S Sir Duke skrev:
Det är absolut lagligt och möjligt att koppla loss sig. Såvitt jag vet kostar det inget heller. MEN det är dyrt att ansluta igen för dig eller kommande ägare.

Sedan brukar banken och försäkringsbolaget kräva att du vårdar huset och där ingår troligen att det är uppvärmt så kolla upp allt sånt innan.

Jag tror ju inte det går att genomföra ändå, men tanken är intressant om man köper ett fritidshus i framtiden.

jag kommer lämna priser på vår offert när vi får den, så får vi se om det är rimligt. Kan tänka mig alla passar på att höja priser på solcellsanläggning också.
 
P Pellesverige skrev:
[bild]
Intressant.
Vattenfall är ju förvisso ett statligt företag men dom sysslar ju inte med välgörenhet. Måste ju förlora en väldig massa pengar på att stänga en reaktor som med små medel hade kunnat vara i drift till 2036.

P Pellesverige skrev:
[bild]
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
TRJBerg
L Lillgus skrev:
Intressant.
Vattenfall är ju förvisso ett statligt företag men dom sysslar ju inte med välgörenhet. Måste ju förlora en väldig massa pengar på att stänga en reaktor som med små medel hade kunnat vara i drift till 2036.
Politik.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
TRJBerg TRJBerg skrev:
Politik.
Japp, ett 4% parti styr allt,
 
  • Haha
Roger Fundin
  • Laddar…
TiborK TiborK skrev:
Vi tog in offert i vintras men det var så mycket vi inte kände till så det blev att avvakta.

En sak jag läste häromdagen var en rapport som spådde rejäla prissänkningar på paneler från ca mitten av nästa år. Jag har tyvärr inte kvar den.

En annan sak jag läste häromdagen (Google har fattat att jag är intresserad och föreslår länkar till mig) var att ett företag (Trina?) nu släpper 700W panel. En fundering jag hade är just verkningsgrad. Om kanske bara någon procentenhets ökning kan ge en stor marginaleffekt (bla i vårt klimat, så kanske den kan tillföra el även när den med lägre verkningsgrad skulle slutat ge el).

Nu är det säkert hysteriskt på marknaden (både hårdvaran och arbetet). Kanske att fler etablerar sig och det "sätter sig", i kombination med eventuella prissäkningar och effektökningar gör det attraktivt om ett par år? Sen kan man ju gissa att politiska beslut kommer att justeras år andra hållet (dom där 60 öre känns tveksamma i längden, för att inte tala om skattebortfall för staten på el i allmänhet och drivmedel i synnerhet). Nånstans ska degen in.
Man ska komma ihåg att det finns paneler i olika storlekar, allt från mindre paneler avsedda för husbilar och båtar, medelstora avsedda för hustak och markinstallationer, till stora paneler avsedda för solcellsparker. "Standardmåttet" (ca 2 kvm) idag är solceller runt 400 - 410 watt på svenska marknaden och upp till 440 globalt. Verkningsgraden på de bästa solpanalerna ligger på mellan 200 och 210 watt per kvm. Problemet med dessa solpaneler är att de tillverkas i låga volymer och eftersom de är "nya" kostar de betydligt mer. Massproducerade solpaneler som säljs idag på svenska marknaden ligger på intervallet 360 - 410 watt. De största solpanalerna på 600 - 700 watt är till för solcellsparker. Där man i sådana fall skulle behöva 100 -tals eller 1000-tals solcellspaneler och då vill man helst reducera dessa pga. arbetskostnaden.

I takt med att teknken utvecklas så kommer solpaneler bli billigare, så är det bara. Även om vi ser en tillfällig dipp några, eller några år, så kommer ny teknik som möjliggör att ljuset tas till vara på mer än ett sätt (pervoskit) och då kan vi komma att se solpaneler på 30% verkningsgrad. Det skulle ge paneler närmare 300w/kvm och uppemot 550w-580w paneler i standardmått. Dessa kommer nog bli tillängliga andra sidan 2025 och kommer att vara i massproduktion runt 2030.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
E El oso skrev:
Jag köpte materialet, monterade själv och anlitade elektriker till för- och fördiganmälan samt inkoppling. Elektrikern kosta typ 5 papp.Spar sköna slantar genom att montera själv, det är inte så svårt, det är färdiga kontakter på solpanelerna och optimerarna , bara. att jacka i varandra. Håll koll på plus och minus bara.
Dra ner kabeläbdarna dit du ska sätta växelriktarn så gör elekrikern resten
Lätt sim en plätt!
Hoppas att du är behörig annars är installationen olaglig.
 
  • Arg
Kallebo
  • Laddar…
En installation uppfyller antingen lagar och regler samt god elinstallationspraxis vid utförandet eller så gör den inte det. Vem som utför den är frikopplat från detta.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
M
Jag räknade lite för skojs skull. 12%/år skulle avkastningen bli på en solcellsanläggning. Jag tänkte i vintras när priset på el rusade, orsak-verkan. LNG-marknaden skulle vara en vinnare var min slutsats. Norska bolaget Flex Lng har gått upp drygt 68% i år. https://www.avanza.se/aktier/om-aktien.html/938070/flex-lng
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Jag räknade lite för skojs skull. 12%/år skulle avkastningen bli på en solcellsanläggning. Jag tänkte i vintras när priset på el rusade, orsak-verkan. LNG-marknaden skulle vara en vinnare var min slutsats. Norska bolaget Flex Lng har gått upp drygt 68% i år. [länk]
Jag gillar ekonomi, kalkyler, jämförelser och genomtänkta beslut.

MEN:

Att skaffa solceller och producera egen el är ju inte som att spekulera på börsen. Det är betydligt mindre spännande och vissa år blygsammare avkastning. Men vettigt av andra skäl.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
L Lillgus skrev:
Jag håller med. Man vill inte gärna stressa fram ett beslut på en så stor investering. Får väl fortsätta jaga offerter tills jag har ett vettigt utbud och ta det därifrån.

Tog i våras in offerter från 1 lokal firma, 4 från olika ”större solcellsbolag”: SveaSolar, Solcellen, Brael samt Otovo.

Begärde offert från Eon (men fick ingen)… Fick initial kalkyl från Vattenfall, men ingen specad offert då deras web-baserade process inte var anpassad för att lämna uppgifter på lite krångligare hustak som mitt (tre huskroppar och olika sektioner) och de inte ville skicka ut ngn på besök.

Priset varierade mellan 14000-20000 per KWp.

Jag betalade 16.000 innan grön rot.

Beslutet baserades på en kombo av
- trovärdighet:
Försökte inte kränga så många paneler som möjligt utan försökte få in så mycket KWp som möjligt på de bästa ytorna… så att förväntad faktisk produktion maximerades i f h t investering.
- att firman erbjöd högt ”rejtade” paneler
- att panelerna var ”rätt” storlek för att kunna maximera på mitt något krångligare tak.
-Pris

Sen var de relativt snygga också
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
Har svårt att se att elpriserna kommer att stabilisera sig närmaste 5 åren och kommer enl vad jag tror att vara väldigt höga nästkommande 10.

Anledningar:
* Oavsett vad dagisbarnen i Riksdagen säger, så tar saker tid att åtgärda oavsett om det är i Sverige eller Tyskland eller nått annat EU land. 10 år för el-infrastruktur som minst måste man nog räkna med.
* Alla gröna industrisatsningar som kommer att dra massor med el.
* Om transportsektorn ska över till el ... räkna med att bara den drar lika mycket som hela Sverige gör idag.
* Det tar kring 4-5 år innan EU lyckats på allvar ta sig ur Putins gasgrepp.
 
S Sir Duke skrev:
Jag gillar ekonomi, kalkyler, jämförelser och genomtänkta beslut.

MEN:

Att skaffa solceller och producera egen el är ju inte som att spekulera på börsen. Det är betydligt mindre spännande och vissa år blygsammare avkastning. Men vettigt av andra skäl.
Ett litet krux med all väderberoende kraft är att de finns en mättnadsgrad. Den graden kommer skilja från zon till zon. Men överlag kommer de vara så att en viss zon kommer uppnå mättnad vissa timmar om året först, sedan kommer de sprida sig rätt fort. Detta ser vi på Vindkraft idag.

Som de ser ut just nu är vi rätt långt från att få mättnad på Solkraften i Sverige, men om alla helt plötsligt får för sig att de är lönsamt, så kommer de inträffa fortare.

Resultatet av det blir att solkraften producerar i sitt eget överskott. (vilket vindkraften redan gör idag)
 
  • Gilla
sandos och 1 till
  • Laddar…
Jag har gjort lite analyser inför min beställning av solceller

Har stolpat upp lite simpelt i excel (inte snyggt, men det ger mig själv en fingervisning).

Excel-tabell med jämförelse av offerter för solceller inklusive kapacitet, produktion och priser.

Väntar på att få in offert från samma leverantör som X2.

Nu är det såklart många faktorer som spelar in såsom; antal tak, antal paneler, stående/liggande paneler, typ/modell av paneler, växelriktare, optimerare osv, osv.
 
Problemet just nu är den osäkra tillgången på paneler, vilket gör att installatören inte vågar ge offert. Tror hemmais faktiskt svarade var en ”lycksökare” som drog en chansning.

Hos en grossist jag har tillgång till går det att beställa hårdvara (paneler, växelriktare, monteringshårdvara) för 6000 kr/kW inkl moms (baserat på 10 kWp system). När jag var påläst under 2018 i samband med en upphandling så fick man räkna med det dubbla i slutpris, alltså max 12000 kr/kWp inkl moms. Har inte insyn vad som är rimliga marginaler idag, men nånstans där borde offerten ligga.

L Lillgus skrev:
Jag började fundera på solceller för ett år sedan men kom inte till skott riktigt. Nu har jag läst in mig på ämnet ordenligt och kontaktade 7 företag för offert.
Endast ett återkom med besök och offert.
17500/kwp med montering i jan-feb.
Tycker det är rätt saftigt även om jag inte räknade med de priserna som gällde för ett år sedan.
Frågan är om man vackert ska ställa sig i kön eller avvakta och se vad som händer? Vi har ju ett val i närtid som kan påverka förutsättningarna också.
Kommer priserna någonsin gå ner eller blir det bara dyrare?
Hur resonerar ni som går i köptankar?
Problemet just nu är bristen på paneler. Många utförare vill inte ge offerter eftersom de varken kan lita på leveransdatum eller pris. Har du tagit in offert från de stora bolagen, de har nog säkrare tillgång och saltar inte fakturorna som chansning för att se om kunden nappar..

Jag är registrerad hos en grossist, och sett till vad de faktiskt kan leverera så verkar det gå att få ett system med växelriktare, monteringshårdvara och paneler för 60.000 SEK/kW inkl moms.

När jag sökte
 
A Argastesnickaren skrev:
Tror nog att risken väger över på andra hållet och dom minskar bidraget till noll.
Intresset ökar, priset på el är högre än någonsin, folk kommer nog att montera solceller även om dom sista 15 procenten bidrag försvinner.
Även om priset på solceller gått upp sista halvåret så är det ändå billigare nu om du tittar något, några år bakåt i tiden.
Samtidigt så har elpriserna ökat mer än priset på en ny solcellsanläggning i procent.
Vad är ett rimligt pris /kwp???
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.