104 371 läst · 369 svar
104k läst
369 svar
Montera solceller. Har tåget gått?
Jag blir bara glad över om det blir negativa elpriser lite då och då, det får gärna bli det varje natt.Logad skrev:
Då kommer jag köra bil med nästan noll i bränslekostnad.
Och fler kommer väl skaffa elbil och nyttja systemet på detta viset?
Det har dock "fattats" en så där 20 GW i snart ett år i Frankrike.M Mattias Svederberg skrev:Skulle vara bra om du själv LÄSTE ens innan du gnäller på att andra ska läsa på.
6 reaktorer har varit oplanerat avstängda under 3 veckor i sommras, vilket media slog upp på stort.
De övriga ca 20-25 reaktorerna har varit avstängda på grund av revision. Detta har varit planerat sedan flera år. Orsaken att de varit så mycket revision i år beror på att de sköt upp revisionen 2020 och 2021 till i år på grund av covid.
Innan du ber andra läsa på nästa gång, se till att du vet vad du själv pratar om först.
Vilket drivit upp priserna i Europa ganska rejält.
Det du talar om 3 veckor lär handla om att man fick dra ned effekt pga att kylvatten inte räckte till och blev för varmt. Det är ovidkommande i sammanhanget.
Avstängningen av den stora mängden gamla kärnkraftverk beror på att skador hittats och de måste åtgärdas. Och det är en besvärlig reparation. Därav att det är borta så pass länge.
Gamla kärnkraftverk har en urusel kapacitetsfaktor.
Solpaneler på bostadshus leder mest till att förbrukningen är mer måttlig på dagen. Vilket är positivt.T Tonka skrev:Detta kompenseras av de mer pålitliga produktionsslagen såsom vattenkraft och kärnkraft. Genom att maximera solpanelerna (söderläge) sparar/tjänar man inte bara mest pengar själv, man sparar också på vatten/kärnkraft som kan användas när solen inte lyser. Solkraft står idag för omkring 3% av produktionen så att det skulle bli för mycket tror jag inte kommer ske inom överskådlig framtid
Kärnkraft reglerar ingenting. Den är "dum" och antingen bara går eller står. Den är inte bättre än sol och vind på att anpassa sig till förbrukningen.
På sikt kommer inte vattenkraften räck till som reglerkraft. Då kommer energilagring bli lönsamt och därmed uppstå. Då kommer den kunna agera reglerkraft.
T ex kommer Vattenfall aktivera det gamla pumpkraftverket juktan om några år.
Tänk vad oljekraftverket i Karlshamn är gott att ha i dessa tider. Och allteftersom många (alla?) köper elbil av något slag så kommer efterfrågan öka på el. Men kommer kanske bli en överkapacitet allteftersom företag bankar igen verksamheten p.g.a höga elräkningar de inte kan betala och höga räntor. Går kanske i slutändan avveckla någon reaktor till när företag konkar...
Precis beställt en anläggning.
- Meyer Burger Tysktillverkade paneler (även cellerna görs där). 40 paneler, 15,2 kWp totalt
- Fronius Symo 12,5 kW Panelerna kommer sitta i tre riktningar (20+10+10) på två byggnader vilket till en början gjorde mig ganska fundersam men allt tyder på att det ska funka bra.
- 15800 kr/kWp inkl allt efter bidrag
- Beräknad årsproduktion ca 13 000 kWh
Fick bra intryck av firman som installerar i egen regi vilket jag tycker är viktigt. Även inget krav på förskott som många andra har börjat med. Fick ett par andra offerter men bara Kinagrejer och förskott plus halvdant bemötande så de gick bort.
- Meyer Burger Tysktillverkade paneler (även cellerna görs där). 40 paneler, 15,2 kWp totalt
- Fronius Symo 12,5 kW Panelerna kommer sitta i tre riktningar (20+10+10) på två byggnader vilket till en början gjorde mig ganska fundersam men allt tyder på att det ska funka bra.
Fick bra intryck av firman som installerar i egen regi vilket jag tycker är viktigt. Även inget krav på förskott som många andra har börjat med. Fick ett par andra offerter men bara Kinagrejer och förskott plus halvdant bemötande så de gick bort.
Alstra Energi ser det ut som ?W Wallborg skrev:Precis beställt en anläggning.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hur underhåller man papptaket efter att solceller monterats?
Solceller, Solfångare, Solenergi -
Solceller som inte är rätt monterade av företag
Juridik -
Läckström från plåttak där solceller är monterade.
El -
Annorlunda placering av solcellerna – montera på fasaden, i trädgården eller pergola
Artikelkommentarer -
Efter 9 månader kan inte solcellerna monteras...
Solceller, Solfångare, Solenergi