Hmmm, då kanske man inte ens vågar öppna sitt 119:- Biltema och kika hur det ser ut inuti...

• Haha
Dilato
  • Laddar…
Hur beter sig den där om man av misstag ställer in den på strömmätning när man vill mäta spänning?

Edit: Den från Kjell alltså.

Redigerat:
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Det enda en sådan testpenna ska användas till är att kolla om det troligen är spänning på, tex leta trasig säkring i diazedcentral.

Man ska ALDRIGA lita på att det är spänningslöst med en sådan penna.
Man ska aldrig lita på en multimeter heller isåfall. Den där pennan testar man lite snabbt på en känd "het" och sedan kan man med ganska stor säkerhet veta om nästa mätning har ström eller inte. En multimeter har 100 inställningar och står den fel, t ex på DC, så ser du inte ett skit med den heller. Pennan har inga inställningar och bara fungerar.

Alfredo Alfredo skrev:
Denna har jag. Om någon vet att den är farlig så är jag naturligtvis intresserad. Den är säkert runt 40 år så bara det kan ju vara skäl för pension. 😀

[bild]
Har samma typ, konstruktionen gör att den löser ut en jfb om man mäter mellan fas och jord.

E etompau skrev:
Har samma typ, konstruktionen gör att den löser ut en jfb om man mäter mellan fas och jord.
Japp, en bra testpenna. 😂 Skämt åsido, det tror jag även min gör. Vill minnas att jag svurit någon gång...

• Gilla
etompau
  • Laddar…
Jag har också en spänningsprovare kom jag på.
Ser ut såhär:

En spänningsprovare av märket STANLEY Master Check 3 ligger på en grå matta, med kablar och två sonder synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dan1891 Dan1891 skrev:
Jag har också en testpenna kom jag på.
Deluxe-versionen av min verkar det som. 😀

• Haha
MultiMan
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Deluxe-versionen av min verkar det som. 😀
Undrar om den även är Deluxe-farlig då? :)

Dan1891 Dan1891 skrev:
Undrar om den även är Delux-farlig då? :)
Ta det jag skrev med en nypa salt. Jag kan blanda ihop saker och/eller minnas fel. Jag har inget konkret om ingen annan vet mer.

Alfredo Alfredo skrev:
Ta det jag skrev med en nypa salt. Jag kan blanda ihop saker och/eller minnas fel. Jag har inget konkret om ingen annan vet mer.
Din är ofarligt om du inte rör ena spetsen med andra mot fas. Strömmen den släpper igenom ligger högre än vad man numera godkänner för en tvåpolig provare. Att den löser JFB beror på att den strömbegränsar genom en PTC funktion så värmer du upp den några sekunder L-N kan du testa L-PE sen.

Vissa av deluxe varianterna hade en mer allvarlig säkerhetsrisk där halvorna för stora proben ibland kunde lossna i fogen så man stod med innanmätet i handen i värsta fall.

• Gilla
MultiMan och 4 till
  • Laddar…
A
Alfredo Alfredo skrev:
Hur beter sig den där om man av misstag ställer in den på strömmätning när man vill mäta spänning?

Bra fråga. Det står inget i manualen om detta förutom att uttagen skyddas av en säkring på 0,5 A om jag såg rätt. Så man måste nog vara mer aktsam än med en vanlig multimeter där man kan flytta mätsladdarna om man inte vill skjuta säkringen och kanske skada sitt instrument?

Redigerat:
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:

Händer inget den och andra liknande har bara strömområde i mA klassen och är internt skyddade mot det misstaget. Är annars en smidig instrumenttyp som passar hempulare bra. Bäst är nog annars som ofta nämnts strömtång med spännings och motståndsmätning tex Uni-T.

• Gilla
cpalm och 2 till
  • Laddar…
K Kardan79 skrev:
Hej!

Är en lite mer avancerad hemmapulare, som nu står helt utan növändig utrustning.
Spänningsprovaren klev jag sönder sommaren 2023, och nu har displayen i min gamla multimeter dött.

Är osäker på vad jag ska satsa på. Kommer även fortsättningen att dra en del el på egen hand (visst stöd från svåger somnär elektriker), och har relativt nyligen köpt en fastighet med flera byggnader på. Vissa med mindre snyggt dragen el. Blir en del detektivarbete.

Jag har övervägt en bättre begagnad Fluke T5-600 (tycker att de är lite dyra nya), men vet inte om jag lika gärna kan köpa mig en multimeter på Classe för några hundra.

Jag tänker att man inte alltid vet vilka funktioner man saknar, så därför frågar jag nu - vad bör jag köpa?

Tack på förhand!
En testmejsel för 25 spänn på Jula. Räddar liv.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.