Maarrre
Tack för alla svar! Kan man stänga tråden på nåt sätt?
 
  • Gilla
Putte 9497 och 1 till
  • Laddar…
A
Maarrre Maarrre skrev:
Tack för alla svar! Kan man stänga tråden på nåt sätt?
Förstår dig :crysmile::crysmile:
 
Att sätta ett 3:e stift i lamputtaget är ett dåligt förslag då det är ett kronuttag med två tändtrådar(fas) och nolla.
Det skulle vara olaglig fulel.
Det skulle heller inte lösa något problem.
Det finns ingen anledning att tro att det är fel på elen i huset.

I lamputtaget från taket syns 3 hål med mörka mässsingshylsor.

I kontakten syns ett vitt hål (om än med lite skugga) men ingen mässingshylsa, och två stift.
Den ”lösa” sladden sitter fast i kontakten.

Det tredje stiftet har kanske någon gång plockats bort för att lampan byggts om från kronkoppling till att passa ett uttag med bara en strömbrytare, 2 ledare, 2 stift. Om då takuttaget har haft jordstift har man varit tvungen att ta bort ett stift för att kunna stoppa i den i ett jordat lamputtag.

Dock verkar det vara glappkontakt i lampan, kanske på mer än ett ställe.
 
  • Gilla
ansgar46
  • Laddar…
Håller med @blackarrow i inlägget ovan.

”Felet” är att det saknas ett stift i lampproppen.
Lampan kan vara ombyggd från krontändning till enkeltändning genom att bägge lampans interna tändtrådar sitter i ett av stiften å nollan i andra stiftet.
Detta tillsammans med glapp i bägge interna tändtrådarna så skulle dom två olika grupper av lampor kunna tändas slumpvis, men då borde även alla lampor tänt upp ibland samt alla lampor borde varit släckta slumpvis fastän lampknappen hade varit till.
 
Maarrre Maarrre skrev:
Jag kan ingenting om el.
Där har du ditt svar. Om du gör fel så kan folk dö. Ta in någon som vet vad de gör.
 
  • Gilla
SNf
  • Laddar…
Fairlane
Maarrre Maarrre skrev:
Tack för alla svar! Kan man stänga tråden på nåt sätt?
Du höra be en moderator låsa tråden, eller så slutar du bevaka den så slipper du få notiser när någon skrivit något.
 
T Troberg skrev:
Där har du ditt svar. Om du gör fel så kan folk dö. Ta in någon som vet vad de gör.
TS har redan i början av tråden skrivit att han inte tänker skruva isär eller koppla om elen i lampan.
TS har like’at inlägg som uppmanar honom att låta ett proffs bygga om lampan.

Det kommit tips om felsökning, bra och dåliga, en auktoriserad elektriker har varit inne och skrivit felaktig information om JFB innan ens TS talat om att han har en JFB.
Det har kommit tips om verktyg , bild på lämplig kontakt och kopplingsschema,.
Vissa har uppmanat TS att skruva isär lampan men TS ändå vill inte det.

TS upprepar nu i slutet(?) av tråden att han tänker lämna bort jobbet att få den ombyggd på ett?
Räcker inte det?
 
  • Gilla
Pucco och 7 till
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
TS har redan i början av tråden skrivit att han inte tänker skruva isär eller koppla om elen i lampan.
TS har like’at inlägg som uppmanar honom att låta ett proffs bygga om lampan.

Det kommit tips om felsökning, bra och dåliga, en auktoriserad elektriker har varit inne och skrivit felaktig information om JFB innan ens TS talat om att han har en JFB.
Det har kommit tips om verktyg , bild på lämplig kontakt och kopplingsschema,.
Vissa har uppmanat TS att skruva isär lampan men TS ändå vill inte det.

TS upprepar nu i slutet(?) av tråden att han tänker lämna bort jobbet att få den ombyggd på ett?
Räcker inte det?
Internetforum är inte bara för personen som ställer frågan. De är också för nästa person som har ett liknande problem. Mitt svar gäller för alla elfrågor. Är du inte 110% säker, låt bli.
 
  • Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
TS har redan i början av tråden skrivit att han inte tänker skruva isär eller koppla om elen i lampan.
TS har like’at inlägg som uppmanar honom att låta ett proffs bygga om lampan.

Det kommit tips om felsökning, bra och dåliga, en auktoriserad elektriker har varit inne och skrivit felaktig information om JFB innan ens TS talat om att han har en JFB.
Det har kommit tips om verktyg , bild på lämplig kontakt och kopplingsschema,.
Vissa har uppmanat TS att skruva isär lampan men TS ändå vill inte det.

TS upprepar nu i slutet(?) av tråden att han tänker lämna bort jobbet att få den ombyggd på ett?
Räcker inte det?
Om man hempulare med el borde det vara lika med olaglig fulel. Läste det i någons inlägg ovan:geek:
 
Maarrre Maarrre skrev:
Hej,

Jag har köpt denna gamla taklampa och har problem med att koppla in den. När jag kopplar in den i takuttaget så lyser 3 st lampor, byter jag hål i uttaget lyser 3 andra eller ingen alls. En lampa lyste aldrig. Det är nya glödlampor i. Jag har en strömbrytare på väggen med två knappar, som tänder olika lampor. Antar att det ska tändas 3 eller 2 lampor. Kan jag koppla in den själv eller måste elektriker kika på det? Jag kan ingenting om el. [bild] [bild]
Hur har det gått med lampan?
Fått någon ordning på den ännu.
 
Maarrre
P Putte 9497 skrev:
Hur har det gått med lampan?
Fått någon ordning på den ännu.
Vi ska lämna in den på byggnadsvårdsbutiken här i stan, så får de kolla på den och, beroende på kosnad, dra om elen eller så skrotar vi den. De har tydligen nån person där som gör såna jobb. De säljer gamla lampor i sin butik.
 
  • Gilla
optimum och 2 till
  • Laddar…
Maarrre Maarrre skrev:
Vi ska lämna in den på byggnadsvårdsbutiken här i stan, så får de kolla på den och, beroende på kosnad, dra om elen eller så skrotar vi den. De har tydligen nån person där som gör såna jobb. De säljer gamla lampor i sin butik.
Har ni tänkt koppla den som kron eller som enfas?
 
Maarrre
P Putte 9497 skrev:
Har ni tänkt koppla den som kron eller som enfas?
Som enfas, det känns enklast om vi skulle vilja byta rum eller sälja den framöver. Vi har inget behov av krontändning egentligen då vi har annan "mysbelysning" i vardagsrummet.
 
Maarrre Maarrre skrev:
Som enfas, det känns enklast om vi skulle vilja byta rum eller sälja den framöver. Vi har inget behov av krontändning egentligen då vi har annan "mysbelysning" i vardagsrummet.
Men du hade en kronkoppling i takuttaget med två knappar på väggen?
 
Maarrre
P Putte 9497 skrev:
Men du hade en kronkoppling i takuttaget med två knappar på väggen?
Ja det stämmer. Men vi har fler rum som lampan passar i, och där finns inte kronkoppling.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.