Handgjord gul träfälla för möss placerad utomhus med löv och gräs runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hemmagjord giljotinfälla i trä målad med linoljefärg, designad för att fånga möss.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här är förresten mina lådor gjorda för giljotinfällan. Trä, lim och linoljefärg. Som jag tidigare nämnt gjorda för att skydda talgoxar, hindra råttorna från att äta upp mössen, skydda hasselnöten från att ruttna, locka in mössen i den mörka springan och samla den lockande doften av musurin. I snitt tar varje fälla en mus var tredje dag. Normalt har jag femton fällor ute.

De är också byggda för att mössen inte ska kunna klättra upp på fällan och skita ner den och smitta mig med hjärnparasiten Toxoplasma gondii, som en femtedel av Sveriges befolkning har. Typ alla kattägare. På tal om det, använd handskar när ni hanterar döda djur.

• Gilla
Abies koreana och 2 till
  • Laddar…
En fundering - kan möss smittas av Corona?

E
Redigerat:
  • Gilla
Basper
  • Laddar…
FreQa FreQa skrev:
En sia-glass bytta som man spikar fast locket i en planka, placerar supercat, på med byttan med ett litet borrat hål. Så ser det ut hos mig. Skyddar hönsen så de inte fastnar, ingen ser mössen så de blir skraja, barnen pillar inte med den, den blåser inte iväg och den är vädersyddad. Bra va! :cool:
Tack för tipset. Körde dock med triumfglass 2 literslådor. Har inte kunnat ha fällor innan på grund av de självgående fällorna och med en ettårig ligist i huset kändes det ännu mer som ett no no. Men med ditt tips har jag riggat sex styck supercat med jordnötssmör och hitills plockat två möss, en i mellanbjälklaget och en infinrummet där katterna inte kommer in.

• Gilla
FreQa
  • Laddar…
M
john68 john68 skrev:
Tycker man att de nya elektriska fällorna är för dyra så finns det hjälp att få.
På egen risk givetvis.
[media]
Det där är ju en kanongrej - rätt in i 230-uttaget, inga tveksamheter där inte

• Gilla
john68
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Mycket troligt att de kan, och även smitta människor. Kanske inte lika troligt att de gör.
[länk]
läste nu att det spridit sig bland minkar. Borde det inte sprida sig bland möss nu när vi alla är överens om att det är ett riktigt musår i år? Jag är uppe i ca 35 st i fällorna denna höst. All time high!

Går ner för trappan och katten sitter vaken och vill byta nattens fångst mot godis ;)
Tog ett år innan hon förstod att mössen skulle tas men nu hinner dom inte mycket mer än leta sig in innan dom ”fälls”:cool:

• Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Blev väckt av musjävel som sprang på vinden kl 5 imorse. Men bättre där uppe än inomhus iaf

• Gilla
Lilla Yk
  • Laddar…
P pennybridge skrev:
Blev väckt av musjävel som sprang på vinden kl 5 imorse. Men bättre där uppe än inomhus iaf
Lider med dig. Förstår knappt själv hur galen jag blev på möss i väggarna. Tycker inte dom är äckliga, bryr mig inte om hur mycket de pissar och skiter eller att de tuggar itu elkablar. Det var mer att de kränkte MITT hem. De kunde lika gärna vara en svart Mercedesbuss från nåt EU-skitland som gör inbrott i mitt hem. Hade jag vetat att jag träffat hade jag dragit hagelbössan genom väggen. Ännu efter ett år med musfritt kan jag vakna av att jag hör nåt men inser att det är min mage som kurrar. :)

• Haha
  • Gilla
sysmali och 4 till
  • Laddar…
S segv skrev:
Lider med dig. Förstår knappt själv hur galen jag blev på möss i väggarna. Tycker inte dom är äckliga, bryr mig inte om hur mycket de pissar och skiter eller att de tuggar itu elkablar. Det var mer att de kränkte MITT hem. De kunde lika gärna vara en svart Mercedesbuss från nåt EU-skitland som gör inbrott i mitt hem. Hade jag vetat att jag träffat hade jag dragit hagelbössan genom väggen. Ännu efter ett år med musfritt kan jag vakna av att jag hör nåt men inser att det är min mage som kurrar. :)
Ja det är precis samma känsla för mig. Självklart ljudet med. Det hörs så himla väl när de krafsar och springer runt.

• Gilla
Lilla Yk
  • Laddar…
P pennybridge skrev:
Ja det är precis samma känsla för mig. Självklart ljudet med. Det hörs så himla väl när de krafsar och springer runt.
Ja, det är magiskt vad de hörs. Som när de tuggar på en vägg nånstans. Hörs över precis hela huset. Så många gånger jag var säker på att det kan fan inte vara en mus, det måste vara en råtta. Eller grävling. Sen satt det ändå en söt liten mus på tjugo gram i en fälla...

• Gilla
karlmb och 3 till
  • Laddar…
S segv skrev:
... Hade jag vetat att jag träffat hade jag dragit hagelbössan genom väggen...:)
Lova att du lägger upp film på spektaklet om du får för dig att eliminera mössen på det viset :crysmile:

• Gilla
  • Haha
karlmb och 2 till
  • Laddar…
C Cambudgie skrev:
Lova att du lägger upp film på spektaklet om du får för dig att eliminera mössen på det viset :crysmile:
Och gärna en "selfiefilm" på din egen reaktion när du inser att du trots allt missade musdjäv...

• Haha
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Alltså, dom springer ju för tusan hinderbana mellan alla fällor. Suck!!!

Fällorna är agnade med russin och jordnötssmör.
Mössen ser så feta ut så det måste ju vara så att dom inte är ute efter mat.

Jag måste hitta på något annat.

• Gilla
  • Ledsen
karlmb och 3 till
  • Laddar…
C Cambudgie skrev:
Alltså, dom springer ju för tusan hinderbana mellan alla fällor. Suck!!!

Fällorna är agnade med russin och jordnötssmör.
Mössen ser så feta ut så det måste ju vara så att dom inte är ute efter mat.

Jag måste hitta på något annat.

[video]
Den där tjockisen kommer kläcka kids närsomhelst! Kill it!

• Gilla
karlmb och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.