H
Textutdrag som beskriver tryckfallet i olika ytterväggar och förklarar variationen i fasad och väggkonstruktioner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Textutdrag om vindsituationen under stormen Gudrun med referens till tryckskillnad och fasad i diagram i bild 5.


Text från en diskussionstråd som beskriver krav på vattenpelare för puts.
 
H
Micke64 skrev:
Det är ju helt irrelevant i sammanhanget som vi diskuterar här.
hur kan de vara irrelevant de är ju precis de vi diskuterar?
 
Micke64 skrev:
Det är ju helt irrelevant i sammanhanget som vi diskuterar här.
Just. Det talar om fasader dvs de delar inte inte har fönster. Men nu talar vi om fönstren. Vad jag tror (och också kan läsa mig till efter att ha skummat) så är problemet vid fönster snarast läckage. Dvs ett fönster särskilt vid fasad med luftspalt har många svaga ställen där vatten kan rinna in i konstruktionen, och det kan ge problem.

Att fasadens fukttransportförmåga skall spela någon roll i de få kvadratdecimetrar som utgörs av övergången mellan fönster och regelverk håller jag för otroligt.
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
För att ge hul lite rätt så kan vi låtsas att detta var träfönster och det trängde in vatten precis vid karmen ;):x
 
H
lars_stefan_axelsson skrev:
Just. Det talar om fasader dvs de delar inte inte har fönster. Men nu talar vi om fönstren. Vad jag tror (och också kan läsa mig till efter att ha skummat) så är problemet vid fönster snarast läckage. Dvs ett fönster särskilt vid fasad med luftspalt har många svaga ställen där vatten kan rinna in i konstruktionen, och det kan ge problem.

Att fasadens fukttransportförmåga skall spela någon roll i de få kvadratdecimetrar som utgörs av övergången mellan fönster och regelverk håller jag för otroligt.
de vara ju bara en förklaring hur tryckskillnand fungerar på tvåstegstätade konstruktioner för ni visste ju inte att de var så. spelar ingen roll om de är dörrar, fönster, tegel, puts etc.

så otroligt klantigt resonemang att de bara är så få kvadratdecimeter.
varför tejpar du små hål och skarvar i diff. spärren då? de är ju bara mm stora?

otroligt mycket vatten kan ta sig in i springor du inte kan se med blotta ögat bara du ger de tid.

testa googla "tvåstegstätade fönster enstegstätade fönster" så bland de första sökträffarna kommer du få forskning på att tvåstegstätade har visat sig mycket bättre i praktiska tester
 
H
roligt att alla börjar ändra sig nu och vänder de till träfönster osv.
vi diskuterade hur tvåstegstätning fungerade och alla sa att de inte hade någon att göra med tryck.
och när jag överbevisar er så säger ni inget utan tar upp annat.
 
M
hul skrev:
roligt att alla börjar ändra sig nu och vänder de till träfönster osv.
vi diskuterade hur tvåstegstätning fungerade och alla sa att de inte hade någon att göra med tryck.
och när jag överbevisar er så säger ni inget utan tar upp annat.
Nej.
 
hul skrev:
så otroligt klantigt resonemang att de bara är så få kvadratdecimeter.
varför tejpar du små hål och skarvar i diff. spärren då? de är ju bara mm stora?
Jag tejpar inga små hål och skarvar i någon diffspärr för jag har ingen diffspärr i mitt hus. Har aldrig haft någon, och ändå så har det inte möglat sönder sedan 1947...

Vad jag däremot har gjort, som hjälpt framförallt min vind, är att installera Fx-ventilation som ger undertryck i huset och fuktig luft letar sig inte längre upp på vinden för att kondensera mot råsponten där. (Förre ägaren slutade tyvärr med olja några år innan vi flyttade in, och det räckte för att få lite påväxt).

Fönstren (samtliga av trä) är några drevade, och några skummade. När vi bytte ett skummat fönster nu för några dagar sedan, så hade det inte tillstymmelse till fuktskador trots att det suttit där i tio år (ombyggnad, inte för att fönstret var slut).

Vad jag däremot har haft så är det några ställen där vatten runnit in, i otäta delar av fasaden vid fönstergenomgångar. Det har jag dock fixat, och sover helt lugnt, trots att mina fönster är "enstegstätade". Problemet vid fönster är inrinnande vatten, speciellt vid tvåstegstätad fasad, inte om det är lite skum eller inte.*Vart skall vattnet fö ta vägen i din "luftspalt" på de första ritningarna du länkade till? En så smal "luftspalt" som 10mm gör varken till eller från när det kommer till dränerande eller upptorkande funktion.

Den här oron är till största del överdriven.

Därmed inte sagt att enstegstätade fasader är någon höjdare i vårt klimat. Men det är en annan femma.
 
Redigerat:
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
H
jag tackar för diskussionen och lämnar nu denna tråd.
Kul att vi kom fram till att jag hade rätt, tvåstegstätade fönster är säkrare och tryckskillnaden är de viktiga.

För övrigt Lars-stefan-axelsson: den bittra sanningen varför ditt hus inte möglat utan diff spärr är med 100% sannolikhet att de byggdes så otroligt dåligt jämfört med dagen konstruktioner.
 
hul skrev:
jag tackar för diskussionen och lämnar nu denna tråd.
Kul att vi kom fram till att jag hade rätt, tvåstegstätade fönster är säkrare och tryckskillnaden är de viktiga.

För övrigt Lars-stefan-axelsson: den bittra sanningen varför ditt hus inte möglat utan diff spärr är med 100% sannolikhet att de byggdes så otroligt dåligt jämfört med dagen konstruktioner.
Spännande tråd, valde att inte lägga mig i den, men det gör jag ändå.
Dina kunskaper inom området är bristande, jag börjar där, enbart för att se om du stannar kvar i tråden.
Om du stannar kvar så kan jag tänka mig att göra en utförligare förklaring om skillnader mellan enstegstätning och tvåstegstätade konstruktioner.
Det är bra att du läser på om olika områden, vad du bör tänka på är att det finns några till på forumet som är pålästa om det du så fint kallar "byggfysik", med byggfysik utgår jag från att du relaterar till konstruktionens lufttäthet, skall inte blandas ihop med tryckskillnader även om allt samverkar.
Det som du delvis misslyckats att förklara vad du menar är det tryckskillnaderna du åsyftar?(termisk drivkraft Pa, ventilationssystem av olika typer skapar tryckskillnader, inverkan av vind skapar i regel öveertryck på vissa delar och därmed undertryck på andra)
Det är lätt att förvilla sig i denna djungel, du gjorde ett gott försök att förklara men jag blev förvillad, då vet jag ändå hur det fungerar och har läst det du kallar "byggfysik".

Nu är det viktigt att poängtera att jag inte vill starta en "vem är bättredebatt" jag kan lite mera än många andra om just detta område, mindre än en del andra som enbart har detta som projekt.

Jag har byggt Passivhus och Plusenergihus så jag svarar gärna på frågorna från de som inte orkar googla dem.
Mvh P-A
 
  • Gilla
NetNut och 2 till
  • Laddar…
Jag bygger bara diffusionsöppna system åt mig själv, därav har lars_stefan_axelsson´s hus inte tagit skada, han har likvärdigt system, diffusionsöppet.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Haha, detta blir ju bara bisarrt att läsa allt hul skriver. Men om vi för "skojighetens skull" kanske kan kalla över och underblecket för "utsida fasad" så har vi ju en luftspalt bakom denna och sedan vårt fina polyuretanskum. Då blir det ju nästan en tvåstegstätad fasad vi byggt.. :)

Sådär, nu har jag svarat nästan lika förvirrat som hul :)
Jag borde bli byggnadsfysiker känner jag...
 
Tvåstegstätad förklara! Tryckskillnad var kommer den ifrån? Invändigt har man bottningslist och mjukfog eller diff.tät tejp monterad på karm och diffplasten. Man kan även använda expanderande fogband och i övrigt som ovanstående så hur åstadkommer du tryckskillnad i drevningsutrymmet?
 
tobbbias skrev:
Haha, detta blir ju bara bisarrt att läsa allt hul skriver. Men om vi för "skojighetens skull" kanske kan kalla över och underblecket för "utsida fasad" så har vi ju en luftspalt bakom denna och sedan vårt fina polyuretanskum. Då blir det ju nästan en tvåstegstätad fasad vi byggt.. :)

Sådär, nu har jag svarat nästan lika förvirrat som hul :)
Jag borde bli byggnadsfysiker känner jag...
Du är tvåstegstäningens hemlighet vansinnigt nära, huvudsyftet med tvåstegstäningen är att fördela skyddet i två ytskikt, ett som står emot fukten och det inre skall stå emot vinden, kort förklarat, väldigt kort!
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
cecar33 skrev:
Tvåstegstätad förklara! Tryckskillnad var kommer den ifrån? Invändigt har man bottningslist och mjukfog eller diff.tät tejp monterad på karm och diffplasten. Man kan även använda expanderande fogband och i övrigt som ovanstående så hur åstadkommer du tryckskillnad i drevningsutrymmet?
Tryckskillnaden i detta fall kan tex bestå av att när den varma luften stiger och den kalla sjunker skapas ett tryck som kallas termisk drivkraft, eller skorstensverkan.
Under vintertid skapas ett övertryck i konstruktionens överdel och ett undertryck i nedre delar, detta tryck mätt i Pa, kan enkelt förklaras gå diagonalt genom konstruktionen och där den skär väggen är det inget tryck.
Skickar en bra länk att läsa:
http://www.fuktsakerhet.se/sv/luft/tryck/Sidor/default.aspx
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.