K
Får hit skadedjurbekämpare imorgon . Förhoppningsvis får vi gift. Men blir bara på utvalda ställen där varken hund eller barn kan komma åt det
 
K Krille_90_ skrev:
Får hit skadedjurbekämpare imorgon . Förhoppningsvis får vi gift. Men blir bara på utvalda ställen där varken hund eller barn kan komma åt det
Hur stora problem har ni i och med att ni behöver hjälp?
 
K
Har tagit ett 100 tal på 2 månader. Men det som är problemet är att någonstans tar dem in i elen och proppskåpet. Huset har altan och ett rum som byggts intill altanen där man inte kommer år att täta . Och jag har inte lyckats hitta exakt var dem tar sig in om det är vid altanen någonstans eller vinden har fällor på båda ställena men inte kommit åt dem helt
 
Ofan tråkigt! Hoppas det blir ordning efter hjälpen.

Ett tips är att använda värmekamera nu när kylan är här. Filma utsidan och titta efter var värmen läcker ut ur huset. Där är det garanterat motorväg in för asen.
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
K
P pennybridge skrev:
Ofan tråkigt! Hoppas det blir ordning efter hjälpen.

Ett tips är att använda värmekamera nu när kylan är här. Filma utsidan och titta efter var värmen läcker ut ur huset. Där är det garanterat motorväg in för asen.
tack för bra tips
 
C Cambudgie skrev:
Alltså, dom springer ju för tusan hinderbana mellan alla fällor. Suck!!!

Fällorna är agnade med russin och jordnötssmör.
Mössen ser så feta ut så det måste ju vara så att dom inte är ute efter mat.

Jag måste hitta på något annat.

[video]
när jag tittar på hur du placerat fällorna ser det ut som att de står i mitten av rummet. Mina fullträffar har kommit de gånger jag placerat fällorna längs en vägg. Testa! Prova även choklad med kokos. Jag har märkt att de är helt tokiga i det, ibland hinner de t o m svälja betet innan fällan avlivar dem, så de behöver inte dö hungriga.
 
  • Gilla
karlmb och 2 till
  • Laddar…
L Lilla Yk skrev:
när jag tittar på hur du placerat fällorna ser det ut som att de står i mitten av rummet. Mina fullträffar har kommit de gånger jag placerat fällorna längs en vägg. Testa!
Absolut rätt. Fällor ska stå längs väggar eller i hörn.
 
  • Gilla
Patrik440 och 2 till
  • Laddar…
L Lilla Yk skrev:
när jag tittar på hur du placerat fällorna ser det ut som att de står i mitten av rummet. Mina fullträffar har kommit de gånger jag placerat fällorna längs en vägg. Testa! Prova även choklad med kokos. Jag har märkt att de är helt tokiga i det, ibland hinner de t o m svälja betet innan fällan avlivar dem, så de behöver inte dö hungriga.
Varför ska dom stå längst väggar? För det är ju inte så att dom inte rör sig mitt i rummet (det ser vi ju på min övervakningsfilm).

Nu har jag kanske onödigt många fällor på samma ställe men man vill ju få själva jakten på film ;)

Jag har ju fångat massor redan men dom som är kvar känner väl på lukten att ”här har det dött 20 möss tidigare Så det måste vara livsfarlig att äta här”.
 
C Cambudgie skrev:
Varför ska dom stå längst väggar? För det är ju inte så att dom inte rör sig mitt i rummet (det ser vi ju på min övervakningsfilm).

Nu har jag kanske onödigt många fällor på samma ställe men man vill ju få själva jakten på film ;)

Jag har ju fångat massor redan men dom som är kvar känner väl på lukten att ”här har det dött 20 möss tidigare Så det måste vara livsfarlig att äta här”.
Råttor kanske kan tänka så men möss är dumma. :D

Jag sätter alla mina längs väggarna på vinden och det är rena avrättningsmotorvägen. Julas Axleyfällor är grymma. De tar en del genom att de springer över. Så har tagit möss som helt uppenbart bara sprungit över ointresserade av betet.
 
  • Gilla
FreQa
  • Laddar…
Råttor har i alla fall väldigt dålig syn och navigerar framförallt med sina morrhår och efter ljud och lukt. När vi släppte ut vara tamråttor på "motion" så följde de väggarna, att ge sig ut mitt i rummet gillade de inte.

En anledning är ju att de på öppna ytor lätt blir offer för rovfåglar, därför ligger det i deras gener att undvika öppna ytor.

Möss löper väl ännu större risk att bli offer för rovfåglar, så de föredrar nog också att hålla sig längs kanterna.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
K Krille_90_ skrev:
Får hit skadedjurbekämpare imorgon . Förhoppningsvis får vi gift. Men blir bara på utvalda ställen där varken hund eller barn kan komma åt det
De brukar sätta dosor och då måste musen in i dosan för att komma åt giftet. De är dock riktigt effektiva ....
 
En liten mus ligger på rygg inuti en svart låda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Katten var godissugen igen...... kom glatt springandes när man kom hem ;)
 
  • Haha
Appendix
  • Laddar…
K
M Mats skrev:
De brukar sätta dosor och då måste musen in i dosan för att komma åt giftet. De är dock riktigt effektiva ....
fick idag 2 såna dosor att ha ute sen gifttabletter som hänger i ståltråd på vinden . Hoppas det funkar bra .
 
  • Gilla
pennybridge
  • Laddar…
Sen är
K Krille_90_ skrev:
fick idag 2 såna dosor att ha ute sen gifttabletter som hänger i ståltråd på vinden . Hoppas det funkar bra .
Lycka till

Generellt är det ju dock så att du håller på och ta en massa möss och då vet du ju att du har fungernande fällor.
Att då byta till gift eller annat kommer inte lösa problemet. Det kommer säkert fungera precis lika bra som med fällorna
Med skillnad att med gift är det lätt att de lägger sig och ruttnar i väggarna.

Det handlar mer att hitta var de kommer in och täta där än att tro att gift/fällor löser problemet :)
(Säger jag och likförbannat springer jag hellre runt med fällor just nu...)
 
  • Gilla
ceson
  • Laddar…
Uppe i snart 100 möss på någon månad så jag tog ett snack med Anticimex. Han sa rakt ut att vill jag så kommer dom ut och sätter ut gift, men det var inget han personligen rekommenderade då mössen har en tendens att dö på olämpliga ställen och skapa en viss odör

Han tyckte en vippfälla på vinden med lite vätska i, kombinerat med slagfällor utomhus

Sen får man inte ha vätska i men han sa att man får heller inte köra för fort, men det finns inte många som kan hävda att dom alltid håller hastigheten... :crysmile:
 
  • Gilla
segv och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.