Totte_S
Elma 2100x kanske kan vara nåt, den har display och verkar trevlig. Bra formfaktor.
Privat har jag en Benning duspol digital som spänningsprovare. Lite tråkig ergonomi dock, och hård i plasten=sprickbenägen.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
K
Totte_S Totte_S skrev:
Elma 2100x kanske kan vara nåt, den har display och verkar trevlig. Bra formfaktor.
Privat har jag en Benning duspol digital som spänningsprovare. Lite tråkig ergonomi dock, och hård i plasten=sprickbenägen.
Tack! Ska kika.

C
J J-banan skrev:
T-110 till 150 har problem med kablarna
Är det fortfarande problem efter att Fluke återkallade dem?

Slänger in Uni-T UT210 som alternativ trots att det är en tångmultimeter. En av de allra mest populära mätarna i mellanklassen, och lätt tillgänglig på t.ex. Classe och Kjell.

• Gilla
perror och 3 till
  • Laddar…
Totte_S
C cpalm skrev:

Slänger in Uni-T UT210 som alternativ trots att det är en tångmultimeter. En av de allra mest populära mätarna i mellanklassen, och lätt tillgänglig på t.ex. Classe och Kjell.
Kollegan bytte sin vid återkallelsen, jag tog ut min efter, höll ett år av sparsam användning i jobbet.

• Arg
cpalm
  • Laddar…
C cpalm skrev:

Min T150 har sprucken kabel men den är tillverkad efter de skall ha haft problem. Den är lagad med eltejp😂

• Arg
cpalm
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Cat III 300V är väl inte bra, eller?

Man ska inte snåla in på multimeter eller spänningsprovare, man får skylla sig själv sen när man får ström i sig😅

C
D Dilato skrev:
Cat III 300V är väl inte bra, eller?
600V i CAT II-tillämpningar förvisso. Kan så klart vara begränsande beroende på hur man skall använda den, men det är å andra sidan typiskt vad man får i den prisklassen/formfaktorn. Åtminstone om man räknar "ärliga" klassningar.

Redigerat:
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
C cpalm skrev:
600V i CAT II-tillämpningar förvisso. Kan så klart vara begränsande beroende på hur man skall använda den, men det är å andra sidan typiskt vad man får i den prisklassen/formfaktorn.
Den är både dyrare och klart sämre än den jag länkade till.

CAT II är ju enfas, CAT III är trefas och CAT IV har den ju inte ens.

Redigerat:
  • Gilla
J-banan
  • Laddar…
C
D Dilato skrev:
Den är både mycket dyrare och klart sämre än den jag länkade till.
Säkert, jag påstår inte på något sätt att UT210 är billigast och bäst. Men den är ett "säkert kort" som finns på hyllan på t.ex. Clas Ohlson.

• Gilla
  • Haha
camaro z28 och 2 till
  • Laddar…
K Kardan79 skrev:
Hej!

Är en lite mer avancerad hemmapulare, som nu står helt utan növändig utrustning.
Spänningsprovaren klev jag sönder sommaren 2023, och nu har displayen i min gamla multimeter dött.

Är osäker på vad jag ska satsa på. Kommer även fortsättningen att dra en del el på egen hand (visst stöd från svåger somnär elektriker), och har relativt nyligen köpt en fastighet med flera byggnader på. Vissa med mindre snyggt dragen el. Blir en del detektivarbete.

Jag har övervägt en bättre begagnad Fluke T5-600 (tycker att de är lite dyra nya), men vet inte om jag lika gärna kan köpa mig en multimeter på Classe för några hundra.

Jag tänker att man inte alltid vet vilka funktioner man saknar, så därför frågar jag nu - vad bör jag köpa?

Tack på förhand!
Du kan få köpa min T5-1000 den används inte längre då köpt en kyoritsu för mäta strömmen

C cpalm skrev:
Säkert, jag påstår inte på något sätt att UT210 är billigast och bäst. Men den är ett "säkert kort" som finns på hyllan på t.ex. Clas Ohlson.
"Säkert" vet jag inte om jag håller med om, i vart fall inte CAT-klassningen, man kan ju inte mäta mellan två faser 400V 😉

Jag har en FNIRSI DMT99. Den har fördelen att den kan logga mätvärden.

C
D Dilato skrev:
"Säkert" vet jag inte om jag håller med om, i vart fall inte CAT-klassningen, man kan ju inte mäta mellan två faser 400V 😉
Jag var inte sarkastisk alltså, utan om du säger att Kaiweets är bättre än Uni-T så har du säkert rätt.
Min avsikt var som sagt inte att påstå att den var bättre och jag vet inget om Kaiweets.

Sen är ett tips att ta den av tillverkaren angivna CAT-klassningen med en stor nypa salt när det gäller kinesiska instrument. Varken Uni-T eller Kaiweets är till synes certifierade av ett fristående testinstitut. Det påstås här och var att Uni-T omöjligen kan uppfylla den påstådda klassningen, och skall jag gissa tror jag inte Kaiweets, som tillhör de absolut billigaste instrumenten i klassen, är bättre...

Vad beträffar mätning mellan två faser så anger CAT-klassningen (kanske något ologiskt) spänning till jord.
Det finns "seriösa" CAT III 300V-instrument som är specifikt avsedda för 3-fasmätningar i 400V-anläggningar (t.ex. https://www.fluke.com/sv-se/produkt/elektrisk-testning/grundlaggande-testare/fluke-9062), så jag utgår från att det är spänningens effektivvärde som avses och att CAT III 300V är miniminivån för mätningar i en vanlig 400 V-anläggning. (Helt säkert vet jag dock inte, är ingen professor på CAT-klassning, så rätta mig gärna om jag har fel.)

Redigerat:
  • Gilla
Albireo och 1 till
  • Laddar…
K
D Dilato skrev:
Ja jag har en själv och är mycket nönöjd.
Har varit på julbord ikväll, och tillbringade 4h bredvid en elektriker (min svåger). Han ifrågasatte min nytta av tången. Påstod sig själv aldrig använda sig av den.

Nu går svågern visserligen nästan uteslutande på nybyggen, men han vet vilka behov jag oftast har.

En vettig spänningsprovare med summer trodde han på, och menade då något i stil med en Fluke t150. Smidig, och enkel att hantera på egen hand även vid mätningar högt upp och där det är trångt.

Skulle kanske helst ha bägge instrument. Med tiden behöver jag en multimeter, så köp av spänningsprovare av aktuellt slag skulle inte utesluta senare köp av typ en HT208D (eller annan multimeter).

Lutar kanske åt att lyssna på svågern, för ovanlighetens skull. Någon som kan förklara den stora nyttan med en "clamp meter" för mig? Innan jag bestämmer mig.

• Gilla
johanoloflindberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.