V
L lordi skrev:
Att han har skadat sig är självklart skitsnack. Troligen så har han problem med alkoholen och har festat till det lite för mycket i sommar, alternativt något liknande scenario.

Om hans anställda inte kan jobba självständigt så borde han kunna sitta bredvid på en stol och handleda dem. En gipsad fot hindrar ju inte det.
Känner du igen dig själv? :rofl:
 
  • Haha
  • Gilla
  • Arg
Dowser4711 och 8 till
  • Laddar…
V Villaägarenr1 skrev:
Känner du igen dig själv? :rofl:
Haha! Nä inte direkt. De enda alkoholrelaterade problem jag har är Systembolagets prissättning :D
 
  • Haha
  • Gilla
Ulltand och 11 till
  • Laddar…
V
L lordi skrev:
Haha! Nä inte direkt. De enda alkoholrelaterade problem jag har är Systembolagets prissättning :D
Ja den är inte å leka med :cool:
 
  • Gilla
lunnabo och 2 till
  • Laddar…
D Dan_karlsson skrev:
Om moni l etc är avstängt. Då är det viktigt att du hör så att det finns bevis av dina försöka att nå dom. Skicka sms. Maila osv. Så det finns i text vad som sägs vid ev tvist.
Japp har sparat alla SMS och försök att nå honom på telefon. Ska börja skicka email också
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
L lordi skrev:
Att han har skadat sig är självklart skitsnack. Troligen så har han problem med alkoholen och har festat till det lite för mycket i sommar, alternativt något liknande scenario.

Om hans anställda inte kan jobba självständigt så borde han kunna sitta bredvid på en stol och handleda dem. En gipsad fot hindrar ju inte det.
Håller med dig, han kom enbart med banala argument om varför han inte kunde komma. Väldigt skrattretande faktiskt.
 
A
Nu går det ju alltid att spekulera över argument men det kan ju vara ekonomi, familjesituation eller psykiskt som gör att någon vid en viss tidpunkt inte kan jobba.

Poängen är att orsaken inte spelar någon roll utan det viktiga är ditt avtal och firmans möjlighet att avsluta och hur bra det blir.

Force Majure finns det ingen möjlighet för firman att hävda för det kräver viss formalia och detta har firman redan missat att informera om. Det betyder att kontrakt är giltigt och vilken vinning firman har av att avsluta.


Du har fått bra råd om att tillsammans med firman göra ett tillägg på avtalet om att ta bort vitet men sätta en ny tid. Jag menar att du behöver tillsammans med firman sätts en tuff (men rimlig) tid för att göra klart arbetet med delmål! Antingen får firman acceptera det nya eller avbryt. Betalning sker endast om arbetet görs klart i tid, ingen ytterligare betalning om arbetet inte blir klart i tid.

Du ger firman en möjlighet att avbryta eller kräva dem på att leverera i tid om de vill få intäkterna.
 
  • Gilla
Franken. och 5 till
  • Laddar…
WhatIF WhatIF skrev:
Hej allesammans,

För att uppdatera det hela så har firman hört av sig igen...

Deras ursäkt var att han hade varit med om en olykca där hemma och därför varit frånvarande...

Jag frågade om varför han inte skickat sina andra medarbetare så att de kunde påbörja garaget etc? Då började han mumla och sa att de arbetar bäst när han är närvarande och han kan visa hur man gör saker och ting...Nu har han lovat att han kommer på måndag...får se om han håller vad han lovar.

Kan han kontra med att förseningen inte gäller pga olycka i hemmet? Han säger att han åkte in till akuten men sen verkar allt vara normal igen efter nästan 8 dagars frånvaro...Dock i avtalet mellan oss finns ingen klausul om olycka osv...Kan jag kräva intyg och kvitton av honom?
Spelar ingen roll vad som hänt , har han ett åtagande hos en kund så är det hans huvudvärk om han trillar och bryter benet eller något annat. Du har rätt att ställa krav att han färdigställer arbetet. Verkar vara ett riktigt pajasföretag du hittat. Ett tips är att om du låter dom färdigställa resten av arbetet . Så betalar du inte en krona till förrän arbetet är färdigställt och besiktat.
 
  • Gilla
jonle336 och 2 till
  • Laddar…
sunnis
Nästa gång du får kontakt med han så föreslå att ni häver avtalet och går skilda vägar. Det är ändå ett hantverk firman ska utföra och är han inte motiverad så kommer slutresultatet bli skit, då står du där med uselt utfört arbete, uselt slutresultat och behöver kämpa med att hålla inne på pengarna som han kommer kräva och under tiden behöver du anlita en ny entreprenör för att färdigställa.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
kände att jag måste förtydliga mig...
om man ska bryta avtalet så måste det vara ömsesidigt. Annars så kan det gå åt helvete.
Som påpekats.
 
  • Gilla
Gunnar Fyrenius
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Inser nu att det kostade 250tkr och inte 90tkr som jag skrev. Då tar det såklart lite längre tid innan du får pengarna tillbaka.
Själv skulle jag säga till murare att om han gör det färdigt inom 2 veckor eller kanske innan månadens slut, då glömmer du avdraget och betalar full pris, annars räknar du avdrag från och med nästa vecka
Du verkar leva i en drömvärld.
Du beskriver en utopi.
Något helt orealistiskt som aldrig kommer att inträffa.
 
  • Wow
U i CAR
  • Laddar…
WhatIF WhatIF skrev:
Jag lät firman bestämma när allt skulle står klart...Han var väldigt optimistiskt först och sa att allt skulle står klart inom 1 månad. jag pushade tillbaka och sa att hellre att det blir ordentligt utfört än att stressa fram det. Så sa han 2 månader.

Tack för dina tips!
Långt ifrån alla är realister.
Fråga vilket barn som helst!
 
  • Arg
U i CAR
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Jag tror i alla fall att det finns en risk att firman kommer att kräva skadestånd för utebliven vinst om man häver avtalet för tidigt, och det känns som en onödig risk för TS.
Och om firman inte konkar (eller om det är en enskilt firma där ägaren är personlig ansvarig, kan man komma långt med tingsrätten och kronofogden
Kan du prestera lite exempel på vad Du påstår?

Dvs referenser från valfri tingsrätt på att någon privatperson har lyckats nå framgång med stämning av liten småfirma som ägnar sig åt byggnadshantverk?

Observera
Med framgång inte bara lagakraftvunnen dom utan också med domen som verktyg lyckats få verkställighet mha kronofogden.
Dvs erhållit pengarna i handen.

Låter mest som du läst i någon bok och lagt till egna Killgissningar men bevisa gärna att jag har fel!
 
  • Wow
  • Gilla
U i CAR och 1 till
  • Laddar…
lunnabo lunnabo skrev:
Kan du prestera lite exempel på vad Du påstår?

Dvs referenser från valfri tingsrätt på att någon privatperson har lyckats nå framgång med stämning av liten småfirma som ägnar sig åt byggnadshantverk?

Observera
Med framgång inte bara lagakraftvunnen dom utan också med domen som verktyg lyckats få verkställighet mha kronofogden.
Dvs erhållit pengarna i handen.

Låter mest som du läst i någon bok och lagt till egna Killgissningar men bevisa gärna att jag har fel!
Det är säkert många som vunnit framgång. Huruvida de får ut sina pengar? Det är en annan del och de behöver inte hänga ihop.
dock är det nog många som vinner i rätten, men inte får några pengar.
 
lunnabo lunnabo skrev:
Långt ifrån alla är realister.
Fråga vilket barn som helst!
har du någon bättre lösning på problemet ?
 
  • Gilla
WhatIF
  • Laddar…
mathiash77 skrev:
Nu går det ju alltid att spekulera över argument men det kan ju vara ekonomi, familjesituation eller psykiskt som gör att någon vid en viss tidpunkt inte kan jobba.

Poängen är att orsaken inte spelar någon roll utan det viktiga är ditt avtal och firmans möjlighet att avsluta och hur bra det blir.

Force Majure finns det ingen möjlighet för firman att hävda för det kräver viss formalia och detta har firman redan missat att informera om. Det betyder att kontrakt är giltigt och vilken vinning firman har av att avsluta.

Tusen tack, det uppskattas mycket.
Du har fått bra råd om att tillsammans med firman göra ett tillägg på avtalet om att ta bort vitet men sätta en ny tid. Jag menar att du behöver tillsammans med firman sätts en tuff (men rimlig) tid för att göra klart arbetet med delmål! Antingen får firman acceptera det nya eller avbryt. Betalning sker endast om arbetet görs klart i tid, ingen ytterligare betalning om arbetet inte blir klart i tid.

Du ger firman en möjlighet att avbryta eller kräva dem på att leverera i tid om de vill få intäkterna.
 
  • Gilla
Anonymiserad 168520
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.