L Letherface skrev:
Har idag fått en offert från Otovo.
24 Premium paneler 400 W, LONGiSolar, LR5-54HPB-400M
Växelriktare Growatt, MOD 12KTL3-X
Systemets totala effekt är 9,60 kWp
Årsproduktion 8 600 kWh
Har lagt ur förfrågan från flera leverantörer, men det enda svaret med pris jag fått hittills.
Från Vattenfall: Nya solcellsofferter tillfälligt pausade.
Från en annan lokal leverantör: Minst ett års väntetid.
Priset på offerten är 172 000:-
Total förbrukning förra året: 15 500Kw. Elområde 3 rörligt pris.
Montering feb-mars
Är det något att satsa på?
Verkar vara svårt att få till det i nuläget då väntetiden är extrem. Även priset har ju blivit extremt. Men kan förstå att firmorna mjölkar ut så mycket dom kan.
Men är det värt att gå vidare med affären?
Måste få lite feedback från er som kan lite mer (eller mycket mer) än mig i denna frågan, då det är rätt så mycket pengar.

är det efter grönROT med eller? (+15% mao)
Otov o ligger väl inte så bra till har jag för mig jag läst.....
mkt pengar, ta in fler offerter..., stressa inte ett sånt här stort köp enligt mig.. (med det sagt så är det ju dollarn som spökar nu)
 
M MagicFingers skrev:
är det efter grönROT med eller? (+15% mao)
Otov o ligger väl inte så bra till har jag för mig jag läst.....
mkt pengar, ta in fler offerter..., stressa inte ett sånt här stort köp enligt mig.. (med det sagt så är det ju dollarn som spökar nu)
Ja. Efter grönt avdrag.
Grejen i nuläget är att alla ska ha solceller och företagen kan/hinner inte ens ge offerter. Är väl även materialbrist som styr också.
Så det är ganska tomt i inkorgen på offerter.
Men håller med. Väldigt mycket pengar. Är väl åtminstone 50 000:- dyrare än för ett år sedan.
Men det verkar vara detta priset som gäller i dagsläget.
En polare som satte upp i början på året betalade 120:- Nu är priset för samma anläggning 180:- ‍
Lutar väl åt att jag skippar det i nuläget.
Men håller elpriset i sig några år lär man ju ångra sig deluxe.
Priset på offerten gäller för övrigt tom. 1/10
 
  • Gilla
Lived
  • Laddar…
L Letherface skrev:
Har idag fått en offert från Otovo.
24 Premium paneler 400 W, LONGiSolar, LR5-54HPB-400M
Växelriktare Growatt, MOD 12KTL3-X
Systemets totala effekt är 9,60 kWp
Årsproduktion 8 600 kWh
Har lagt ur förfrågan från flera leverantörer, men det enda svaret med pris jag fått hittills.
Från Vattenfall: Nya solcellsofferter tillfälligt pausade.
Från en annan lokal leverantör: Minst ett års väntetid.
Priset på offerten är 172 000:-
Total förbrukning förra året: 15 500Kw. Elområde 3 rörligt pris.
Montering feb-mars
Är det något att satsa på?
Verkar vara svårt att få till det i nuläget då väntetiden är extrem. Även priset har ju blivit extremt. Men kan förstå att firmorna mjölkar ut så mycket dom kan.
Men är det värt att gå vidare med affären?
Måste få lite feedback från er som kan lite mer (eller mycket mer) än mig i denna frågan, då det är rätt så mycket pengar.

Man brukar väl överdimensionera panelerna vs växelriktaren inte tvärtom?! Så en växelriktare på 12kW känns märkligt med bara 9,6kWp. Offerten lät lite halvdyr dessutom. Kolla med en mellanstor firma oxå. Men man får ju samtidigt räkna in förlusten av ytterligare prishöjningar och även minskad chans att få solceller i tid och förlusten av produktionen som vårsolen ger i sina beräkningar om man tar in för många offerter och denna offert kan därför komma att bli ett billigare alternativ i slutändan.
 
M MiraHermano skrev:
Man brukar väl överdimensionera panelerna vs växelriktaren inte tvärtom?! Så en växelriktare på 12kW känns märkligt med bara 9,6kWp. Offerten lät lite halvdyr dessutom. Kolla med en mellanstor firma oxå. Men man får ju samtidigt räkna in förlusten av ytterligare prishöjningar och även minskad chans att få solceller i tid och förlusten av produktionen som vårsolen ger i sina beräkningar om man tar in för många offerter och denna offert kan därför komma att bli ett billigare alternativ i slutändan.
Precis en VR på ca 8 kW hade varit rimligare.
När nån projekterar så där ska man kanske bli lite orolig över kompetensen. Helhetsdesignen på anläggningen är A och O för att det ska bli lönsamt.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
S Sir Duke skrev:
Precis en VR på ca 8 kW hade varit rimligare.
När nån projekterar så där ska man kanske bli lite orolig över kompetensen. Helhetsdesignen på anläggningen är A och O för att det ska bli lönsamt.
Tror det handlar om vad de kan få fram för växelriktare närmaste halvåret.
 
TRJBerg
S Sir Duke skrev:
Precis en VR på ca 8 kW hade varit rimligare.
När nån projekterar så där ska man kanske bli lite orolig över kompetensen. Helhetsdesignen på anläggningen är A och O för att det ska bli lönsamt.
Varför överdimensionerar man panelerna gentemot växelriktaren?
 
TRJBerg TRJBerg skrev:
Varför överdimensionerar man panelerna gentemot växelriktaren?
De ska ju följas åt, om man inte har planer på att bygga ut på samma VR.
men en vr kan hanter ca 10-15% mer paneler än märkningen utan problem har jag fått höra.
så sätter man några extra paneler över VR märkningen så maxar man både paneler och vr.
om det stämmer i verkligheten vet jag dock inte
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
De ska ju följas åt, om man inte har planer på att bygga ut på samma VR.
men en vr kan hanter ca 10-15% mer paneler än märkningen utan problem har jag fått höra.
så sätter man några extra paneler över VR märkningen så maxar man både paneler och vr.
om det stämmer i verkligheten vet jag dock inte
Jag kan inte heller detta utan och innan, men det finns en teknisk sweetspot i kWp för panelerna vs. maxkapacitet för VR och där brukar man "underdimensionera" VR något
 
  • Gilla
MrDizzy
  • Laddar…
S Sir Duke skrev:
Jag kan inte heller detta utan och innan, men det finns en teknisk sweetspot i kWp för panelerna vs. maxkapacitet för VR och där brukar man "underdimensionera" VR något
Ja det finns en optimal kombination men den är helt individuell och kan inte definieras i en tumregel. Det handlar om det lägre priset för en VR motsvarar förlusten i produktion när panelerna producerar mer än vad VR kan ta emot.

Själv hade jag ett lätt val. 10,3kWp i en enda riktning och 10kW VR. Helt enkelt för att en 8,5kW inte fanns på hyllan och 10kW kostade mindre än en tusing mer. Speciellt i maj var produktionen uppe i 10kW många dagar och även om jag inte räknat på det tror jag att jag tjänar in merkostnaden ganska snabbt.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Utan att gå för mycket in på det tekniska. Är det värt att gå vidare med med den offerten jag fått?
Verkar iallafall som att växelriktaren inte är för liten ändå. Kanske är som någon skrev tidigare i tråden. Kan vara det som går att få tag på i nuläget??
Men det är dyrt just nu. Mycket dyrt. Men blir det ännu dyrare? Blir det billigare? Det är mest det som är frågan?
 
L Letherface skrev:
Utan att gå för mycket in på det tekniska. Är det värt att gå vidare med med den offerten jag fått?
Verkar iallafall som att växelriktaren inte är för liten ändå. Kanske är som någon skrev tidigare i tråden. Kan vara det som går att få tag på i nuläget??
Men det är dyrt just nu. Mycket dyrt. Men blir det ännu dyrare? Blir det billigare? Det är mest det som är frågan?
När vågar de utlova installation?
 
M mortimer skrev:
När vågar de utlova installation?
Feb - mars 2023
 
Anläggningen tar ju bara halva din förbrukning om jag läser siffrorna rätt. Jag skulle spontant sagt avvakta och se hur läget ser ut kring feb/mars. Jobba lite med att få ner förbrukningen tills dess. Hur värmer du huset ?
 
M mortimer skrev:
Anläggningen tar ju bara halva din förbrukning om jag läser siffrorna rätt. Jag skulle spontant sagt avvakta och se hur läget ser ut kring feb/mars. Jobba lite med att få ner förbrukningen tills dess. Hur värmer du huset ?
Direkt el. Luft/luft. Vedkamin.
Minskar succesivt förbrukningen. Timer golvvärme toa aktiverad. Luftvärmepump avstängd än så länge. Eldar med ved (gratis) i kaminen. Ska nästa vecka stänga av och blåsa ur rören spa´t. Inte värt (i nuläget) att ha det igång denna vinter. Ett par element påslagna.
Inte så att vi går under om elräkningen drar iväg. Men vill säkra upp lite bara. Därav tanken på solceller.
Kan nog komma ner till 12-13 000 kwh om vi tänker till lite.
I mitt fall är det kanske för lite solceller för att det ska bli lönsamt?
Kanske jag måste bli 125 år innan vi tjänat in investeringen?
Har dålig koll på detta.
 
  • Gilla
Hansk71
  • Laddar…
L Letherface skrev:
Direkt el. Luft/luft. Vedkamin.
Minskar succesivt förbrukningen. Timer golvvärme toa aktiverad. Luftvärmepump avstängd än så länge. Eldar med ved (gratis) i kaminen. Ska nästa vecka stänga av och blåsa ur rören spa´t. Inte värt (i nuläget) att ha det igång denna vinter. Ett par element påslagna.
Inte så att vi går under om elräkningen drar iväg. Men vill säkra upp lite bara. Därav tanken på solceller.
Kan nog komma ner till 12-13 000 kwh om vi tänker till lite.
I mitt fall är det kanske för lite solceller för att det ska bli lönsamt?
Kanske jag måste bli 125 år innan vi tjänat in investeringen?
Har dålig koll på detta.
Med dagens spotpriser (köp/sälj via Tibber/ Greenely) så går det avsevärt snabbare att tjäna igen anläggningen. Min arbetskamrat sålde el för 20tus under juli+aug mån (68st paneler, 40st på östsidan mot morgonsolen och 28st i västläge mot kvällssolen). Själv skulle jag nog gå ner ett steg, lämna premium, o se vad du kan få för annat alternativ och pris och sätt upp fler. Det finns ju inga begränsningar längre på det sättet som förut. Så släng upp fler paneler som sagt o försök maxa taket, de flesta ångrar sig att de inte köpte fler. Lättare att sätta upp fler direkt och "billigare" än att bygga ut senare till annat pris. Men det är ju många faktorer som spelar in såklart, och vem vet vad man kan sälja sin el för imorn - vi lever i en minst sagt orolig värld - men billigare el lär dröja ett bra tag, det är väl det enda säkra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.