TheImprovisor
P pmd skrev:
Njae, en samling människor är inte nödvändigtvis en folkgrupp. Med en folkgrupp brukar man mena en stor mängd människor som har samma etniska, kulturella eller religiösa tillhörighet (i stort är dessa tre begrepp samma). Den svenska lagen om hets mot folkgrupp blandar in annat också, men det är nog inte så bra.

Ett knarksäljargäng är alltså inte en folkgrupp. En sån grupp är alldeles för liten, så de olika knarkgängen är sålunda inte ett antal folkgrupper som bedriver krig mot varandra.
Det där är bara semantik, och det vet du också.

Det vi pratar om är grupper som står mot andra grupper, och våldet dem emellan påverkar hela samhället och drabbar även tredje man. Vissa av grupperna vi pratar om består av kriminella, samvetslösa människor som bokstavligen går över lik för att de känner sig kränkta, söker status och vill tjäna pengar på sin kriminella verksamhet. Andra består av människor som förenas i ett hat mot andra människor, t.ex. judar, muslimer, vänsterpartister eller Sverigedemokrater, och utför rena hatbrott eller bara stör den allmänna ordningen på olika vis.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
TheImprovisor
L lat skrev:
Nu är det ju så att de gängkriminella INTE är rent etniska/religiösa eller andra liknande grupper, utan de är just gängkriminella som slåss om marknader & pengar. Ni är medvetna om att en stor del av de gängkriminella är etniska svenskar?
Enl lagen om hets mot folkgrupp så är definitionen "etnisk härkomst, religiös övertygelse, sexuell läggning och könsidentitet" det man menar.
Vad har du för belägg för att "att en stor del av de gängkriminella är etniska svenskar"?
Kan du backa upp det påståendet med bevis?

• Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
P
L lat skrev:
Nu är det ju så att de gängkriminella INTE är rent etniska/religiösa eller andra liknande grupper, utan de är just gängkriminella som slåss om marknader & pengar. Ni är medvetna om att en stor del av de gängkriminella är etniska svenskar?
Enl lagen om hets mot folkgrupp så är definitionen "etnisk härkomst, religiös övertygelse, sexuell läggning och könsidentitet" det man menar.
Fast din referens till lagen om hets mot folkgrupp missar en liten men viktig detalj, SVENSKAR är inte en folkgrupp som skyddas av lagen om hets mot folkgrupp.
Tänk efter lite, låt det sjunka in...våra lagstiftare anser alltså inte att svenskar är skyddsvärda.

• Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
P
TheImprovisor UlrikaSpg skrev:
Det där är bara semantik, och det vet du också.
Semantik är läran om ord och meningars betydelse. Det spelar roll vilka ord vi använder eftersom alla ord inte är utbytbara.
Det vi pratar om är grupper som står mot andra grupper, och våldet dem emellan påverkar hela samhället och drabbar även tredje man. Vissa av grupperna vi pratar om består av kriminella, samvetslösa människor som bokstavligen går över lik för att de känner sig kränkta, söker status och vill tjäna pengar på sin kriminella verksamhet. Andra består av människor som förenas i ett hat mot andra människor, t.ex. judar, muslimer, vänsterpartister eller Sverigedemokrater, och utför rena hatbrott eller bara stör den allmänna ordningen på olika vis.
De grupper som skjuter på varandra, eller använder annat dödligt våld, är knarkgäng. Det torde vara försvinnande få i Sverige som skjuter på andra pga hat mot en särskild folkgrupp. John Ausonius (lasermannen) var en och Peter Mangs var en annan. Jag kommer inte på någon mer på rak, men det har nog funnits enstaka till.

P
P Peter787 skrev:
Fast din referens till lagen om hets mot folkgrupp missar en liten men viktig detalj, SVENSKAR är inte en folkgrupp som skyddas av lagen om hets mot folkgrupp.
Vad har du för källa till det? Hets mot folkgrupp definieras i brottsbalken 16 kap 8 §. Där står inget om att etniska svenskar är undantagna.

(Jag tycker att alla människor ska ha skydd av staten. Groupthink är dåligt).

P
P pmd skrev:
Vad har du för källa till det? Hets mot folkgrupp definieras i brottsbalken 16 kap 8 §. Där står inget om att etniska svenskar är undantagna.

(Jag tycker att alla människor ska ha skydd av staten. Groupthink är dåligt).
Referera till en enda dom där HMF använts i ett brottsmål där brottsoffret varit en etnisk svensk.

P
Har en sådan polisanmälan någonsin gjorts? Annars finns det förstås inget sådant brottmål.

Eftersom det inte finns något undantag för etniska svenskar i brottsbalkens text om hets mot folkgrupp så måste man gå till förarbeten, som SOU:er och regeringspropositioner. Det har jag inte gjort, men om någon vill göra det så kan vi säkert reda ut om det är juridiskt rimligt att undanta etniska svenskar från hets mot folkgrupp.

Vad har du för belägg för att "att en stor del av de gängkriminella är etniska svenskar"?
Kan du backa upp det påståendet med bevis
Nej jag har inga bevis.

Så jag vänder på kuttingen och undrar om du har några bevis för motsatsen?

L lat skrev:
Nej jag har inga bevis.

6% etniska svenskar, inte en stor del. Urval och metod kunde säkert varit bättre men det lär ändå inte resultera i någon stor del.

Kartläggningen innefattade 192 personer och visade att 40 procent av dessa var utrikes födda, 82 procent hade två föräldrar som var utrikes födda och 94 procent hade en utlandsfödd förälder.

Frågan som ställdes i Riksdagen:
https://data.riksdagen.se/fil/07FA7581-C897-4816-B461-BDB2FE39E76D

Svaret från Morgan Johansson (del av):
Jag vill till att börja med framhålla att det faktum att många av de aktivt gängkriminella på något sätt har utländsk bakgrund inte gör att man kan sätta likhetstecken mellan denna grupp och kriminalitet. Den överväldigande majoriteten av människor i Sverige med utländsk bakgrund lever ett ordnat liv och bidrar på ett positivt sätt till utvecklingen av vårt land. Det är en minoritet som ägnar sig åt kriminalitet och detta ska samhället naturligtvis bekämpa med de medel som står rättsstaten till buds, oavsett de kriminellas härkomst.

Min egen analys:

Påståendet emotsågs inte så det är imkicit accepterar. Vi antar alltså att siffrorna stämmer.

Det är naturligtvis korrekt att inte alla eller ens en stor del av de med utländsk bakgrund är gängkriminella. Det var ingenting som frågeställaren påstod heller. Dock gäller ju det omvända, att den överväldigande majoriteten av gängkriminella har utländsk bakgrund.

Det är även för svepande att tala om utländsk bakgrund då mångas dessa kommer från våra nordiska grannländer. Det är endast vissa länder som är problemet. Går vi ännu djupare in i detalj så är det inte så att det är så överväldigande många kriminella i dessa länder utan det är en snedfördelning mellan vilka som utvandrat till Sverige och tex USA.

Men om politikerna sätter in breda åtgärder för att ”alla invandrare inte är kriminella” kommer vi ingenstans. Insatserna måste sättas in i de miljöer där problematiken är störst.

• Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
L lat skrev:
Nej jag har inga bevis.

Du påstår något själv och sedan ska andra komma med bevis?

• Gilla
TheImprovisor och 1 till
  • Laddar…
Unikt namn
Varför har du snöat in på etnicitet @lat ?
Är det en väldigt viktig fråga för dig?

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
Varför har du snöat in på etnicitet @lat ?
Är det en väldigt viktig fråga för dig?
Vissa vänder ut och in på sig själva för att försöka göra svart till vitt och vägra inse faktum...

• Gilla
Peter787 och 1 till
  • Laddar…
Vissa har bestämt sig för att göra alla frågor svartvita.

• Gilla
TheImprovisor
  • Laddar…
TheImprovisor
L lat skrev:
Nej jag har inga bevis.

Då är det bara snack, alltså.

Jag har, är jag ganska säker på, inte påstått motsatsen. Det brukar vara den som påstår saker som skall ha belägg för sina påståenden.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.