Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Jag kan ge ett exempel som en hantverkare berättade för mig. Hantverkaren fick en massa muntliga tilläggsarbeten, dessa hävdade kunden senare att det ingick i huvudofferten. Kunden drog det till tinget och vann, så hantverkaren var efter det otroligt noga i sina offerter. Kunden var advokat och visste hur en slipsten skulle dras..........
Du lyckades inte.
 
  • Haha
YuGi
  • Laddar…
K Kirre2 skrev:
Jag förstår principen, men inte hur det skulle göra nån skillnad om man har att göra med en firma som inte är seriös.
en oseriös firma kommer alltid vara oserlöd
 
P Porsvant skrev:
Kontrollera omedelbart firmans skulder, är de hos Kronofogden, på väg att gå i konkurs??
Ta in så många upplysningar du kan och se till att han betalar sina skatter ordentligt så inte du råkar ut för hans problem i slutändan.
Hur kollar jag om han har skatteskulder?
 
Merinfo.se kan du söka på företaget och se om dom har skuld eller anmärkningar men inte hur stora skulder. Annars kan du ringa Skatteverket och höra.
 
  • Gilla
WhatIF
  • Laddar…
V Victor113 skrev:
Merinfo.se kan du söka på företaget och se om dom har skuld eller anmärkningar men inte hur stora skulder. Annars kan du ringa Skatteverket och höra.
Tusen tack Victor!
 
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Jag kan ge ett exempel som en hantverkare berättade för mig. Hantverkaren fick en massa muntliga tilläggsarbeten, dessa hävdade kunden senare att det ingick i huvudofferten. Kunden drog det till tinget och vann, så hantverkaren var efter det otroligt noga i sina offerter. Kunden var advokat och visste hur en slipsten skulle dras..........
Men nu missade du det viktigaste, vad hände med kronis?:) han ville ha allt... säkert sko nr åxå... Jag tycker att det visar på att det finns domar hantverkare vs privatperson.
 
Hej allesammans,

Har bara en fråga, efter man har fräst bort fogen mellan tegelstenar, när ska man foga igen? Denna byggfirma har fräst bort fogar, och de har inte fogats igen på 2-3 veckor.
 
WhatIF WhatIF skrev:
Hej allesammans,

Har bara en fråga, efter man har fräst bort fogen mellan tegelstenar, när ska man foga igen? Denna byggfirma har fräst bort fogar, och de har inte fogats igen på 2-3 veckor.
Så fort som man har tid såvida det inte är för många minusgrader.
 
  • Gilla
WhatIF
  • Laddar…
lunnabo lunnabo skrev:
Så fort som man har tid såvida det inte är för många minusgrader.
Ok, vissa ställen här har han inte alls fogat igen...det har stått "öppet" i 3 veckor nu
 
Svårt att tro att tiden egentligen spelar så stor roll. Den största risken är att vi går mot frost. Och så kan väl springorna fyllas med insekter och skräp som måste bort innan han fogar igen.
WhatIF WhatIF skrev:
Ok, vissa ställen här har han inte alls fogat igen...det har stått "öppet" i 3 veckor nu
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Det är säkert många som vunnit framgång. Huruvida de får ut sina pengar? Det är en annan del och de behöver inte hänga ihop.
dock är det nog många som vinner i rätten, men inte får några pengar.
På viket sätt har man vunnit framgång om man inte får ut några pengar utan tvärtom behöver lägga ut både pengar och sin tid?
Bananskalare har uppenbarligen inte samma syn på vad som är framgång som jag.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
lunnabo lunnabo skrev:
På viket sätt har man vunnit framgång om man inte får ut några pengar utan tvärtom behöver lägga ut både pengar och sin tid?
Bananskalare har uppenbarligen inte samma syn på vad som är framgång som jag.
Jag håller med om att får jag inga pengar så har jag inte vunnit något..
Problemet är just att du vinner i rätten. men företaget går i kk. Då får du inga pengar.
Så det är ingen vinst egentligen blir en förlust.
Eftersom du vinner behöver du inte betala dina rättegångskostnader. Men eftersom pajasen går i kk så får du inga pengar till din advokat. Kvar står man med en faktura från advokaten och inga pengar att betala med..
 
  • Gilla
lunnabo
  • Laddar…
WhatIF WhatIF skrev:
Hej allesammans,

Har bara en fråga, efter man har fräst bort fogen mellan tegelstenar, när ska man foga igen? Denna byggfirma har fräst bort fogar, och de har inte fogats igen på 2-3 veckor.
Hur har det gått med dina tegelfogningar?
Ligger de öppna och inväntar "din gamla" entreprenör?
Eller bättrade han sig och fick allt färdigt före jul?
Eller blev du tvungen att ta in nya offerter (som var 50% dyrare)?
 
lunnabo lunnabo skrev:
Hur har det gått med dina tegelfogningar?
Ligger de öppna och inväntar "din gamla" entreprenör?
Eller bättrade han sig och fick allt färdigt före jul?
Eller blev du tvungen att ta in nya offerter (som var 50% dyrare)?
Hej hej!

Jag har anmält honom till ARN, han har gjort ca 85% av jobbet, ännu inte klar. Han är okontaktbar, stängt ner 4 olika mobil nummer och på sitt danska nummer svarar han inte, tror han har stängt det också. Hans egna anställda ringde mig och frågade om jag hade någon kontakt med honom, och jag svarade nej och undrade varför de kontaktade mig och då sa de att han inte betalat deras arbetsgivaravgifter, eller skatt på lönen och uteblivet med deras övertid och en viss lön. Jag har betalat honom till fullo.

Han är en ful fisk, han har gjort dräneringsjobb hos en kollega där han grävde ner 0,5 ton lera och makadam av misstag rätt ner i avloppsrören, och hoppades på att min kollega inte skulle märka något. Dessvärre fick han en stor översvämning i villan 2021, vilket han trodde att de berodde på kraftigt skyfall. Men för några veckor sedan översvämmade hans källare igen, men det var inget regn ute. Då tillkallade han en VVS firma som gjorde en kamerakontroll och sög upp i avloppsrören. Det visade sig att det fanns inga hål eller läckage i rören. men de såg att avloppsrören var igensatta av lera och makadam, totalt sög de upp 0.5 ton lera + makadam och de sa på rak arm att der ser ut som om någon har gjort ett väldigt fult dräneringsjobb.
 
  • Wow
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
WhatIF WhatIF skrev:
Hej hej!

Jag har anmält honom till ARN, han har gjort ca 85% av jobbet, ännu inte klar. Han är okontaktbar, stängt ner 4 olika mobil nummer och på sitt danska nummer svarar han inte, tror han har stängt det också. Hans egna anställda ringde mig och frågade om jag hade någon kontakt med honom, och jag svarade nej och undrade varför de kontaktade mig och då sa de att han inte betalat deras arbetsgivaravgifter, eller skatt på lönen och uteblivet med deras övertid och en viss lön. Jag har betalat honom till fullo.

Han är en ful fisk, han har gjort dräneringsjobb hos en kollega där han grävde ner 0,5 ton lera och makadam av misstag rätt ner i avloppsrören, och hoppades på att min kollega inte skulle märka något. Dessvärre fick han en stor översvämning i villan 2021, vilket han trodde att de berodde på kraftigt skyfall. Men för några veckor sedan översvämmade hans källare igen, men det var inget regn ute. Då tillkallade han en VVS firma som gjorde en kamerakontroll och sög upp i avloppsrören. Det visade sig att det fanns inga hål eller läckage i rören. men de såg att avloppsrören var igensatta av lera och makadam, totalt sög de upp 0.5 ton lera + makadam och de sa på rak arm att der ser ut som om någon har gjort ett väldigt fult dräneringsjobb.
Någonstans så tror jag faktiskt att han INTE är en ful fisk.
Tror dock att han har någon form av seriöst problem med sig själv vilket resulterar i att hans arbeten blir bristfälligt utförda.
Är smått förvånad att han har gjort 85% färdigt hos Dig.
Trodde inte att han skulle fortsätta alls eller faktiskt göra allt klart inte mittemellan som nu.
Klart att Du kommer att få rätt i ARN men också lika klart att "din byggare" inte kommer att följa ARN.
Så hur ska Du få jobbet klart?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.