Appendix Appendix skrev:
Har haft väldigt minskad mängd möss och sniglar. Däremot en flock paddor som kryper runt…

de är ärligt talat mycket finare.

och rätt så coola där de kryper fram. Speciellt när man ser hur många år de är är de börjar komma upp i dm storlek
Som den vi har som är stor som min handflata!

B Bombus pratorum skrev:
Jag har skjutit snart ett tiotal under fågelmatarna senaste veckorna. Rolig jakt. Sen lägger jag ut offren till gladorna. Satt en glada och tjöt i morse för att det inte låg frukost framme. Får sätta mig ett pass ikväll.
Ingen bössa men väl Supercat (gamla med tryckbräda, mycket bättre än nya med röda locket) 2 små möss igår och 2 små ikväll. Tror alla är barn då de är mycket små.

FreQa FreQa skrev:
Som den vi har som är stor som min handflata!
Det är minst 7 år gamla om de år så stora. Så man får vara rädd om dem.
Riktiga nyttodjur.

Och generellt ett tecken på att miljön på tomten och naturen runt är bra. Paddjuren är bland de första som försvinner vid miljöförstöringar

FreQa FreQa skrev:
Ingen bössa men väl Supercat (gamla med tryckbräda, mycket bättre än nya med röda locket) 2 små möss igår och 2 små ikväll. Tror alla är barn då de är mycket små.
Bra ta dem innan de blir könsmogna....

KRIG!!!
Någon liten djävel gör groparna. Nu 6 st hål under huset varav en 20 cm bred så nu är det risk att huset tippar!
När jag kollade fällorna i pannlampans sken så stod en liten unge och blev bländad. Snabbt var kniven där och ungen borta.
Pannlampa är ett bra redskap men tar sin tid så... Nu har jag tagit nästan alla gården fällor, 10 st tror jag, och minerat kring hönshuset.
Fällor placerade utomhus vid nattetid med fokus av pannlampans ljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har även laddat med giftbollar som jag rullat ner i hålen.
Råttgift och en paket råttfällor på en bänk, indikerar skadedjursbekämpning hemma.
Skapa konto

Får städa av övre lagret i yttre hönsgården om någon vecka så nu får hönsen vara inne.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
A
FreQa FreQa skrev:
ngen fälla har slagit så jag börjar fundera på om det är sork
Vi får alltid in nga sorkar i trösketider. Men vi har i princip bara åkrar runt oss, och sorken flyr väl tröskan antar jag. Jag skulle nog göra detsamma.

Inte tagit en mus än, däremot är fällorna rörda så något djur springer omkring.

Fått uppgifter från grannar att de sett råttor. Vad rekommenderar ni för bete i råttfällorna?

Jag körde med jordnötssmör i min burfälla. Det funkade flera gånger.

Väldigt lugnt här i Örebrotrakten än så länge.
Tror inte mitt hus är så attraktivt längre. Jobbat mycket med tätning och tagit bort buskar runt fasaden m.m..

I fall att så har vi 2 kattungar på 14v som håller på att växa upp till musjägare ;)

FreQa FreQa skrev:
Eller så var det något som den lockas av?
De har redan börjat springa under golvet hos oss, vilket du har rätt i, är rätt tidigt för Östergötland.
Undrar om de vet nåt vi inte vet... typ snö och rejält kallt mellan mitten oktober - mitten mars.

A
B Bombus pratorum skrev:
Jag körde med jordnötssmör i min burfälla. Det funkade flera gånger.
Burfälla är bra. De äter varandra efter ett tag och så fortsätter den bara att fungera av sig självt.

Hink och vippbräda med hasselnötskräm på. Bästa musfällan jag testat. Fungerar mus efter mus efter mus osv. Begränsningen är volymen i hinken. Vanlig musfälla tar ju bara en mus, sedan är den full och i värsta fall fungerar som matkälla till andra möss...

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Idag tog hon sin första mus som 16v gammal

Svart kattunge sittandes på en soffa och ser in i kameran.
Skapa konto

• Svart kattunge sitter på en soffa med fundersam blick.
    Skapa konto
  • Gilla
  • Älska
gaia och 6 till
  • Laddar…
P pennybridge skrev:
Idag tog hon sin första mus som 16v gammal

[bild]

Hero of the people!

Vad ska man med kungahus till när det finns duktiga gulliga små svarta katter :heart:

• Gilla
pennybridge
  • Laddar…
FreQa FreQa skrev:
KRIG!!!
[bild]
Täck över fällorna bara. Har råkat få några småfåglar när jag tyckt att jag täckt över fällorna tillräckligt bra, men de flygande varelserna är nyfikna och hungriga de med.

• Gilla
Bombus pratorum
  • Laddar…
Tror dom kommer nu jag har fångat 8 stycken på tre dagar! Va borta tre dagar agnade fällorna innan jag åkte. En va illa tilltygad så den lämpade sig inte på bild.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.