104 320 läst · 369 svar
104k läst
369 svar
Montera solceller. Har tåget gått?
Vad som är rimligt idag får var och en bestämma själv.B Berrabus123 skrev:
Själv gjorde jag valet för 3 år sen och fick mina installerade för ca 2.5 år sen men inte driftsatta förrän för 2 år sen då dom skulle sättas på mitt nya hus.
Tyckte att skulle jag bygga så ville jag prioritera det som var svårt att ändra senare.
Bla då isolering och solceller som jag då kunde göra en osynlig installation av.
Sett rent ekonomiskt så blev det lysande med riktigt låga driftskostnader.
Har förfrågningar ute hos flertalet firmor. I princip ingen hör av sig. Svårt att diskutera något under de förutsättningarna…L Lillgus skrev:
Samma här. Svårt att ta ställning när man inte ens kan få offert.L Lacke67 skrev:
Sen är jag inte bekväm med att skriva avtal på flera hundra tusen när varan kanske levereras om 9 månader. Mycket som hinner hända på den tiden.
Till er som inte får offert:er
räkna på att göra jobbet själva.
Det är inte svårt att utföra, men komihåg att då MÅSTE ni ha med offert från elektriker då man inte längre får ens koppla ihop panelerna.
Dessutom blir det troligen billigare än om ni låter en firma göra jobbet. ( med dagens priser på offerter )
Då jag lät sätta upp min anläggning så skulle det bara bli 10tusen billigare men det var för 1.5 år sen o då var väntetiden bara 1.5 månader o ingen hysteri kring el o solceller
Det är inte svårt att utföra, men komihåg att då MÅSTE ni ha med offert från elektriker då man inte längre får ens koppla ihop panelerna.
Dessutom blir det troligen billigare än om ni låter en firma göra jobbet. ( med dagens priser på offerter )
Då jag lät sätta upp min anläggning så skulle det bara bli 10tusen billigare men det var för 1.5 år sen o då var väntetiden bara 1.5 månader o ingen hysteri kring el o solceller
Vad jobbar du med till vardags ?M MrDizzy skrev:Till er som inte får offert:er
Nope. Hjälpte dock grannen att sätta upp sina paneler innan lagkravet på elektriker komme.M mortimer skrev:
Hur lätt som helst.
Han tog dock in sin elektriker både före och efter, men vi satte upp fästen o paneler o drog kabeln enl elektrikerns instruktioner
I maj när jag beställde var beskedet från olika leverantörer 13-20 veckor…
Dock sade Otovo… (som jag valde) att de hade kapacitet, men att det var komponenter som var det som fördröjde… sedan kom komponenterna och allt var monterat/installerat på 4 veckor…
Dock sade Otovo… (som jag valde) att de hade kapacitet, men att det var komponenter som var det som fördröjde… sedan kom komponenterna och allt var monterat/installerat på 4 veckor…
Leverans problem av "hårdvara"/prylar beror på Kina och deras totala skräck för covid.
De kör ju fortfarande med total lockdown av miljonstäder vid minsta fall.
Detta gör att allt produceras saktare och tar längre tid att skeppa( lasta på fartygen)
Men oavsett är det ett j* otyg av företagen att ta förskottsbetalning av hela summan.
Skulle de ta typ 50-75% prylarnas inköpspris i förskott så är väl det hyffast ok. Men inte hela installations summan.
De kör ju fortfarande med total lockdown av miljonstäder vid minsta fall.
Detta gör att allt produceras saktare och tar längre tid att skeppa( lasta på fartygen)
Men oavsett är det ett j* otyg av företagen att ta förskottsbetalning av hela summan.
Skulle de ta typ 50-75% prylarnas inköpspris i förskott så är väl det hyffast ok. Men inte hela installations summan.
När kom egentligen det lagkravet och hur ser det ut?M MrDizzy skrev:
Jag har börjat fundera lite i dom banorna. Har lite kontakter som kanske skulle kunna hjälpa till med montering.M MrDizzy skrev:Till er som inte får offert:er
Fråga är om man får tag i material när monteringsföretagen har det svårt. Sen är det frågan om garantier.
Tar gärna tips från er som monterat i egen regi.
K Kallebo skrev: