103 868 läst · 369 svar
104k läst
369 svar
Montera solceller. Har tåget gått?
R Robert-san01 skrev:
Jag har nördat ner mig lite i detta träsk, som jag brukar göra när jag finner nåt intressant eller nåt jag inte förstår mig på. Googlat, pratat med olika firmor, ringt skatteverket, ringt nätägare, elektriker, läst tillverkarnas datablad etc.R Robert-san01 skrev:
Redigerat:
Hej! Är i valet och kvalet att välja tyska (glas/glas) eller kinesiska (glas/folie) paneler. Växelriktaren blir oavsett en Fronius. Prisdiffen drygt 6000 kr/kWp (för 21 paneler). Har du några åsikter om detta? Säljaren menade på att de tyska är bättre i det halländska klimatet där det är både en del salt och sand i luften, men är det värt 35% mer i pris?..M MiraHermano skrev:
Självbyggare
· Stockholm
· 9 885 inlägg
Hej!H hakke13 skrev:Hej! Är i valet och kvalet att välja tyska (glas/glas) eller kinesiska (glas/folie) paneler. Växelriktaren blir oavsett en Fronius. Prisdiffen drygt 6000 kr/kWp (för 21 paneler). Har du några åsikter om detta? Säljaren menade på att de tyska är bättre i det halländska klimatet där det är både en del salt och sand i luften, men är det värt 35% mer i pris?..
Hade jag själv haft pengar och visste att jag skulle bo i samma hus de kommande 20-30åren skulle jag valt glas/ glas. Det största skälet är, att du nog bör få ca 30års effektgaranti men oxå 30års produktgaranti på glas/ glas paneler. Om alla tillverkare har så generösa garantier vet jag inte men mig veterligen har Ecokrafts produkter det. Däremot så är ju 6000kr/kwp svårt att tjäna igen, det beror helt på om vi ser spotpriserna stå sig i 10år eller 1,2 eller högst 3 år. Och hur stor anläggningen är och hur många soltimmarna är. De flesta som köper solceller idag, med dagens elpriser, gör det nog snarare för plånbokens skull inte för miljöns skull. Om du köper solceller går ju huset generellt sätt upp i värde, men kanske inte så pass som glas/ glas kostar att du får tillbaka det vid försäljning. Då behöver man nog berätta för eventuella köpare vad som sitter på taket, och även om man gör det så fattar de flesta idag inte vad som är skillnaden mellan glas/ folie och glas/ glas. Marknaden är ju full av glas/ folie med köpare som inte ens vet om att det finns nåt annat alternativ. Så frågan du ställer om det är värt det, är nog bara en fråga du kan besvara utifrån din egen situation och dina egna ekonomiska förutsättningar. Det man ska komma ihåg med garantierna är ju att om du har glas/ folie (oftast kinesiska paneler) så har du en produktgaranti på 10år men en effektgaranti på 25år. Men slitaget på baksidan (folien) påverkar ju panelen och även effekten på panelen. Så om produktgarantin efter 10 år har gått ut, blir det väldigt svårt att hävda effektgaranti om då tillverkaren eller leverantören kan påvisa att det är slitaget som är orsaken om panelen/ panelerna inte levererar enligt beräknat och där produktgarantin har gått ut. Så köper man solceller bör man ha det i åtanke, att det främst är produktgarantin man ska gå på och inte effektgarantin. Och där är nog absolut största argumentet för glas/ glas som oftast lovar längre produkt- och effektgaranti, och upplevs tacksamt och generöst, såvida tillverkaren inte gått i graven efter 30år. Men om det återigen är värt det, är nog upp till köparen. I praktiken har ju solpaneler en livstid på 40-50 år, även om såklart effekten minskar med tiden. Och hur mycket slitage en panel utsätts för beroende på vart bostaden i förhållande till väder och vind osv är placerad är nog mycket svårt att säga. Men absolut att en glas/ folie är mer känslig, och att bo längs kusten kan påverka mer än inåt landet.. Kan tänka mig att man även får räkna in lutningen på taket, kontinuerliga snömängden/ blåst osv för att verkligen kunna säga om glas/ glas är det man behöver. Men generellt sätt, med tanke på att dessa produkter utvecklas och blir bättre så bör glas/ folie duga. Men framför allt tror jag man i så fall ska gå på kvalite/ omdöme/ tillverkare när man köper solpaneler och inte ta nåt helt udda märke bara. Samt en leverantör som inte slarvar när de installerar panelerna, med kabeldragningar etc. Well, som sagt svårt att svara på denna fråga men alla säljare har sina argument såklart, det viktigaste är du själv landar i nåt beslut som du känner dig bekväm med. Lycka till!
Redigerat:
Gött, grattis!
Då hörs vi om typ 30 år då
Då hörs vi om typ 30 år då
Jag vet att flera här sonderar terräng och jag undrar om jag när jag gjorde det vid årsskiftet så en bild med en bil som kör över en panel men jag kan inte hitta den - med tanke på glas/glas, nån som kan dra sig till minnes?
Lite svårt att förstå vad du försöker berätta. Kan du pröva igen? Handlar det om hållbarhet hos olika paneltyper?A Avarell_Dalton skrev:
Fast det är ju bara panelen eller de två som är kopplade till optimeraren som slutar fungera. Så förlusten är mer psykisk, att veta att man går miste av produktionen från en panel. Annars lever man med risken att inte veta om alla paneler fungerar som de skall. Nu är risken låg att en panel strular, men felkoppling. Som du säger mycket trasiga optimerare De som elsäkerhetsverket förbjudit finns inte att få tag på, så de behöver man inte tänka på.M MiraHermano skrev:Optimerare ska man helst undvika, det är det första som går sönder på en solcellsanläggning, och så måste man kanske i värsta fall plocka bort väldigt många paneler för att komma åt den vars optimerare har gått sönder. Inte säkert att leverantören kan komma ut direkt heller och då står man där med an halv anläggning kanske utan effekt. Sen är de flesta paneler ändå halfcell och gör jobbet själva nuförtiden så det blir minimal skillnad om det inte är så att man har extremt mycket skugga på sina solceller, men annars pratar vid nästan promille i skillnad, med eller utan optimerare. Dessutom har Energimyndigheten svartlistat flera sorter. Så kan man, ska man undvika optimerare.
Jag skulle säga att många installatörer missar att förklara vad en smart-mätare är och sedan undrar kunden i efterhand varför de inte ser vad man egenkonsumerat osv. Det är som du säger en dyrare lösning än vad man kan fixa själv om man är teknisk. Men den är en set and forget lösning eftersom det är en fast koppling.M MiraHermano skrev:Smart meter/ mätare är en ganska dyr onödig pryl för de flesta. Är man tekniknörd så absolut, men är man det inte, så är nog svaret att inte köpa. Enda fördelen är att om nåt händer så sägs det att leverantören ska kunna se på distans vad som kan va fel med anläggningen, och därmed underlätta eventuell åtgärd och blir kanske det största argumentet för att köpa smart mätare. Annars finns Tibber Pulse man kan köpa för en 1000-lapp att koppla in så ser man exakt samma sak typ. Smart mätaren är dessutom inte lika exakta som elmätarna som installeras och byts ut nu fram tills 2025, då alla ska va utbytta i Sverige, och diffen mellan elmätaren vs smart mätaren kan nog bli lite av ett störmoment kanske om man lagt 6000kr på en smart mätare som inte visar helt korrekta siffror.
Det är en bra fundering man behöver göra. Men de växelriktarna är ofta mindre och kan vara begränsande om man vill ha en lite större anläggning. Vill man ha en riktigt stor anläggning kan man tex. kombinera en batteri-förberedd med en som är vanligM MiraHermano skrev:Vissa växelriktare kan inte kopplas in till batterier om man i framtiden önskar det eller kan tänka sig göra den investeringen senare. En viktig detalj att kontrollera innan beställning. Man kan inte heller välja vilket batteri man vill till vilken växelriktare som helst. De flesta kör med sina egna batterier och egna växelriktare.
Nja. Det faller tydligen under arbete för installation av produktionsanläggning. Men det är detaljer, man behöver nog omfattas av ett företags ekp.M MrDizzy skrev:
Men man kan förvara sina paneler på taket om man vill. Att bygga en off grid anläggning får man göra också. Den får dock inte bli för stor så att den klassas som starkströmsanläggning. Men om man kan segmentera i lagomt stora delsträngar så kan man även koppla ihop panelerna. Ihopkopplade paneler kan jag inte riktigt få till en starkströmsanläggning.
Om man sedan kommer på att man vill ha en nätansluten anläggning så kan ju någon med behörighet koppla om allt.
Så man kan nog komma undan med lite krumbukter i gråzonen. Sammantaget är det ju ganska självklart vad man gör men om varje del för sig kan motiveras juridiskt så är jag förhoppningsfull att en domstol skulle tolka enligt ovan.
Haha, jag är lite omständlig i mitt sätt att uttrycka mig, jag vet! Bipolär effekt, man säger inte allt för att man tror att alla andra förstår vad man tänker...S Sir Duke skrev:
Det handlade om ifall nån sett en bil köra över en solcellspanel helt enkelt. Sorry, nu skäms jag
Du behöver verkligen inte skämmasA Avarell_Dalton skrev:
Blev riktigt nyfiken på hur mycket stryk en panel tål
Har idag fått en offert från Otovo.
24 Premium paneler 400 W, LONGiSolar, LR5-54HPB-400M
Växelriktare Growatt, MOD 12KTL3-X
Systemets totala effekt är 9,60 kWp
Årsproduktion 8 600 kWh
Har lagt ur förfrågan från flera leverantörer, men det enda svaret med pris jag fått hittills.
Från Vattenfall: Nya solcellsofferter tillfälligt pausade.
Från en annan lokal leverantör: Minst ett års väntetid.
Priset på offerten är 172 000:-
Total förbrukning förra året: 15 500Kw. Elområde 3 rörligt pris.
Montering feb-mars
Är det något att satsa på?
Verkar vara svårt att få till det i nuläget då väntetiden är extrem. Även priset har ju blivit extremt. Men kan förstå att firmorna mjölkar ut så mycket dom kan.
Men är det värt att gå vidare med affären?
Måste få lite feedback från er som kan lite mer (eller mycket mer) än mig i denna frågan, då det är rätt så mycket pengar.
Årsproduktion 8 600 kWh
Har lagt ur förfrågan från flera leverantörer, men det enda svaret med pris jag fått hittills.
Montering feb-mars
Verkar vara svårt att få till det i nuläget då väntetiden är extrem. Även priset har ju blivit extremt. Men kan förstå att firmorna mjölkar ut så mycket dom kan.
Måste få lite feedback från er som kan lite mer (eller mycket mer) än mig i denna frågan, då det är rätt så mycket pengar.
Självbyggare
· Stockholm
· 9 885 inlägg
Offerten ser lite desperat ut. En 12kW växelriktare till en 9,6kW anläggning och den är inte heller hybrid redo...L Letherface skrev:Har idag fått en offert från Otovo.
Årsproduktion 8 600 kWh
Montering feb-mars