103 865 läst · 369 svar
104k läst
369 svar
Montera solceller. Har tåget gått?
Jo. Oroligt är väl tyvärr förnamnet.
Får inte plats med mer paneler på taket. Med lite tur kan det gå att få upp ev. 2-3 paneler till.
Får inte plats med mer paneler på taket. Med lite tur kan det gå att få upp ev. 2-3 paneler till.
En begränsande faktor på antal solceller/installerad effekt är huvudsäkringens storlek. Om man har 16A går det antagligen inte med 40 paneler på taket. Men i övrigt är det vettigt att maxa när man ändå gör installationen.L Letherface skrev:
Edit: Läste nu att du hade 24 paneler/9,6 kWp i offerten. Ja där kan du utan vidare slänga på 4 paneler till och hamna på 11,2 kWp vid 16A. Och har du mer än 16A är det bara att köra utan ovanstående i åtanke.
Elpriserna just nu beror helt och hållet på energipriserna i Europa, kontinentens energiproblem.M Mattias Svederberg skrev:Här är dock problemet. Solceller ger extremt hög effekt kontra kapacitet, dubbelt så mycket som vindkraft. Detta kombinerat med en större synkronisering gör att en effekt där solcellerna sänker sitt eget pris kommer att komma plötsligt och relativt mycket. Detta kan vi redan nu se i Tyskland, även om effekten just idag inte är jätte stor. Detta gör att solkraften väldigt plötsligt kommer nå en nivå då de sänker sina egna priser, precis som vindkraften gör.
Det hotas inte det minsta av även en rejäl utbyggnad av solceller.
Om det blir runt 1GW installerad solcellseffekt i SE4, så börjar det märkas. Dvs när 100.000 villor har fyllt sina tak. Så den effekten behöver vi inte vara rädda för under rätt många år framåt.
Men visst kan vi hamna där till sist, någon gång.
Men just nu är det troligare att kontinenten ordnar sina energiproblem innan den mängden solceller har installerats.
Och med en energimarknad i mer balans, då kommer det problemet du tar upp komma lättare och snabbare. Men dagens galna energipriser finns det ingen större risk att vi bygger bort med solceller.
Nja, nu tog du i så ...M MrDizzy skrev:
Om hela personbilsflottan går över till elbilar så ökar det Sveriges elanvändning av idag med ca 6-8%
Sen har vi tunga transporter, men de är en helt annan business, de kommer inte elektrifieras i närtid i alla fall, och även om så vore, så är inte energiförbrukningen här över 10ggr mer än personbilarna. Det är mycket färre bussar och lastbilar, men de förbrukar mer energi, men inte så att tunga transporter tar 10ggr mer än personbilarna.
Men i sak har du rätt, bara en siffra som blev lite galen.
Du har nog rätt ... kollade in artikeln jag mindes från (en NyTeknik artikel )Mikael_L skrev:Nja, nu tog du i så ...
Om hela personbilsflottan går över till elbilar så ökar det Sveriges elanvändning av idag med ca 6-8%
Sen har vi tunga transporter, men de är en helt annan business, de kommer inte elektrifieras i närtid i alla fall, och även om så vore, så är inte energiförbrukningen här över 10ggr mer än personbilarna. Det är mycket färre bussar och lastbilar, men de förbrukar mer energi, men inte så att tunga transporter tar 10ggr mer än personbilarna.
Men i sak har du rätt, bara en siffra som blev lite galen.
Det var dubbla elbehovet behovet för till 2045 för hela sverige mot 2019 där
bara transportsekton kommer att 10 dubbla sitt behov från ca 3TWh till 30TWh
Industrin går från ca 50 till ca 200TWh
Med nedlagd kärnkraft och Mp som styr landet?M MrDizzy skrev:
Hahaha skrattar så jag dör
Nämen allvarligt talat - vi måste krympa energibehovet, inte tvärtom
Säg det till SSAB som med Hybrit vill göra fossilfritt stål (men då tar massor med el i anspråk istället)S Sir Duke skrev:
Säg det till Cementa som vill minska sina utsläpp genom att ta mer el i anspråk under tillverkningen.
Dagens samhälle bygger på väldigt högt enerig behov och det har tillgodosetts av fossila bränslen ... ska man få bort fossila bränslen så kräver det inte bara samma mängd el utan ofta nästan dubbel upp i energimängd
Så valet är tre idag:
* Öka fossilfri energi kraftigt (nej varken bara vind & sol eller bara kärnkraft räcker ... båda måste byggas ut massor)
* Ligga kvar på samma nivå och fortsätta med fossila bränslen och skjuta klimatet åt fanders
* Minska på levnadsstandarden
Minska på levnadsstandarden kommer inte att ske. Glöm det.
Två val kvar ... öka mänden fossilfri energi kraftigt eller skjuta klimatet åt fanders.
Vad väljer du?
Du glömde alternativ 4:M MrDizzy skrev:Säg det till SSAB som med Hybrit vill göra fossilfritt stål (men då tar massor med el i anspråk istället)
Säg det till Cementa som vill minska sina utsläpp genom att ta mer el i anspråk under tillverkningen.
Dagens samhälle bygger på väldigt högt enerig behov och det har tillgodosetts av fossila bränslen ... ska man få bort fossila bränslen så kräver det inte bara samma mängd el utan ofta nästan dubbel upp i energimängd
Så valet är tre idag:
* Öka fossilfri energi kraftigt (nej varken bara vind & sol eller bara kärnkraft räcker ... båda måste byggas ut massor)
* Ligga kvar på samma nivå och fortsätta med fossila bränslen och skjuta klimatet åt fanders
* Minska på levnadsstandarden
Minska på levnadsstandarden kommer inte att ske. Glöm det.
Två val kvar ... öka mänden fossilfri energi kraftigt eller skjuta klimatet åt fanders.
Vad väljer du?
* Flytta till en annan planet.
Jag tror på en kombo. Bygg ut av grön el och kärnkraft samt minska energibehovet. Att kategoriskt säga att det inte kommer ske är att vara något för fastlåst
Ökat välstånd genom hela människans historia = ökat tillgång till energi.S Sir Duke skrev:
Så att säga att minska energibehovet är som att säga "Vi/jag vill att människor ska få det sämre"
Sen ser jag bara inte att minskat energi behov skulle hända öht så till vida att vi pga elpriserna inte får en djup recension. Men då kommer å andra sidan välståndet att minska.
Vi får se. Jag hoppas på både gas och broms. Att energikrisen kan sporra folk att pröva att ändra sina vanor lite. Lite som preppingen när kriget startade i våras. Testa att sluta slösa el som om den vore gratis.M MrDizzy skrev:Ökat välstånd genom hela människans historia = ökat tillgång till energi.
Så att säga att minska energibehovet är som att säga "Vi/jag vill att människor ska få det sämre"
Sen ser jag bara inte att minskat energi behov skulle hända öht så till vida att vi pga elpriserna inte får en djup recension. Men då kommer å andra sidan välståndet att minska.
Vi kör ett experiment hemma hela september. Har stängt av elgolvvärme och handdukstork i badrummet. Slutat bubbelbada och torktumla. Vi ligger på -40% jämfört med september förra året. Utan nån drastisk sänkning av levnadsstandarden.
Självklart kommer vi bada igen. Det är bara all-in den här månaden för att se hur mycket det går att kapa. Sedan kan man utvidga det till att sluta ta bilen till gymmet och restaurangen på hörnet. Köpa mat efter säsong och veckans erbjudanden.
Förstår samtidigt att all industri och samhällsfunktioner inte kan trolla bort sin elanvändning. Vissa aktiviteter är elintensiva. Men desto viktigare att trimma de grejer som går.
Är väl en del ideologi i botten. Ser det inte som fattigt att odla egen mat eller snickra lite jämfört med att nån gubbe från Bangladesh ska köra hem maten på en rosa moppe. Vet att allt nuförtiden handlar om konsumtion, tjänster och upplevelser. Men jag tycker inte det är välstånd på riktigt.
Redigerat:
Exakt, det är nog industrin som står för den värsta huvudvärken här.M MrDizzy skrev:
Men förutom bilar och lastbilar, så har vi även båtar och flygplan. Ska de också bli eldrivna? Går det öht?
Jo, själva personbilsflottan är faktiskt en ganska liten tårtbit, även om den inte är obetydlig, men elefanterna i rummet som vi helst inte pratar om, heter inte "personbilar".
Och Sverige och Norge har dessutom en betydligt lättare resa till fossilfritt än de flesta andra länder i världen, så tycker vi att vi har problem, så finns det dem som har riktiga problem.
Jag är rätt pessimistisk, och inte så lite cynisk, jag tror att mänskligheten inte kommer sluta innan sista oljedroppen är uppeldad. Mina barn får väl se vilken spännande värld vi har skapat då.
Medlem
· KATRINEHOLM
· 452 inlägg
Nej de fungerar inte riktigt så i praktiken. Det finns flera olika saker som påverkar. Först och främst så har vi baslast som inte kan stängas av hur for som helst. Detta ger en högre nivå för solcellerna att komma upp i. Sedan har vi en maximal export kapacitet. Sedan så har ju alla länderna runt om kring samma effekt.Mikael_L skrev:
Du försöker få det att låta som att 1GW är mycket, men betänk att SE3 och SE4 redan sitter på 1.5GW idag. Detta är kopplat till ca ytterligare 1.5GW i Danmark.
Betänk att om en reaktor försvinner från nätet blir de ett ramaskri för att vi tappar mycket effekt. De solceller vi redan har idag, motsvarar mer än den största reaktorn i landet.
Hur höga råvarupriserna är påverkar inte när solcellerna maximerar nätet. Snarare tvärt om. Den enda typen av kraft förutom vattenkraft, som kan regleras tillräckligt snabbt för att last följa solkraft, är DCGT kraftverk. De går på gas, väldigt mycket gas. När gasen är dyr blir de dyrare att följa, och man väljer då att hellre inte följa. Resultatet blir att man får mycket lägre priser när solkraften kommer igång
"Om hela personbilsflottan går över till elbilar så ökar det Sveriges elanvändning av idag med ca 6-8%"
Stämmer inte. Svenska transporterna tar idag ca 86TWh bränsle. Detta exkluderar den delen som redan går på el så klar. Vid elektrifiering halverar man ungefär mängden energi som behövs, då hamnar man på 40TWh, vilket motsvarar strax under 30%. Ungefär hälften av de utgörs av bilar.
Idén att de skulle ta häften av de är baserat på felaktig analys där man byter ut genomsnittlig fordon mot mot marknadsfört värde på en typ bil, som då ofta är mindre än den genomsnittliga bilen. Detta tar inte hänsyn till årtidsförhållande, motorvägskörning, högre förbrukning i realiteten, ladd förluster, transferförluster och typen av fordon.
När man lägger på allt de där hamnar siffran på ungefär de dubbla. Beräkningen i fråga kommer från folk som helt saknar kunskap i området och inte förstår hur stora felvärdena de räknar med blir
Ärligt talat förstår jag knappt hälften av du skriver. Men jag kan konstatera att i åtminstone vissa delar så bör du kolla dina siffror och källor.M Mattias Svederberg skrev:Nej de fungerar inte riktigt så i praktiken. Det finns flera olika saker som påverkar. Först och främst så har vi baslast som inte kan stängas av hur for som helst. Detta ger en högre nivå för solcellerna att komma upp i. Sedan har vi en maximal export kapacitet. Sedan så har ju alla länderna runt om kring samma effekt.
Du försöker få det att låta som att 1GW är mycket, men betänk att SE3 och SE4 redan sitter på 1.5GW idag. Detta är kopplat till ca ytterligare 1.5GW i Danmark.
Betänk att om en reaktor försvinner från nätet blir de ett ramaskri för att vi tappar mycket effekt. De solceller vi redan har idag, motsvarar mer än den största reaktorn i landet.
Hur höga råvarupriserna är påverkar inte när solcellerna maximerar nätet. Snarare tvärt om. Den enda typen av kraft förutom vattenkraft, som kan regleras tillräckligt snabbt för att last följa solkraft, är DCGT kraftverk. De går på gas, väldigt mycket gas. När gasen är dyr blir de dyrare att följa, och man väljer då att hellre inte följa. Resultatet blir att man får mycket lägre priser när solkraften kommer igång
"Om hela personbilsflottan går över till elbilar så ökar det Sveriges elanvändning av idag med ca 6-8%"
Stämmer inte. Svenska transporterna tar idag ca 86TWh bränsle. Detta exkluderar den delen som redan går på el så klar. Vid elektrifiering halverar man ungefär mängden energi som behövs, då hamnar man på 40TWh, vilket motsvarar strax under 30%. Ungefär hälften av de utgörs av bilar.
Idén att de skulle ta häften av de är baserat på felaktig analys där man byter ut genomsnittlig fordon mot mot marknadsfört värde på en typ bil, som då ofta är mindre än den genomsnittliga bilen. Detta tar inte hänsyn till årtidsförhållande, motorvägskörning, högre förbrukning i realiteten, ladd förluster, transferförluster och typen av fordon.
När man lägger på allt de där hamnar siffran på ungefär de dubbla. Beräkningen i fråga kommer från folk som helt saknar kunskap i området och inte förstår hur stora felvärdena de räknar med blir
Samt försöka förstå vad JAG har skrivit.
Redigerat:
Medlem
· KATRINEHOLM
· 452 inlägg
Eeeh. Jag har kollat upp det. det är därför jag skriver att vad du skrev om elektrifiering är felaktigt. jag förklara även i detalj hur de kan komma sig att felen uppstår och hur man behöver räkna för att de ska bli rätt.Mikael_L skrev:
Förstår du inte, eller är problemet att du inte vill förstå?
Sifforna är inte felaktiga nej