31 491 läst · 89 svar
31k läst
89 svar
Murarfirma - väldigt skum och har "dåliga nyheter"
Allvetare
· Tullinge
· 6 003 inlägg
Hmmlunnabo skrev:Nej, du har inte mer än lögner till svar.
Att du dessutom låter som att det skulle finnas avgöranden från tingsrätter som du tagit del av verkar mest vara dina egna fantasifoster.
Du har inte tidigare sagt något om att det inte behövs källhänvisningar.
Du har nu definitivt bevisat vilken lögnare du är.
Så då är jag en lögnare, har du källa på det?
Allvetare
· Tullinge
· 6 003 inlägg
Sluta göra personliga påhopp i varenda jäkla tråd! Du bidrar inte med någonting annat än skräp och off-topic. Släpp det nu och skriv endast om du har något vettigt att säga som faktiskt rör ämnet. Har du något OT till någon specifik så ta det i ett privat meddelande till vederbörande.lunnabo skrev:Nej, du har inte mer än lögner till svar.
Att du dessutom låter som att det skulle finnas avgöranden från tingsrätter som du tagit del av verkar mest vara dina egna fantasifoster.
Du har inte tidigare sagt något om att det inte behövs källhänvisningar.
Du har nu definitivt bevisat vilken lögnare du är.
Redigerat:
Om firman är strulig och försenad så ska man absolut se till att hålla inne betalning. I detta fall har ju jobbet varit bra varvid man bör lirka så mycket man kan för att få så mycket av jobbet utfört. Påminn inte om vitet utan se till att det arbetas. Om jobbet slutförs till full belåtenhet så kan man ju välja att bortse från vitesdelen. Men om det blir jobbigt så se till att vitet tickar upp till en rimlig summa. Då hamnar man i en bättre sits och förhoppningsvis har lite mer arbete utförts som kan kvittas mot vitet. Att ensidigt bryta mot avtal brukar oftast inte bli bra.
Då har du mer än svårt för att läsa innantill när du påstår att jag "inte bidrar med någonting annat än skräp och off-topic."K kniv skrev:
Kan komma med 100-tals exempel på att ditt uttalande är lögnaktigt.
Allvetare
· Tullinge
· 6 003 inlägg
Jag skriver ju i klartext att det är du, Bananskalare, som är källa på dina lögner.Bananskalare skrev:
Att inte du förstår en så tydlig källhänvisning är sannolikt beroende på att din kognitiva förmåga kunde varit bättre...
Allvetare
· Tullinge
· 6 003 inlägg
Att få entreprenören att hålla tidsplanen? När han inte gör det omförhandlar man kontraktet och sätter en ny tidsplan. Förstår fortfarande inte.Bananskalare skrev:varför man ska ha vite med i kontraktet? Det är väldigt enkelt. Det är ett sätt att få entreprenören att hålla tidsplanen. Inget vite så finns det inget som "motiverar" entreprenören att bli klar i tid.
Självklart finns det inget som säger att entreprenören kommer utföra jobbet i tid. eller göra det rätt. Men genom att skriva om avtalet och flyttar fram tidsfristen istället för att ha ett vite som tickar på kan göra det svårt att motivera entreprenören att göra ett bra jobb.
Men om man inte vill gå vidare med samma entreprenör så bör man förhandla fram ett avslut där båda går vidare. Att vitet börjar ticka kan göra det lättare att övertyga entreprenören. Men man måste bestämma sig snart
Bästa svaret
Detta blev visst ett långt inlägg men situationen är komplex och det är mycket att tänka på.
Som jag förstått det finns det flera aspekter att ta hänsyn till i situationen.
Att få en klar bild av vad problemen varit för hantverkaren menar jag är avgörande för hur man går vidare.
Det går att få fram en hel del intressant information om företaget via allabolag.se, ratsit och diverse liknande webtjänster och där få en lite tydligare bild av företagets ekonomi och möjligheter. Vad, var och hur vet andra på forumet betydligt bättre.
En större firma med många anställda har bättre förutsättningar att lösa uppkomna problem och har större resurser att styra om än en mindre firma med bara hantverkaren som vid behov tar in extra folk.
Vi vet inget om vad de egentliga problemen är som orsakat situationen.
Oavsett om man spekulerar i alkoholproblem, psykisk ohälsa mm är det endast spekulationer och ingen grund för beslut. Det är inte heller alla orsaker man vill berätta om hur som helst och det måste inte vara sig själv man försöker skydda genom att inte berätta.
Sen kommer självklart frågan om man vill gå vidare med denna hantverkare eller inte och det beror bland annat på hur pass bra jobbet är som utförts.
Om hantverkaren hamnat i en knepig eller svår situation som lite förståelse från dig kan hjälpa honom ur så lär du ha en hantverkare att vända dig till i framtiden som kommer att prioritera dina arbeten vilket kan visa sig vara värdefullt på sikt.
Man bör även väga fördelarna med att låta samma hantverkare slutföra sitt jobb, om resultatet blir bra mot vilka problem som kan uppkomma genom att låta en annan hantverkare avsluta ett arbete som de inte själva påbörjat. Inte alla vill lämna garanti på ett jobb de inte gjort från grunden och det kan bli betydligt dyrare.
Det kan även uppstå problem där den ene hantverkaren skyller på den andre om något skulle hända.
Om arbetet däremot är dåligt utfört så finns det goda skäl att ta in någon annan men se till att ha alla papper klara med den första hantverkaren innan så det inte blir efterräkningar för din egen del.
Om jag var i din situation skulle jag börja med att försöka prata med hantverkaren och ta reda på mer om orsaken till att det blivit som det blivit.
Visa förståelse för att man inte alltid kan förutse vad som händer i våra liv. Medmänsklighet är aldrig fel.
Det betyder inte att man ska gå med på vad som helst men det blir lättare för hantverkaren att vara rak med vad som hänt och orsakerna till situationen och lättare att diskutera möjliga lösningar. verifiera gärna detta med den information du fått fram om företaget gällande dess ekonomi mm.
Förslagen som getts att backa på viteskraven är väl värda att överväga om det kan hjälpa till att lösa situationen i önskad riktning.
Juridiken är bra att ha när andra utvägar är slut. Det finns ett kontrakt som både du och hantverkaren har att förhålla er till men ibland kan det vara bättre att vara lite pragmatisk och istället se vad som blir bäst i slutänden. Lite att fundera kring.
Som jag förstått det finns det flera aspekter att ta hänsyn till i situationen.
Att få en klar bild av vad problemen varit för hantverkaren menar jag är avgörande för hur man går vidare.
Det går att få fram en hel del intressant information om företaget via allabolag.se, ratsit och diverse liknande webtjänster och där få en lite tydligare bild av företagets ekonomi och möjligheter. Vad, var och hur vet andra på forumet betydligt bättre.
En större firma med många anställda har bättre förutsättningar att lösa uppkomna problem och har större resurser att styra om än en mindre firma med bara hantverkaren som vid behov tar in extra folk.
Vi vet inget om vad de egentliga problemen är som orsakat situationen.
Oavsett om man spekulerar i alkoholproblem, psykisk ohälsa mm är det endast spekulationer och ingen grund för beslut. Det är inte heller alla orsaker man vill berätta om hur som helst och det måste inte vara sig själv man försöker skydda genom att inte berätta.
Sen kommer självklart frågan om man vill gå vidare med denna hantverkare eller inte och det beror bland annat på hur pass bra jobbet är som utförts.
Om hantverkaren hamnat i en knepig eller svår situation som lite förståelse från dig kan hjälpa honom ur så lär du ha en hantverkare att vända dig till i framtiden som kommer att prioritera dina arbeten vilket kan visa sig vara värdefullt på sikt.
Man bör även väga fördelarna med att låta samma hantverkare slutföra sitt jobb, om resultatet blir bra mot vilka problem som kan uppkomma genom att låta en annan hantverkare avsluta ett arbete som de inte själva påbörjat. Inte alla vill lämna garanti på ett jobb de inte gjort från grunden och det kan bli betydligt dyrare.
Det kan även uppstå problem där den ene hantverkaren skyller på den andre om något skulle hända.
Om arbetet däremot är dåligt utfört så finns det goda skäl att ta in någon annan men se till att ha alla papper klara med den första hantverkaren innan så det inte blir efterräkningar för din egen del.
Om jag var i din situation skulle jag börja med att försöka prata med hantverkaren och ta reda på mer om orsaken till att det blivit som det blivit.
Visa förståelse för att man inte alltid kan förutse vad som händer i våra liv. Medmänsklighet är aldrig fel.
Det betyder inte att man ska gå med på vad som helst men det blir lättare för hantverkaren att vara rak med vad som hänt och orsakerna till situationen och lättare att diskutera möjliga lösningar. verifiera gärna detta med den information du fått fram om företaget gällande dess ekonomi mm.
Förslagen som getts att backa på viteskraven är väl värda att överväga om det kan hjälpa till att lösa situationen i önskad riktning.
Juridiken är bra att ha när andra utvägar är slut. Det finns ett kontrakt som både du och hantverkaren har att förhålla er till men ibland kan det vara bättre att vara lite pragmatisk och istället se vad som blir bäst i slutänden. Lite att fundera kring.
Medlem
· Stockholm
· 4 005 inlägg
Jag kan ge ett exempel som en hantverkare berättade för mig. Hantverkaren fick en massa muntliga tilläggsarbeten, dessa hävdade kunden senare att det ingick i huvudofferten. Kunden drog det till tinget och vann, så hantverkaren var efter det otroligt noga i sina offerter. Kunden var advokat och visste hur en slipsten skulle dras..........lunnabo skrev:Kan du prestera lite exempel på vad Du påstår?
Dvs referenser från valfri tingsrätt på att någon privatperson har lyckats nå framgång med stämning av liten småfirma som ägnar sig åt byggnadshantverk?
Observera
Med framgång inte bara lagakraftvunnen dom utan också med domen som verktyg lyckats få verkställighet mha kronofogden.
Dvs erhållit pengarna i handen.
Låter mest som du läst i någon bok och lagt till egna Killgissningar men bevisa gärna att jag har fel!
Allvetare
· Tullinge
· 6 003 inlägg
K Kirre2 skrev:
vite är piskan du har för att motivera entreprenören att bli klar. om som i ts väljer att fortsätta då kan det vara lättare få entreprenören att fortsätta om lan tar bort den gamla men slår desto hårdare om inte nästa deadline hålls. det handlar om att motivera entreprenören att vilja fortsättaK Kirre2 skrev:
vitet, det är meningen att man ska tjäna pengar.men vitet är viktigt
Jag förstår principen, men inte hur det skulle göra nån skillnad om man har att göra med en firma som inte är seriös.Bananskalare skrev:vite är piskan du har för att motivera entreprenören att bli klar. om som i ts väljer att fortsätta då kan det vara lättare få entreprenören att fortsätta om lan tar bort den gamla men slår desto hårdare om inte nästa deadline hålls. det handlar om att motivera entreprenören att vilja fortsätta
vitet, det är meningen att man ska tjäna pengar.men vitet är viktigt