget på ett par decennier och nu är vi där vi är. Inget nytt under solen förutom att Malmös problem numera är Sveriges problem och blivit tusen gånger svårare att fixa

• Gilla
andreas_bygger och 2 till
  • Laddar…
Malmö är en föregångsstad. Inte i bemärkelsen att den är bättre utan att allt kommer först till Malmö. Gängkriminalitet, parallellt samhälle, motorvägar överallt, riva och bygga nytt, …

• Gilla
andreas_bygger
  • Laddar…
P Pin skrev:
Malmö är en föregångsstad. Inte i bemärkelsen att den är bättre utan att allt kommer först till Malmö. Gängkriminalitet, parallellt samhälle, motorvägar överallt, riva och bygga nytt, …
Eurovision 😭

• Wow
  • Gilla
andreas_bygger och 1 till
  • Laddar…
Det är precis det vi har i Sverige. Eller definierar vi ordet strid olika?
Även om man kallar det för gängkrig, är det knappast frågan om ett inbördeskrig i Sverige.

Den liknelsen är ju bara larvig.

• Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
TheImprovisor
Redigerat:
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
P
Krig kan föras på olika sätt och med olika medel.
Ett uttalande om krig bör nog kvalificeras om det är något annat än standardbetydelsen man avser. Okvalificerat användande av termen krig tror jag de flesta tolkar som militärt våld mellan stater eller folkgrupper.
Jag kan för övrigt rekommendera en serie program på SVT.
[länk]
Antagligen en intressant serie. Jag ska titta på den vid tillfälle. Tack för tipset!
Titeln antyder dock att det handlar mer om våldsam, olaglig affärsverksamhet snarare än krig.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.