Har varit på jakt efter en mus som tagit sig in i ena kökslådan några nätter. Sockeln är inte färdigställd och vi har öppet till kattvinden på ett ställe där uppe pga renovering. Gissar på att han tar sig in där och går ner för trappan.

Inatt small det.

Mus fångad i musfälla inne i en kökslåda med träfinish.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Älska
Lilla Yk och 4 till
  • Laddar…
C Cambudgie skrev:
Glykol tycker jag inte att man ska ha då det är giftigt och om man slänger ut mössen i skogen så är risken stor att man sekundärförgiftar andra djur.
Jag och några bekanta diskuterade vad man skulle kunna ha i hinken som är miljövänligt men giftigt så att musen dör snabbt. Det bästa vi kom fram till var ättika. Har dock inte testat det ännu.
Det finns två sorters glykol, etylen är giftigt, propylen är godkänt i livsmedel, glykolen gör att så att det inte fryser, och jag tror även att den söta lukten lockar.

• Gilla
hapazard
  • Laddar…
Knappt lönt att vittja fällan, en liten pytte näbbmus.

Liten näbbmus fast i en musfälla på en mörk underlag.
Skapa konto

Protte

• Gilla
Lilla Yk och 2 till
  • Laddar…
Den fick i alla fall en sista måltid......

RIP

Protte

C Cambudgie skrev:
Jo du sa ju det och det verkar helt klart vara så.
Tips på något annat jag kan beta fällorna med än jordnötssmör och nougat för att fånga råttans intresse?
Tar bra med råttor och möss i slagfällorna. Jag delar en mandel och limmar fast med något vettigt lim, häller sedan kolasås över hela härligheten. Fungerar bra för mig.

• Gilla
Cambudgie och 1 till
  • Laddar…
K Krille_90_ skrev:
Vadför diskmedel?
Minskar densiteten/ytspänningen så att det blir svårare att simma.

Alfredo Alfredo skrev:
Och vilken vätska skulle det inte vara plågsamt att drunkna i? :surprised::cry:
Champagne eller varför inte ett gott rött vin:rofl:

• Ledsen
yonna
  • Laddar…
C Cambudgie skrev:
Kan det vara så att råttor äter möss?
Ja. Och känner mössen att det luktar råtta håller de sig borta. Så det är inte säkert råttorna äter upp alla, men de skrämmer bort dem.

Fredagsmus.
IMG_20201211_172108947.jpg
Skapa konto

Infångad på klassiskt vis med en bit ost.

• Gilla
pennybridge och 1 till
  • Laddar…
Nu förstår jag varför det har varit tyst ett bra tag. Någon sitter ivägen ;)
En tegelvägg med en svart dörr och ett djur som gömmer sig i hörnet.
Skapa konto
En dörrklocka ovanför vilken en fågel byggt ett bo, med en pil som pekar på boet för att visa dess placering.
Skapa konto

• Haha
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Han har säkert förätit sig på rostiga kabelklammrar ;).

S salkin85 skrev:
Återkoppla gärna med hur länge musen simmar runt där i hinken, känns som om den borde frysa ihjäl rätt fort ? Om man har i några droppar diskmedel och glykol..
Nu har jag lyckats fånga en mus på kamera som (med lite hjälp) föll ner i hinken. Den simmar i exakt 3 minuter och 48 sekunder innan den dör.
Endast vatten i hinken.

• Gilla
fusion och 2 till
  • Laddar…
Lite färre möss nu. Men misstänker det beror på rävarna. Såg en ytterst tjock och välmående sitta ovan min infiltration inatt :)

Nu verkar det frysa på med. Så hoppas att återväxten hindras till nästa år.

• Gilla
Lilla Yk
  • Laddar…
Vet inte om det är bra eller dåligt, men fick en sådan här i fällan alldeles nyss.
En mår som står på en träbit, med uppmärksam blick, misstänkt för att äta upp möss.
Jag har länge misstänkt att det är den, som ätit upp en del av de möss som fastnat i fällorna och bara lämnat någon liten del ( oftast huvudet) kvar.

• Haha
Appendix
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.