Vi pratar väl om drevningsutrymmet runt fönster? Det måste väl ses som en del av väggen och då är det nog lite överkurs när vi gaggar om tryckskillnad i drevutrymmet. Kanske vi kan mäta det på labboratorium och avancerad utrustning men det är väl att gå över ån efter vatten eller.
 
  • Gilla
Joak och 1 till
  • Laddar…
cecar33 skrev:
Tvåstegstätad förklara! Tryckskillnad var kommer den ifrån? Invändigt har man bottningslist och mjukfog eller diff.tät tejp monterad på karm och diffplasten. Man kan även använda expanderande fogband och i övrigt som ovanstående så hur åstadkommer du tryckskillnad i drevningsutrymmet?
Man åstadkommer ingen tryckskillnad, den åstadkommer av yttre och inre faktorer som inomhustemperatur, hur fuktig luften är yttertemperatur, om det blåser utomhus skapas över/undertryck beroende var man mäter.

Matnyttig länk till weber:https://www.weber.se/filmarkiv/fasa...nar-du-putsar-fasad-p-markta-fasadsystem.html
 
cecar33 skrev:
Vi pratar väl om drevningsutrymmet runt fönster? Det måste väl ses som en del av väggen och då är det nog lite överkurs när vi gaggar om tryckskillnad i drevutrymmet. Kanske vi kan mäta det på labboratorium och avancerad utrustning men det är väl att gå över ån efter vatten eller.
Helt rätt tänkt, det är inget vacum eller annat som åsyftas, bara ett vanligt missförstånd.
 
hul skrev:
För övrigt Lars-stefan-axelsson: den bittra sanningen varför ditt hus inte möglat utan diff spärr är med 100% sannolikhet att de byggdes så otroligt dåligt jämfört med dagen konstruktioner.
Uppenbarligen inte ur fuktsäkerhetssynpunkt... ;)
 
Vi har alltid undertryck inomhus den åstadkommer vi med mekanisk frånluft på ett eller annat vis. Frågan gäller i denna tråden om drevningsutrymmet av fönster så lägg upp lite länkar på det istället för rent allmänt beskrivande av tryckskillnad er i byggnader.
Men det blir väl som vanligt tråden spårar ut.
 
Lennart Lind skrev:
...Men foderbrädan ovanför fönstret kan man ju ha uppsatt också när man skumma så tätar det ju för vattnet som kommer ovanifrån! Men du gjorde så enbart på sidorna?
Jag minns faktiskt inte varför.
Det var rätt bråttom när jag skulle montera fönstren, det var i december 2011, vintern var i antågande.
(hul, de har suttit på plats nu i 6 vintrar utan problem :) )
Så det var lite bråttom att få täppt till fönsterhålen, och någonstans fann jag ett enkelt snabbt sätt.
Och det räckte ju med de vertikala fodren för att definiera fönstrens läge i fasaden.
Samt att, med min horisontella panel, är det på sidorna som det är risk att vatten kan läcka in i blåst och regn i panelspringorna.

PS
I vårt första hus, en gammal fiskarstuga i Göteborgs skärgård, monterade jag en ny ytterdörr på ungefär samma sätt med PU-skum.
Det var år 1983, och vad jag vet sitter den där än utan problem :)
 
Redigerat:
cecar33 skrev:
Vi har alltid undertryck inomhus den åstadkommer vi med mekanisk frånluft på ett eller annat vis. Frågan gäller i denna tråden om drevningsutrymmet av fönster så lägg upp lite länkar på det istället för rent allmänt beskrivande av tryckskillnad er i byggnader.
Men det blir väl som vanligt tråden spårar ut.
Jag återkommer, behöver läsa hela tråden igen för att förstå vad det egentligen handlar om, skummade igenom lite lätt första gången.
Jag kommer att lägga in olika länkar som ni inte blir klokare av, skall begränsa det irrelevanta, det jag anser vara ointressant om man inte har för avsikt att använda tråden som underlag i forskningssyfte.
 
Jag som gillar underlag i forskningssyfte :p
 
  • Gilla
Pagno och 1 till
  • Laddar…
hul: Var har du hittat de där bilderna? Det verkar väldigt konstigt att vindskyddet är mycket tätare än plasten.
Men även i de bilderna ser man tydligt att det inte finns något tryck över isoleringen som du snackar om.
Jag håller med många andra här, du vet inte vad du pratar om, alternativt är du väldigt dålig på att förklara.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.