En sak som tål att tänkas på är att göra sig av med dessa jäkla fågelbord om man har problem med möss. .

När vi sanerade köket här hade mössen dragit in enorma mängder frön. De hade med andra ord fått rejäl utfodring så de kunnat växa till sig även under vintern.

• Gilla
segv och 3 till
  • Laddar…
Jag är hela tiden orolig över om jag agnar fel eller ställer fällorna fel för jag har inte heller fått nån på länge efter att ha tagit ett tiotal under sep-okt. Bor utanför Norrtälje.
Men vi har inte hört någon eller sett spår så det kanske är så att det är en lugn period nu.

Smuttgubben Smuttgubben skrev:
Jag är hela tiden orolig över om jag agnar fel eller ställer fällorna fel för jag har inte heller fått nån på länge efter att ha tagit ett tiotal under sep-okt. Bor utanför Norrtälje.
Men vi har inte hört någon eller sett spår så det kanske är så att det är en lugn period nu.
Kan lova att mössen är inte så smarta att de går från att äta allt i fällorna till att helt plötsligt sluta :)

Det som är en stor effekt är att det har varit riktiga gnagarår sen våren 2019 och i Roslagen har det fått som effekt att det är mycket mer rovdjur. Har inte sett så många rävar ens i en djurpark som jag ser här på kvällarna. Har även sett en hel del rovfåglar. De har tillochmed tagit byten på ängen framför huset.

• Gilla
Lilla Yk och 1 till
  • Laddar…
En och annan råtta går fortsatt i fällorna här.

En fångad råtta i en fälla på gräsmark.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
pennybridge
  • Laddar…
Förra helgen satte jag ut musfällor i våra 2 kattvindar. Vid något tillfälle efter det hörde maken spring uppe på vinden, men i flera dagar nu har vi inte hört nåt. Antingen sitter hen fast i en fälla eller så har hen flyttat ut. Dock har vi ganska varmt här fortfarande (några plusgrader), de kanske flyttar in i panik när det kryper ner en bit under nollan.

Övervakningsbild i gråskala på en potatiskällare med markerade områden där aktivitet har observerats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jodå, för några veckor sedan var det allt fart i potatiskällaren , men hjälpt dom flesta att somna in nu.

• Haha
Appendix
  • Laddar…
Har två fällor i krypgrunden under köket. Har två gånger laddat fällorna med Mamma Scans köttbullar men jag vet inte vad jag gör för fel, då köttbullarna försvinner utan att fällorna slår igen.

När jag laddat och själv petar bort betet slår fällorna igen så hur bär sig mössen åt för att snatta maten och klara sig undan?

Karlia
Mössen är skickligare än vad du är. Jag använder jordnötssmör, det kan varken de eller jag peta bort utan att fällan slår igen.

• Gilla
pennybridge och 1 till
  • Laddar…
Karlia Karlia skrev:
Mössen är skickligare än vad du är. Jag använder jordnötssmör, det kan varken de eller jag peta bort utan att fällan slår igen.
Jag får prova med jordnötssmör. Annars får det bli en vippfälla med glykol som farfar använde.

Keiller Keiller skrev:
Jag får prova med jordnötssmör. Annars får det bli en vippfälla med glykol som farfar använde.
Vippfällorna är vansinnigt effektiva....

Bara man håller de lite hemliga så att paragrafryttarna inte vet om dem

Jag har varit med om att de små mössen (ungarna?) inte utlöser fällorna. Det krävs nästan att man får fast betet med nått. Så köttbullarna är nog bra. Sätt en klick jordnötssmör under dem så går de inte dra iväg med lika lätt.

K
Appendix Appendix skrev:
Kan lova att mössen är inte så smarta att de går från att äta allt i fällorna till att helt plötsligt sluta :)

Det som är en stor effekt är att det har varit riktiga gnagarår sen våren 2019 och i Roslagen har det fått som effekt att det är mycket mer rovdjur. Har inte sett så många rävar ens i en djurpark som jag ser här på kvällarna. Har även sett en hel del rovfåglar. De har tillochmed tagit byten på ängen framför huset.
Har utfodrat rävar här med döda möss hela hösten. Finns en riktigt tjock räv nu :D har dock fått sluta pga gift

• Gilla
segv och 1 till
  • Laddar…
Bara för att jag sa att det var slut så har jag klippt två till nu :D

C Cambudgie skrev:
Och hos mig har det utvecklats från musproblem till råttproblem :surprised::thinking:

[video]

Slowmotion:
[video]
Återkoppla gärna med hur länge musen simmar runt där i hinken, känns som om den borde frysa ihjäl rätt fort ? Om man har i några droppar diskmedel och glykol..

K
S salkin85 skrev:
Återkoppla gärna med hur länge musen simmar runt där i hinken, känns som om den borde frysa ihjäl rätt fort ? Om man har i några droppar diskmedel och glykol..
Vadför diskmedel?

K Krille_90_ skrev:
Vadför diskmedel?

Ska man inte ha det för att bryta utspänningen och de så blir blötare i pälsen?

• Gilla
Immobil
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.