104 489 läst · 369 svar
104k läst
369 svar
Montera solceller. Har tåget gått?
Medlem
· KATRINEHOLM
· 453 inlägg
Finns ingen kiselcells tillverkning i stor skala utanför Asien. Orsaken till det är att de tar mycket ström och kostnaden för utsläppsrätter gör att elen blir dyrare i Europa och Nordamerika. Vissa ställen som är isolerade från detta så som Norra Norden, Island och vissa delar av Kanada finns det ingen tillverkning.D Daniel 109 skrev:
Däremot tillverkas tunnfilms paneler i Europa. De har dock fortfarande lite av problem med kort livslängd.
De finns labb i Europa, bland annat Tyskland som tillverkar solceller i mindre skala. Typiskt miltijunktion celler med väldigt hög verkningsgrad som exempelvis används i satelliter. Dessa celler tenderar dock att vara för dyra för konsumentbruk
En helt elektrifierad personbilsflotta i Sverige skulle öka elförbrukningen med 6-8%.M Mattias Svederberg skrev:Eeeh. Jag har kollat upp det. det är därför jag skriver att vad du skrev om elektrifiering är felaktigt. jag förklara även i detalj hur de kan komma sig att felen uppstår och hur man behöver räkna för att de ska bli rätt.
Förstår du inte, eller är problemet att du inte vill förstå?
Sifforna är inte felaktiga nej
Det har både jag och många andra räknat ut.
https://www.vattenfall.se/fokus/eldrivna-transporter/racker-elen-till-elbilarna/
https://teslaclubsweden.se/om-alla-bilar-i-sverige-var-elbilar/
Du kan fortsätta googla och räkna själv, om du vill, jag bryr mig inte om du tycker något annat.
Om man utgår ifrån dessa siffror från Norge så hamnar man på knappt 8% för Sverige.
https://www.nyteknik.se/elbilar/norska-undersokningen-sa-mycket-el-drar-elbilarna-totalt-7038068
https://www.nyteknik.se/elbilar/norska-undersokningen-sa-mycket-el-drar-elbilarna-totalt-7038068
Jag valde till slut mellan deras glas/glas eller glas/folie från longi.H hakke13 skrev:Hej! Är i valet och kvalet att välja tyska (glas/glas) eller kinesiska (glas/folie) paneler. Växelriktaren blir oavsett en Fronius. Prisdiffen drygt 6000 kr/kWp (för 21 paneler). Har du några åsikter om detta? Säljaren menade på att de tyska är bättre i det halländska klimatet där det är både en del salt och sand i luften, men är det värt 35% mer i pris?..
Blev Longi för oss. Det berodde på två saker.
1. Panelerna ger 10% mer W än solarwatt.
2. Jag fick dessutom plats med 3 extra paneler och i liggande montering. Betydlig snyggare enligt mig då vårt tak är valmat.
Dessutom är dom billigare. För oss gör det drygt 75000 kr på 25 år. Så mycket vill jag inte betala extra för glas/glas.
M MrDizzy skrev:Leverans problem av "hårdvara"/prylar beror på Kina och deras totala skräck för covid.
De kör ju fortfarande med total lockdown av miljonstäder vid minsta fall.
Detta gör att allt produceras saktare och tar längre tid att skeppa( lasta på fartygen)
Men oavsett är det ett j* otyg av företagen att ta förskottsbetalning av hela summan.
Skulle de ta typ 50-75% prylarnas inköpspris i förskott så är väl det hyffast ok. Men inte hela installations summan.
M Mattias Svederberg skrev:Ett litet krux med all väderberoende kraft är att de finns en mättnadsgrad. Den graden kommer skilja från zon till zon. Men överlag kommer de vara så att en viss zon kommer uppnå mättnad vissa timmar om året först, sedan kommer de sprida sig rätt fort. Detta ser vi på Vindkraft idag.
Som de ser ut just nu är vi rätt långt från att få mättnad på Solkraften i Sverige, men om alla helt plötsligt får för sig att de är lönsamt, så kommer de inträffa fortare.
Resultatet av det blir att solkraften producerar i sitt eget överskott. (vilket vindkraften redan gör idag)
M Mattias Svederberg skrev:Ett litet krux med all väderberoende kraft är att de finns en mättnadsgrad. Den graden kommer skilja från zon till zon. Men överlag kommer de vara så att en viss zon kommer uppnå mättnad vissa timmar om året först, sedan kommer de sprida sig rätt fort. Detta ser vi på Vindkraft idag.
Som de ser ut just nu är vi rätt långt från att få mättnad på Solkraften i Sverige, men om alla helt plötsligt får för sig att de är lönsamt, så kommer de inträffa fortare.
Resultatet av det blir att solkraften producerar i sitt eget överskott. (vilket vindkraften redan gör idag)
Låter stabilt! Från vilket företag? Hur många paneler och ca-pris/kWp?K Kirev skrev:Jag valde till slut mellan deras glas/glas eller glas/folie från longi.
Blev Longi för oss. Det berodde på två saker.
1. Panelerna ger 10% mer W än solarwatt.
2. Jag fick dessutom plats med 3 extra paneler och i liggande montering. Betydlig snyggare enligt mig då vårt tak är valmat.
Dessutom är dom billigare. För oss gör det drygt 75000 kr på 25 år. Så mycket vill jag inte betala extra för glas/glas.
Det vore ju drömmen att vi skulle kunna minska vår energiförbrukning men det finns ju tyvärr inget som tyder på att det någonsin kommer att ske. Kanske om det inträffar någon slags naturkatastrof eller pandemi som är betydligt dödligare än covid. Tillväxt är det heligaste som finns och det kräver ständigt ökande tillgång på energi.S Sir Duke skrev:Vi får se. Jag hoppas på både gas och broms. Att energikrisen kan sporra folk att pröva att ändra sina vanor lite. Lite som preppingen när kriget startade i våras. Testa att sluta slösa el som om den vore gratis.
Vi kör ett experiment hemma hela september. Har stängt av elgolvvärme och handdukstork i badrummet. Slutat bubbelbada och torktumla. Vi ligger på -40% jämfört med september förra året. Utan nån drastisk sänkning av levnadsstandarden.
Självklart kommer vi bada igen. Det är bara all-in den här månaden för att se hur mycket det går att kapa. Sedan kan man utvidga det till att sluta ta bilen till gymmet och restaurangen på hörnet. Köpa mat efter säsong och veckans erbjudanden.
Förstår samtidigt att all industri och samhällsfunktioner inte kan trolla bort sin elanvändning. Vissa aktiviteter är elintensiva. Men desto viktigare att trimma de grejer som går.
Är väl en del ideologi i botten. Ser det inte som fattigt att odla egen mat eller snickra lite jämfört med att nån gubbe från Bangladesh ska köra hem maten på en rosa moppe. Vet att allt nuförtiden handlar om konsumtion, tjänster och upplevelser. Men jag tycker inte det är välstånd på riktigt.
Alltså. Planeten kommer se till att vi minskar vår energiförbrukning. Antingen går vi med på det, eller så blir vi ersatta. Styrmedeln är just naturkatastrofer och pandemier.G gnilrub skrev:Det vore ju drömmen att vi skulle kunna minska vår energiförbrukning men det finns ju tyvärr inget som tyder på att det någonsin kommer att ske. Kanske om det inträffar någon slags naturkatastrof eller pandemi som är betydligt dödligare än covid. Tillväxt är det heligaste som finns och det kräver ständigt ökande tillgång på energi.
Självbyggare
· Stockholm
· 9 958 inlägg
Med en modern växelriktare är det inget dåligt eller större fel med att ha en för stor växelriktare. Dock onödigt dyrt och de över 10kW är sällan förberedda för batterilager. Den dagen den måste bytas eller lagas kommer det att bli dyrare än om det ex var en 8kW de hade satt.J jack23 skrev:
De som säger att det blir sämre verkningsgrad har missat att de nya har i princip samma verkningsgrad från 5-100% effekt. De gamla med transformatorer var bäst vid 80-100%.
När jag tittar i databladen så är det väldigt liten skillnad. Kommer köra med 25kW växelriktare till en 15,5 kW anläggning för senare utbyggnad.S Sir Duke skrev:
Medlem
· KATRINEHOLM
· 453 inlägg
Men seriöst. Jag har ju redan tidigare förklart exakt i var problemen ligger med de sättet och räkna på och precis på vilket sätt de blir fel och varför. Och här bara du reppeterar samma sak igen som de skulle ändra på något faktum. Är du på riktigt?Mikael_L skrev:
G gnilrub skrev:Det vore ju drömmen att vi skulle kunna minska vår energiförbrukning men det finns ju tyvärr inget som tyder på att det någonsin kommer att ske. Kanske om det inträffar någon slags naturkatastrof eller pandemi som är betydligt dödligare än covid. Tillväxt är det heligaste som finns och det kräver ständigt ökande tillgång på energi.