H
vectrex skrev:
Jag tror de flesta som läser den här tråden är rätt övertygade om att det är precis tvärtom. Det är du som inte har en aning om detta. Du svamlar, på ren svenska.

Att lufttrycket skulle ha något med saken att göra är så oerhört dum att jag mest blir rädd vad du lyckas lura i andra.

Det måste vara som KoW misstänker. Du blandar ihop ångtryck med lufttryck.
Om jag svamlar om tryck

kan du inte svara på varför man har en luftspalt och hur den fungerar?
 
Nu är inte jag så insatt i byggfysik. Men det tryck hul pratar om tror jag är just vindtrycket på fasaden? Vid t.ex. enstegstätade fasader som inte är helt täta, då kan fukt/regn tryckas in av vinden i otätheter in i konstruktionen.
I en tvåstegstätad konstruktion så råder det "samma" tryck i luftspalten mellan fasad och vindtätningen så fukten "trycks" inte vidare in i konstruktionen.
Har jag fel hul?

Men jag tror inte att det är någon större risk att dreva med skum enstegstätat. Så har jag själv gjort.
Är ju inte speciellt mycket area att prata om.
 
hul skrev:
nä prata med Kronfönster så får du se,
De rekommenderar att använda deras karminfästning och inte fogskumma pga det inte blir en tvåstegstätadlösning.
och av flera andra anledningar som är negativa för fogskummet
Varför skall man prata med dem? Är det inte deras skriftliga montageanvisningar som gäller?
 
hul skrev:
Om jag svamlar om tryck

kan du inte svara på varför man har en luftspalt och hur den fungerar?
Aboslut.

Man har en luftspalt därför att eventuellt utifrån inträngande fukt skall ha en möjlighet att torka upp och vädras ut innan organiska material påverkas negativt.

Men det vore betydligt intressantare att höra på din förklaring till vad barometertrycket har med saken att göra.
 
Tror inte han menar det statiska lufttrycket. Kanske därför det blir förvirrat.
 
H
vectrex skrev:
Aboslut.

Man har en luftspalt därför att eventuellt utifrån inträngande fukt skall ha en möjlighet att torka upp och vädras ut innan organiska material påverkas negativt.

Men det vore betydligt intressantare att höra på din förklaring till vad barometertrycket har med saken att göra.
Man har en luftspalt därför att eventuellt utifrån inträngande fukt skall ha en möjlighet att torka upp och vädras ut innan organiska material påverkas negativt.

Ja precis, man vill skapa en torr zon mellan de olika trycken (ute och inne). Så när de trycker på in i fasaden så är de torr luft som trycker in i fasaden och ingen fuktig luft.
Alltså tryckskillnaden ligger mellan två torra zoner

Tvärtom då vid enstegstätad luft.
Eftersom de inte finns någon luftspalt som skiljer luften inomhus och den fuktiga utomhus luften så när tryckskillnader uppstår så trycks fuktig luft in i konstruktionen
Alltså tryckskillnaden ligger mellan en fuktig och en torr zon.

Så här funkar en tvåstegstätad konstruktion och din förklaring är bara en liten del av de och inte hela bilden.
De viktiga är ju att fukten inte pressas in av tryckskillnader över konstruktionen.
 
M
hul skrev:
Om jag svamlar om tryck

kan du inte svara på varför man har en luftspalt och hur den fungerar?
Vad säger PVC-fönstertillverkarna om montering?

http://www.lbtmfonster.se/fonstermontering/ - FOGSKUM
http://www.fonsterman.se/kundtjanst/problem-losningar/ - FOGSKUM / Expanderade fogband
https://www.kronfonster.se/kronfons...r-och-montering-med-karmskruv-en-varldsnyhet/ - Kronfönster har lanserat karmskruv för PVC som ersättning. En "patenterad" variant. Ja, verkar ju bra men jag tvivlar på alla brister de lyfter fram med fogskum.
http://plastfoenster.com/downloads/monteringsanvisning_pvcfönster.pdf - Hänvisar till fogskum eller att dreva.

PVC-fönster är ju täta, släpper inte igenom vatten. Eventuell fukt från insidan dräneras via droppkanal i botten. Träfönster gör ju inte det, dessutom är trä mer rörligt, så det är kanske viktigare med drev där?
 
Redigerat av moderator:
M
hul skrev:
Man har en luftspalt därför att eventuellt utifrån inträngande fukt skall ha en möjlighet att torka upp och vädras ut innan organiska material påverkas negativt.

Ja precis, man vill skapa en torr zon mellan de olika trycken (ute och inne). Så när de trycker på in i fasaden så är de torr luft som trycker in i fasaden och ingen fuktig luft.
Alltså tryckskillnaden ligger mellan två torra zoner

Tvärtom då vid enstegstätad luft.
Eftersom de inte finns någon luftspalt som skiljer luften inomhus och den fuktiga utomhus luften så när tryckskillnader uppstår så trycks fuktig luft in i konstruktionen
Alltså tryckskillnaden ligger mellan en fuktig och en torr zon.

Så här funkar en tvåstegstätad konstruktion och din förklaring är bara en liten del av de och inte hela bilden.
De viktiga är ju att fukten inte pressas in av tryckskillnader över konstruktionen.
Precis som KoW med flera skriver finns det ingen möjlighet till rörelse i fogskummet. Det är 0 av transport av luft och fukt oavsett yttre omständigheter som ångtryck eller luftryck. Därför är hela resonemanget med torrluft-zon irrelevant.

Jag tycker vi ska tacka KoW för den utförliga beskrivning han delat med sig!
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
KnockOnWood och 1 till
  • Laddar…
hul du har lite fel i ditt resonemang eller förklaring. Det är inte den fuktiga luften som luftspalten skyddar mot, luftspalten får ju samma luftfuktighet som uteluften eftersom den är ventilerad.

Skillnaden är att när det regnar mot fasaden blir den blöt och fukten riskerar då att tränga in i väggen. Är väggen lufttät som nya hus skall vara blir det ingen lufttransport genom väggen.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
hul, Du använder tyvärr så förvirrat resonemang alternativt total begreppsförväxling så det blir omöjligt att diskutera. Jag ger upp.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Tråkskaren ja kommer öra som du på 3 fönster. Men foderbrädan ovanför fönstret kan man ju ha uppsatt också när man skumma så tätar det ju för vattnet som kommer ovanifrån! Men du gjorde så enbart på sidorna?
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
H
vectrex skrev:
hul, Du använder tyvärr så förvirrat resonemang alternativt total begreppsförväxling så det blir omöjligt att diskutera. Jag ger upp.
säg istället vad som är fel i mitt resonemang?

dessutom är de inte mitt resonemang utan alla professorer och liknande inom detta ämnet, de verkar ju som de bara är jag som är utbildad inom detta här


Varför testar du inte bara läsa en artikel om de, google tvåstegstätning tryckskillnand finns ju massvis
 
M
hul skrev:
säg istället vad som är fel i mitt resonemang?

dessutom är de inte mitt resonemang utan alla professorer och liknande inom detta ämnet, de verkar ju som de bara är jag som är utbildad inom detta här


Varför testar du inte bara läsa en artikel om de, google tvåstegstätning tryckskillnand finns ju massvis
Missade du mina kommentarer i https://www.byggahus.se/forum/fonst...ad-konstruktion-3.html?perpage=30#post2708204 om hur PVC-fönstertillverkare rekommenderar uppsättning samt https://www.byggahus.se/forum/fonst...ad-konstruktion-3.html?perpage=30#post2708206 om svar på ditt påstående.
Det är 0 av transport av luft och fukt oavsett yttre omständigheter som ångtryck eller luftryck. Därför är hela resonemanget med torrluft-zon irrelevant.
 
Redigerat av moderator:
H
Illustrationer och diagram av tvåstegstätade konstruktioner med tryckskillnadsdata.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Illustration av enstegs- och tvåstegstätad fasadkonstruktion med tryckskillnad, regnskydd och vindskydd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här beskrivs de jag nämner i bild ganska bra och i artiklarna bilderna är hämtade nämner forskarna hur viktigt de är med tryckskillnaden över fasaden i en tvåstegstätadkonstruktion.
 
M
Det är ju helt irrelevant i sammanhanget som vi diskuterar här.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.