TheImprovisor
P Pin skrev:
6% etniska svenskar, inte en stor del. Urval och metod kunde säkert varit bättre men det lär ändå inte resultera i någon stor del.

Kartläggningen innefattade 192 personer och visade att 40 procent av dessa var utrikes födda, 82 procent hade två föräldrar som var utrikes födda och 94 procent hade en utlandsfödd förälder.

Frågan som ställdes i Riksdagen:
[länk]

Svaret från Morgan Johansson (del av):
Jag vill till att börja med framhålla att det faktum att många av de aktivt gängkriminella på något sätt har utländsk bakgrund inte gör att man kan sätta likhetstecken mellan denna grupp och kriminalitet. Den överväldigande majoriteten av människor i Sverige med utländsk bakgrund lever ett ordnat liv och bidrar på ett positivt sätt till utvecklingen av vårt land. Det är en minoritet som ägnar sig åt kriminalitet och detta ska samhället naturligtvis bekämpa med de medel som står rättsstaten till buds, oavsett de kriminellas härkomst.

Min egen analys:

Påståendet emotsågs inte så det är imkicit accepterar. Vi antar alltså att siffrorna stämmer.

Det är naturligtvis korrekt att inte alla eller ens en stor del av de med utländsk bakgrund är gängkriminella. Det var ingenting som frågeställaren påstod heller. Dock gäller ju det omvända, att den överväldigande majoriteten av gängkriminella har utländsk bakgrund.

Det är även för svepande att tala om utländsk bakgrund då mångas dessa kommer från våra nordiska grannländer. Det är endast vissa länder som är problemet. Går vi ännu djupare in i detalj så är det inte så att det är så överväldigande många kriminella i dessa länder utan det är en snedfördelning mellan vilka som utvandrat till Sverige och tex USA.

Men om politikerna sätter in breda åtgärder för att ”alla invandrare inte är kriminella” kommer vi ingenstans. Insatserna måste sättas in i de miljöer där problematiken är störst.
En fem år gammal rapport.
Inte mycket har hänt sedan dess, mer än att fängelserna är knôkefulla och att skjutningar/sprängningar är fler.
Vare sig dåvarande, efterkommande eller nuvarande regeringar har hittat någon långsiktig lösning.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
P
P pmd skrev:
Har en sådan polisanmälan någonsin gjorts? Annars finns det förstås inget sådant brottmål.

Eftersom det inte finns något undantag för etniska svenskar i brottsbalkens text om hets mot folkgrupp så måste man gå till förarbeten, som SOU:er och regeringspropositioner. Det har jag inte gjort, men om någon vill göra det så kan vi säkert reda ut om det är juridiskt rimligt att undanta etniska svenskar från hets mot folkgrupp.
En enkel Googling gav dessa inblickar i hur det juridiska etablissemanget tänker:

Tidigare Justitiekanslern (JK) Göran Lambertz var av uppfattningen att inte svenskar omfattas.

syftet vid tillkomsten av straffstadgandet om hets mot folkgrupp var att tillförsäkra minoritetsgrupper av skilda sammansättningar och bekännare av olika trosuppfattningar ett rättsskydd. Det fallet att någon uttrycker kritik mot svenskar torde inte ha varit avsett att träffas av straffstadgandet
– Justitiekansler Göran Lambertz, 2003

Norrköpings tingsrätt fann i tredomarsits i en dom den 21 april 2015 att det står klart att svenskar omfattas av skyddet mot hets mot folkgrupp. Dock får svenskar tåla mer än minoritetsgrupper. Tingsrätten skrev: "Behovet av att inskränka yttrandefriheten beträffande uttalanden som riktar sig mot majoritetsgrupper torde enligt tingsrättens mening inte göra sig gällande i lika stor utsträckning som i förhållande till minoritetsgrupper"

Så en rättsordning för dem en annan för oss, vad brukar det kallas ?, inte Rättsstat i varje fall.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
TheImprovisor
P pmd skrev:
Semantik är läran om ord och meningars betydelse. Det spelar roll vilka ord vi använder eftersom alla ord inte är utbytbara.

De grupper som skjuter på varandra, eller använder annat dödligt våld, är knarkgäng. Det torde vara försvinnande få i Sverige som skjuter på andra pga hat mot en särskild folkgrupp. John Ausonius (lasermannen) var en och Peter Mangs var en annan. Jag kommer inte på någon mer på rak, men det har nog funnits enstaka till.
Tack för mansplaining angående semantik. 👏 Lite härskarteknik har aldrig dödat någon.

Var skrev jag om dödligt våld i samband med hat?

Fakta: Moskéer har pyntats med hakkors och grishuvuden, judarna i Malmö vågar inte längre bära judiska symboler, de vill helst flytta därifrån. (Redan 2014 meddelade den danske skådespelaren Kim Bodnia att han inte ville medverka i den tredje säsongen av TV-serien Bron på grund av att han som jude inte kände sig välkommen och bekväm i Malmö.)
Detta är exempel på hat.

Jag håller med om att de flesta som skjuter på varandra tillhör gäng. Skjutningarna har däremot inte sällan andra bevekelsegrunder än droger. Det handlar om hämnd och heder till stor del. Det finns gott om litteratur och annan information som visar detta.

Som jag sagt tidigare så drabbar detta våld titt som tätt tredje man. Den typ av konflikter som är denna trådens upprinnelse eskalerar sällan, om ens någonsin, på det sättet. Ser man inte förändringarna som skett de senaste 10-15 åren är man sannolikt blind eller kanske bara ignorant och likgiltig.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Uppenbarligen har ni missat att det var @UlrikaSpg som började diskussionen om att "folkgrupper" ligger i "krig" med varandra i Sverige.
Vilket jag hävdar är rent skitsnack, om jag uttrycker mig snällt!

Och @UlrikaSpg om semantiken är så "löjlig", varför använder du då ord som "krig" & "folkgrupper" för att beskriva det som pågår nu, du skulle likväl kunnat använt tex "konflikt" & "grupperingar", men det passar kanske inte ditt narrativ ?

TheImprovisor
L lat skrev:
Uppenbarligen har ni missat att det var @UlrikaSpg som började diskussionen om att "folkgrupper" ligger i "krig" med varandra i Sverige.

Och @UlrikaSpg om semantiken är så "löjlig", varför använder du då ord som "krig" för att beskriva det som pågår nu, du skulle likväl kunnat använt tex "konflikt " men det passar kanske inte ditt narrativ ?
Jag tror inte att jag sagt att semantik är löjligt. Rätta mig gärna om jag har fel där.

Du har givetvis en poäng. Jag kunde ha ha skrivit "grupperingar" eller något liknande. I dag är "folk" och "människor" tämligen synonyma i dagligt tal, men jag kunde varit mer specifik i mitt ordval.

Krig är ett ord som inte sällan används av de som ingår i dessa grupper av människor, och som jag tycker beskriver läget dem emellan ganska bra. Som jag skrev i ett inlägg tidigare kan krig föras på fler sätt än med vapen och med dödligt våld som resultat.

Faktum kvarstår. När inte staten, som har det egentliga våldsmonopolet, kan utföra sitt jobb utan tvingas retirera, när vissa grupper i (utanför) samhället tar lagen i sina egna händer och skapar sina egna regler, när drabbade inte har tilltro till staten/polisen och vågar/vill vittna eller anmäla så är något fundamentalt fel. Något har gått sönder.

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
P
L lat skrev:

Och @UlrikaSpg om semantiken är så "löjlig", varför använder du då ord som "krig" & "folkgrupper" för att beskriva det som pågår nu, du skulle likväl kunnat använt tex "konflikt" & "grupperingar", men det passar kanske inte ditt narrativ ?
Somna du om i TV-soffan, snart börjar nästa hjärndöda serie.

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
P
L lat skrev:
Så jag vänder på kuttingen och undrar om du har några bevis för motsatsen?
Vanligen brukar det vara den som kommer med ett påstående som har bevisbördan.

Man bör dock tänka på att frånvaron av bevis är inte bevis på frånvaro.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
P
P Pin skrev:
Det är även för svepande att tala om utländsk bakgrund då mångas dessa kommer från våra nordiska grannländer. Det är endast vissa länder som är problemet.
Bland svärjisar torde "utländsk bakgrund" betyda "härstammar från icke-skidåkande länder", e.dy.

Person vars språk man förstår räknas knappast som "invandrare" eftersom ordet "invandrare" har fått ganska negativa konnotationer de senaste åren (eller kanske decennierna?). Ingen säger "svartskalle" öppet längre, men de flesta av ens meningsfränder förstår att det är vad man menar när man säger "invandrare".

I övriga samhället är det ordet "nyanlända" som gäller om man inte vill bli utfryst.

P
kashieda kashieda skrev:
Vissa har bestämt sig för att göra alla frågor svartvita.
Kodak, men det höll inte i evighet.

P
TheImprovisor UlrikaSpg skrev:
En fem år gammal rapport.
Inte mycket har hänt sedan dess, mer än att fängelserna är knôkefulla och att skjutningar/sprängningar är fler.
Vare sig dåvarande, efterkommande eller nuvarande regeringar har hittat någon långsiktig lösning.
Jag tror att det till viss del beror på att de inte förstår problemet, utan siktar på att åtgärda symtomen.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
TheImprovisor
P pmd skrev:
Jag tror att det till viss del beror på att de inte förstår problemet, utan siktar på att åtgärda symtomen.
Där är vi eniga.

P
P Peter787 skrev:
Tidigare Justitiekanslern (JK) Göran Lambertz var av uppfattningen att inte svenskar omfattas.
Refererade han till lagstiftarens text i förarbeten om syftet?
P Peter787 skrev:
Norrköpings tingsrätt fann i tredomarsits i en dom den 21 april 2015 att det står klart att svenskar omfattas av skyddet mot hets mot folkgrupp. Dock får svenskar tåla mer än minoritetsgrupper. Tingsrätten skrev: "Behovet av att inskränka yttrandefriheten beträffande uttalanden som riktar sig mot majoritetsgrupper torde enligt tingsrättens mening inte göra sig gällande i lika stor utsträckning som i förhållande till minoritetsgrupper"
Det var dåligt. Jag har länge förfäktat att lagstiftningen om hets mot folkgrupp är dålig. Sverige borde ha lika bra skydd mot yttrandefrihet som USA har. Eventuellt var det en bra idé att införa lagstiftningen strax efter andra världskriget för att mota nynazister i grind, men det var då och nu är nu.
P Peter787 skrev:
Så en rättsordning för dem en annan för oss, vad brukar det kallas ?, inte Rättsstat i varje fall.
Det är inte unikt för den lagstiftningen. Påföljder för brott är olika beroende på brottslingens ålder (och då syftar jag inte på minderåriga).
Den som begår flera brott "samtidigt" får s.k. straffrabatt enligt asperationsprincipen, vilket inte den får som begår flera brott med tillräckligt långa tidsmellanrum.

Redigerat:
P
Tack för mansplaining angående semantik. 👏 Lite härskarteknik har aldrig dödat någon.
Det föreföll som om du inte visste vad semantik är eftersom du använde ordet ganska oortodoxt.
Var skrev jag om dödligt våld i samband med hat?
I inlägg #211. Du skrev visserligen inte "dödligt", utan bara "våld", men jag utgår från att sammanhanget vi diskuterar är det ökande skjutvapenvåldet i Sverige.

P
Krig är ett ord som inte sällan används av de som ingår i dessa grupper av människor, och som jag tycker beskriver läget dem emellan ganska bra. Som jag skrev i ett inlägg tidigare kan krig föras på fler sätt än med vapen och med dödligt våld som resultat.
Gängskjutningarna görs definitivt med vapen, men det handlar icke desto mindre inte om krig med skjutvapen.

Som jag skrev tidigare så är situationen på vissa håll i Sverige att likna vid hur det var i vissa områden i USA mellan 1920 och 1933. I Chicago lär organiserad brottslighet ha trefaldigats under den perioden. Orsakerna till gängvåldet i dagens Sverige är likartade (men inte identiska!) med orsakerna till dåtidens gängvåld i USA.

TheImprovisor
P pmd skrev:
Det föreföll som om du inte visste vad semantik är eftersom du använde ordet ganska oortodoxt.

I inlägg #211. Du skrev visserligen inte "dödligt", utan bara "våld", men jag utgår från att sammanhanget vi diskuterar är det ökande skjutvapenvåldet i Sverige.
Då föreföll det fel.

Det gjorde jag. och jag förklarade och exemplifierade också i inlägg #228

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.