Efter att snön smält tittade en musbebis fram från en fälla som legat under snön. Laddade även övriga fällor med bete (punschbitar) och fick två direkt på kroken. Utöver det har jag fångat regelbundet under golvet (har golvvärme och de stortrivs där) under vintern.

Fundering - är det parningssäsong nu? De två stora mössen var betydligt större än i höstas. Kan de vara gravida? I så fall jackpot Mössfälla med bete utomhus bland lövförna, nyfångad mus synlig i fällan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mus fast i gul och blå snappfälla vid stentrappa med mossa och löv.
Skapa konto
Musbebis fångad i en gul och blå musfälla som hålls av en person med handskar.
Skapa konto

• Gilla
pennybridge
  • Laddar…
Då var det höst igen, lite småkallt på dagarna och en del frostnätter.
Mössen letar sig till mera skyddade ställen, men där vill vi inte ha de.
Har på 14 dagar tagit 7 möss och det är lite oroväckande, har ju varit lugnt några år.

Protte

prototypen prototypen skrev:
Då var det höst igen, lite småkallt på dagarna och en del frostnätter.
Mössen letar sig till mera skyddade ställen, men där vill vi inte ha de.
Har på 14 dagar tagit 7 möss och det är lite oroväckande, har ju varit lugnt några år.

Protte
Vi hade (bor i Norrtäljetrakten) mer än vanligt förra året, och nu har vi hört oroväckande krafsande från vinden några dagar.

Laddade två fällor igår och när jag i förmiddags skulle öppna vindsluckan för att vittja hörde jag ett ihärdigt krafsande från andra sidan. Jag var lite orolig för att det skulle trilla ned en mus från luckan och pipa in i nåt hörn i "bostadsutrymmet", vilket hade varit olyckligt eftersom vi varit förskonade från möss där. Så jag laddade en tredje fälla jag kunde kasta ut ifall så skedde. Inget kom lyckligtvis ut ur luckan när jag sänkte ned den, jag såg att det låg två döda i fällorna och slängde in den tredje fällan.
När jag sedan kom hem från jobbet kunde jag plocka ut tre små rackare.

Sedan apterade jag min nya wifi-fälla som jag införskaffat på vägen hem och lade upp på luckan.

Tog två timmar innan den larmade för fångst.
Så fyra stycken på ett dygn, och vi har knappt haft en frostnatt.

Smartphone som visar appen med meddelandet "RODENT CAUGHT!" och tiden för fångsten.
Skapa konto

Än så länge är jag mycket nöjd med mitt köp.

• Gilla
Jonatanm535 och 2 till
  • Laddar…
Precis när jag tryckt på "Skicka"-knappen på förra inlägget:

Smartphone-skärm som visar en gnagare fångad i en elektronisk fälla med texten "RODENT CAUGHT!".
Skapa konto

• Gilla
Jonatanm535 och 1 till
  • Laddar…
C
Smuttgubben Smuttgubben skrev:
Sedan apterade jag min nya wifi-fälla som jag införskaffat på vägen hem och lade upp på luckan.
Hmmm.... wifi-fälla? Nu börjar jag äntligen se en poäng med något mer avancerat än vanliga basic slagfällor. :)

Har du någon länk?

• Gilla
Leonardaukea och 3 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Hmmm.... wifi-fälla? Nu börjar jag äntligen se en poäng med något mer avancerat än vanliga basic slagfällor. :)

Har du någon länk?
https://www.granngarden.se/musfalla-victor-wifi

Säljs några tior billigare på andra ställen, men det var inga i närheten som hade på lager. Och är det krig så har man inte tid att vänta!

• Gilla
  • Älska
FreQa och 2 till
  • Laddar…
Jag kan rekommendera denna
https://www.kjell.com/se/produkter/...fallor/victor-elektrisk-musfalla-multi-p51257
Priset är inte kul, men den funkar så bra som det sägs. Dödar musen utan att dem tar betet, musen hamnar i lådan och fällan är redo för nästa helt automatiskt. Har i alla fall haft 5-6 döda rackare i lådan innan jag tömde den (fanns plats för fler). De var så klart små.
Väldigt skönt att inte behöva titta till hela tiden och dessutom så smidigt att tömma, dra ut lådan och håll den över soptunnan.

[länk]

Säljs några tior billigare på andra ställen, men det var inga i närheten som hade på lager. Och är det krig så har man inte tid att vänta!
Måste man tömma mellan varje mus?? Eller kan man ta flera innan man tömmer??

[länk]

Hehe våra kommer in genom alltan och där har vi modell större råttfälla och vi hör när dom slår igen.Tanten brukar lätta 1 meter i soffan.

• Gilla
Dublin och 1 till
  • Laddar…
Zixten Zixten skrev:
Måste man tömma mellan varje mus?? Eller kan man ta flera innan man tömmer??
Wifi-modellen är bara för en mus i taget tyvärr. Förra året slog jag till på en multi-kill (som nombz hänvisar till). Jag tog några i den, men den passar inte så bra på min vindslucka. Jag vill gärna hitta en lösning som inte innebär att jag måste klättra upp på vinden för att kolla.

Förhoppningen är ju att fällan ska ligga och lura ett tag innan den behövs.
Då får man ju välja mellan att gå upp och kolla hela tiden eller riskera en rutten jävel när man går upp efter ett tag.

Det hade varit perfekt med en multi-kill med Wifi-notifikationer.

Tog för övrigt just en tredje.
Börjar tro att jag har ett större problem än jag hade hoppats på....

Skärmavbild av app som visar historik med tre fångade gnagare noterade under kvällen.
Skapa konto

kolla försäkringen...ni kanske kan få dit anticimex gratis

skoge skoge skrev:
Jodå.
Tyvärr är det ofta så att alla har liknande problem samtidigt. Förra året ringde jag dom men när dom väl skulle komma (var väl runt tre veckors väntetid) så hade jag redan tagit alla.

Samma i somras när vi hade getingproblem.

Dessutom verkar det inte som om dom gör så mycket mer än att sätta upp fällor.

(Tog för övrigt en till medan jag skrev det här men nu får skiten vara till imorgon...)

skoge skoge skrev:
Det enda de gör är att sätta ut fällor, som du själv får tömma! I undantagsfall kan de tänka sig att lägga ut gift. :p

• Haha
Appendix
  • Laddar…
Immobil Immobil skrev:
Det enda de gör är att sätta ut fällor, som du själv får tömma! I undantagsfall kan de tänka sig att lägga ut gift. :p
här lägger de ut betesstationer med gift

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.