M Malmen1 skrev:
är en sån där testpenna för någon hundring som indikerar när man är i närheten av en srömförande kabel.
Det enda en sådan testpenna ska användas till är att kolla om det troligen är spänning på, tex leta trasig säkring i diazedcentral.

Man ska ALDRIGA lita på att det är spänningslöst med en sådan penna.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 5 till
  • Laddar…
Jag saknar ibland den gamla hederliga beprövade "Duspan" som var outstanding vid mätning på 400V AC.
Inte många som idag vet vad en "Duspan" är/var.

C
G G.L. skrev:
Inte många som idag vet vad en "Duspan" är/var.
Upplys oss! 😀

Två bruna, cylinderformade elektriska testprob med kablar, ofta använda för att mäta spänning eller ström i elektroniska kretsar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Haha
Arp32 och 2 till
  • Laddar…
60+ inlägg senare och jag kunde inte hitta något om när en hemmapulare behöver nåt mer avancerat än enklaste modellen för hundra spänn hos Classe. Om man uteslutande sysslar med 230V, lite kablar, uttag och brytare, vill jag bara veta om strömmen är av eller ej. Kan någon ge ett tydligt exempel på när jag behöver veta hur många ampere som momentant passerar en ledning osv?

Nu frågade ju TS efter funktioern som han kanske inte visste att han behövde - och tycker alla förslag hittills har varit fullt rimliga.

ppoonnttuuss ppoonnttuuss skrev:
Kan någon ge ett tydligt exempel på när jag behöver veta hur många ampere som momentant passerar en ledning osv?
När man vill balanserna lasten mellan faserna.

En strömtång har de basala funktionerna som TS efterfrågade men också den möjligheten. Om jag vore tvungen att bara ha ett mätinstrument för el-arbete vore det det självklara valet. Med den kan jag mäta motstånd, spänning och ström.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
ppoonnttuuss ppoonnttuuss skrev:
60+ inlägg senare och jag kunde inte hitta något om när en hemmapulare behöver nåt mer avancerat än enklaste modellen för hundra spänn hos Classe. Om man uteslutande sysslar med 230V, lite kablar, uttag och brytare, vill jag bara veta om strömmen är av eller ej. Kan någon ge ett tydligt exempel på när jag behöver veta hur många ampere som momentant passerar en ledning osv?
Det beror väl som sagt var vad du ska nyttja instrumentet till.
Själv använder jag samma uppstättning av instrument till flera olika typer av jobb, som hemelktronik och fordonsapplikationer, förutom hushållsel.
Så intresset av att veta strömflödet finns ibland.
till exempel om man vill veta vilken belatsning man har på olika faser, för att kunna bedöma om man har hyfsat jämn last, eller bör omfördela.
En slingamperemeter föredrar jag dock framför en tångamperemeter i dessa fall.

MultiMan
D Dilato skrev:
På vilket sätt påverkar antalet MOV CAT-Klassningen?

Antingen tål instrumentet spänningen eller inte, att en MOV går in och kortsluter överspänning (och potentiellt exploderar) skyddar bara instrumentet men har noll påverkan på annat.

Om ett 400-kronors instrument skadas av + 1000V må så vara det är väl såpass sällsynt att det knappt kan mätas?
Kaiweets klassning på cat III 1000V innebär att det ska kunna hantera 8000V (från källa med 2 ohm impedans, dvs även mycket stora strömmar) utan att skada användaren. Av döma av hur konstruktionen kring ingångarna ser ut tror jag inte ett ögonblick på att den gör det.

Bilderna jag la upp var på en Kaiweets 208 och en Uni-T 210E. Trots att 210E har Cat III 300V klassning, dvs mycket lägre än Kaiweets 208, så har den ändå mer skydd på ingången. Vilket tror du har korrekt klassning och varför ska man köpa från en tillverkare som högst troligen bara hittar på en livsviktig klassning?

Tabell för IEC 61010-1 och UL 61010B-1 klassificering av mätinstrument vid olika spänningar och kategorier, inklusive motståndsvärden.
Skapa konto

Tyvärr finns det exempel på där olika handhållna mätinstrument inte klarat av att hantera energin som kommer in, det sprängs, ljusbåge bildas och folk dör. Det är väl en väldigt viktig anledning till att klassningen kommit till, även om jag inte kan bakgrunden.

Kan du hitta ett test som visar att Kaiweets 208 verkligen klarar av sin klassning utan problem så ändrar jag mig gärna.

• Gilla
  • Laddar…
Jag har en gammal klassiker som liknar denna men med bara två lysdioder. En lyser för plus, en lyser för minus och båda lyser vid växelström.

Testverktyg för elektrisk spänning med två spetsar och lysdioder för olika voltinställningar, säljs av Malmbergs, visas liggande på vit bakgrund.
Skapa konto

Klarar allt från några volt upp till 400. Har för mig jag läst varningar om den någonstans så jag gissar väl på CAT0 eller något liknande. 😢

Den på bilden säljs dock även idag av exempelvis Malmbergs.

• Gilla
Hannuse
  • Laddar…
Det är lätt att nörda ner sig med hur många funktioner som helst på ett mätinstrument. En godkänd säker multimeter eller modern spänningsprovare klarar sig de flesta med.

K
mexitegel mexitegel skrev:
Nu frågade ju TS efter funktioern som han kanske inte visste att han behövde - och tycker alla förslag hittills har varit fullt rimliga.

När man vill balanserna lasten mellan faserna.

En strömtång har de basala funktionerna som TS efterfrågade men också den möjligheten. Om jag vore tvungen att bara ha ett mätinstrument för el-arbete vore det det självklara valet. Med den kan jag mäta motstånd, spänning och ström.
Bra svar, och helt korrekt uppfattat. 😀

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Har för mig jag läst varningar om den någonstans så jag gissar väl på CAT0 eller något liknande. 😢

Den på bilden säljs dock även idag av exempelvis Malmbergs.
Du kanske tänker på den här:
Gula Millarco spänningsprovare 8IN1 med artikelnummer 70934 visas på svart bakgrund med kablar och spetsar synliga.
Skapa konto

Skulle kunna vara. Har som sagt bara någon vag varning i bakhuvudet.

Denna har jag. Om någon vet att den är farlig så är jag naturligtvis intresserad. Den är säkert runt 40 år så bara det kan ju vara skäl för pension. 😀

Teststav med orange och svart handtag, märke Steinel, liggande på en vit yta.
Skapa konto

• Gilla
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.