G GVR4 skrev:
Jag gick från att ha möss i golv väggar och vind varenda dag, till att inte haft en enda mus sen jag monterade musband under ytterpanelen. Så har ni inte det så kan jag starkt rekommendera det.
Kan du visa med bild hur du monterat musbandet? Vilka ytor ger de mest effekt?

L Lilla Yk skrev:
Kanske värt att ha i garaget? Vill inte ha skrämmare i bostaden. Kan du posta länk här i tråden så jag ser exakt modell?
En blå, rund ultraljudsskrämma för inomhusbruk mot gnagare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Lilla Yk
  • Laddar…
L Lilla Yk skrev:
Kan du visa med bild hur du monterat musbandet? Vilka ytor ger de mest effekt?
Man sätter det alltså i nederkant bakom ytterpanelen runt hela huset. Det är jättesmidigt för mössen att klättra där.

Metallavvisare monterad vid nederkant bakom en ytterpanel för att förhindra gnagare från att klättra upp.
Skapa konto

• Gilla
Lilla Yk och 3 till
  • Laddar…
G GVR4 skrev:
Man sätter det alltså i nederkant bakom ytterpanelen runt hela huset. Det är jättesmidigt för mössen att klättra där.

[bild]
Hur monterar man musbandet? Måste ytterpanelen tas bort innan man kan montera musbandet?

• Gilla
Lilla Yk
  • Laddar…
Dan1891 Dan1891 skrev:
Hur monterar man musbandet? Måste ytterpanelen tas bort innan man kan montera musbandet?
Nej. Det finns en särskild typ som är gjord för eftermontering. Men det kan vara ganska knepigt att få dit om panelen går långt ner. Jag löste det genom att sätta dubbelhäftande tejp på musbanden först och tryckte fast dom. Sen använda vinkel till skruvdragaren och en spegel för att få dit skruvarna. Men det är definitivt värt besväret.
Det märktes att efterhand som jag monterade banden så flyttades krafset i väggarna bit för bit tills jag var klar. Efter det gick det höra hur det plinkade när dom var och ryckte i dom där metallfingrarna för att ta sig förbi. Men nu har dom gett upp. Hehe :cool:

• Gilla
Lilla Yk
  • Laddar…
G GVR4 skrev:
Nej. Det finns en särskild typ som är gjord för eftermontering. Men det kan vara ganska knepigt att få dit om panelen går långt ner.
Tack, perfekt! Har tänkt på detta, men inte fattat hur man kan montera utan att ta bort ytterpanelen.

• Gilla
Lilla Yk
  • Laddar…
Fåglarna attackerade detta djur nyss. Är det en mus eller en råtta?

• Gilla
John2019 och 1 till
  • Laddar…
L Lilla Yk skrev:
Fåglarna attackerade detta djur nyss. Är det en mus eller en råtta?
Ganska stor - en råtta. Snabba åtgärder! De förökar sig på 21 dagar…

• Gilla
Lilla Yk och 1 till
  • Laddar…
Ok, inser jag måste köpa råttfällor med. Vad har ni för bete i era råttfällor?

L Lilla Yk skrev:
Ok, inser jag måste köpa råttfällor med. Vad har ni för bete i era råttfällor?
Jag körde jordnötssmör och melonskal i min bur. Funkade ok.

• Gilla
Lilla Yk
  • Laddar…
När morsan hade möss i källaren för 2 år se'n gillrade vi med vingummin och jäklar vad det small i fällorna!

edit: Såg nu att det var råttor som skulle fångas, men de borde nog gilla vingummin dom också :)

Redigerat:
  • Gilla
Lilla Yk
  • Laddar…
E Erik JL skrev:
Ganska stor - en råtta. Snabba åtgärder! De förökar sig på 21 dagar…
Det behövs två råttor för att de ska kunna föröka sig, en ensam råtta kan inte föröka sig :)

Men råttor är flockdjur, så det finns nog ett dussin till råttor i nåt bo nånstans.

N Nerre skrev:
Men råttor är flockdjur, så det finns nog ett dussin till råttor i nåt bo nånstans.
Oj, då är de nog snart ett gross till antalet! :)

B
Hittade ett litet hål jag inte sett tidigare. Anfaller från två håll för att se vad det ger.
Två mössfällor placerade vid ett litet hål i grunden till en rödmålad trädvägg, intill en träplanka.
Skapa konto

• Gilla
Lilla Yk
  • Laddar…
B Bongtor skrev:
Hittade ett litet hål jag inte sett tidigare. Anfaller från två håll för att se vad det ger.
[bild]
Tips från coachen, ställ fällorna med betet mot väggen.
De gillar att smyga sig utmed väggen och ibland har man tur och fångar en som bara trampar på fällan.

/Höghus

• Gilla
FreQa och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.