15 598 läst · 96 svar
16k läst
96 svar
Multimeter död - vad köper jag nu?
Till en hemmapulare som fuskar med elinstallationer räcker det gott med en spänningsprovare, ingen avanseradK Kardan79 skrev:Hej!
Är en lite mer avancerad hemmapulare, som nu står helt utan növändig utrustning.
Spänningsprovaren klev jag sönder sommaren 2023, och nu har displayen i min gamla multimeter dött.
Är osäker på vad jag ska satsa på. Kommer även fortsättningen att dra en del el på egen hand (visst stöd från svåger somnär elektriker), och har relativt nyligen köpt en fastighet med flera byggnader på. Vissa med mindre snyggt dragen el. Blir en del detektivarbete.
Jag har övervägt en bättre begagnad Fluke T5-600 (tycker att de är lite dyra nya), men vet inte om jag lika gärna kan köpa mig en multimeter på Classe för några hundra.
Jag tänker att man inte alltid vet vilka funktioner man saknar, så därför frågar jag nu - vad bör jag köpa?
Tack på förhand!
Känns sådär att köpa påstått riktiga grejer på Aliexpress, Temu och liknande. Kan i det närmaste krävas en granskning av ingående komponenter, lösningar eller liknande för att kunna avslöja vissa bättre kopior.
Tror inte att jag vågar...
Tror inte att jag vågar...
Så här är det ,fluka kan inte ta sina höga priser i kina
Därför bygger dom kina varianter till kineser till ett lägre pris
Visst dom kan vara lite sämre , men läser man på eevblog så är det inte någon större skillnad när dom plockar ned och jämför mot en USA fluke
Sen parralel importeras dom fråna aliexpress ut i värden , det står på kartongen för ej säljas utanför kina
Manualen är dock endast på kinesiska
Visst dom kan vara lite sämre , men läser man på eevblog så är det inte någon större skillnad när dom plockar ned och jämför mot en USA fluke
Sen parralel importeras dom fråna aliexpress ut i värden , det står på kartongen för ej säljas utanför kina
Det var värst vad du var insatt i detta! Så Fluke bygger sämre instrument som de säljer i Kina?S swecoke skrev:Så här är det ,fluka kan inte ta sina höga priser i kina
Ja kan nörda ner mig ibland och läst på om kina fluke väldigt nogreant inna ja köpte mig enDan1891 skrev:
dom bygger en serie i kina för kina marknaden , som ej får säljas utanför Kina
I kina säljs det Fluke 12B (skol vers) 15B och den senate 15b max och 17b
15b max kostar ca 1350 kr med allt inkl frakt
Den är mest prisvärd tycker jag
Som vanligt blir det hur många svar som helst som man inte orkar plöja igenom men det du vill ha ifall du inte redan har det är en sån där testpenna för någon hundring som indikerar när man är i närheten av en srömförande kabel. Jag har hur många multimetrar och oscilloskop som helst men denna hundrakronorspryl anänds hela tiden. Så otroligt smidigt att enkelt kunna mäta var ström finns utan att pilla eller göra ingrepp i kretsen. Den har alltså en liten lampa som lyser när den ser en fas. Alltså utmärkt för att lokalisera vilken som är fas och vilken som är nolla om man nu har behov av det. Sedan är förstås en bra tångmeter som även klarar mäta DC otroligt användbar. En UT-210 är otroligt smidig och fungerar mycket bra. Man behöver oftast inte en stor klumpig tång med gripklo stor nog att mäta utgående matning från Ringhals.
För det du använder den till tror jag att Biltemas mätare för 119 kr kommer att fungera utmärkt.K Kardan79 skrev:Hej!
Är en lite mer avancerad hemmapulare, som nu står helt utan növändig utrustning.
Spänningsprovaren klev jag sönder sommaren 2023, och nu har displayen i min gamla multimeter dött.
Är osäker på vad jag ska satsa på. Kommer även fortsättningen att dra en del el på egen hand (visst stöd från svåger somnär elektriker), och har relativt nyligen köpt en fastighet med flera byggnader på. Vissa med mindre snyggt dragen el. Blir en del detektivarbete.
Jag har övervägt en bättre begagnad Fluke T5-600 (tycker att de är lite dyra nya), men vet inte om jag lika gärna kan köpa mig en multimeter på Classe för några hundra.
Jag tänker att man inte alltid vet vilka funktioner man saknar, så därför frågar jag nu - vad bör jag köpa?
Tack på förhand!
https://www.biltema.se/verktyg/matverktyg/matinstrument/multimetrar/
På vilket sätt påverkar antalet MOV CAT-Klassningen?MultiMan skrev:
Antingen tål instrumentet spänningen eller inte, att en MOV går in och kortsluter överspänning (och potentiellt exploderar) skyddar bara instrumentet men har noll påverkan på annat.
Om ett 400-kronors instrument skadas av + 1000V må så vara det är väl såpass sällsynt att det knappt kan mätas?
Fluke 179.K Kardan79 skrev:Hej!
Tack på förhand!
Den har allt du behöver samt lite till.
Jag är supernöjd med min.