F
gå in på repeller. eu

De har en Maxi modell som kostar 4.000 kr och den fungerar, garanterat. Men farlig för den måste stängas av innan man går in i huset. Det finns varningstext.

Okej, jag får pudla, det kan finnas "skrämmor" som är så öronbedövande att inte mössen inte kan komma nära.

Men man får köpa dem från en polsk hemsida av tveksam karaktär, och de har ingen dokumenterad verkan vad jag kan se.

Står inget om att man inte får vara i närheten, men den verkar dra 50W. Så jag kan nästan tänka mig att den är så stark att mössen inte kan vara där, och då förvisso inget annat heller.

Känns inget som man sätter upp i ett villaområde, utan snarare i en lagård på gott avstånd från andra levande djur.

Tycker dock det är konstigt att de hänvisar till att det kan ta tre till fyra veckor av kontinuerligt användande för att mössen ska fly, spontant tycker jag de borde försvinna omedelbart om det är ett sånt oljud. (Samma påstående gör nämligen de enklare som är utan verkan).

F Freddan#1 skrev:
För om en gnagare blir dålig så känner de andra på andedräken vad den dålige har ätit och de undviker de den maten sedan.
Har du nån källa till det där? Efter att ha haft tamråttor i många år har jag fått lära mig att det snarare handlar om att gnagare inte gärna äter nåt nytt. Det finns forskning som visar att råttor t.ex. helst äter det som deras mamma åt när de låg i magen.

Däremot har flocken ofta en eller några individer som inte har den spärren, utan gärna provat på nytt. Om den individen äter nåt nytt så kommer de andra efter ett tag bli nyfikna. "Vad äter du?" Men det är lite eftersläpning, framförallt på grund av att provsmakaren ofta smyger runt på egen hand och smakar nya grejer.

Hundbajs är ett viktigt näringstillskott för gnagare.
Det där låter också väldigt konstigt. Vad skulle hundbajs innehålla som är nyttigt för gnagare?

• Gilla
ceson och 1 till
  • Laddar…
F Freddan#1 skrev:
5. Ha ingen hund. Hundbajs är ett viktigt näringstillskott för gnagare.
Du har inte blandat ihop möss och mördarsniglar för det är de enda jag sett äta hundbajs.

• Gilla
Patrik440
  • Laddar…
A
L Lilla Yk skrev:
Någon som testat musfällan som Biltema säljer? Tänkte köpa in ett gäng imorgon, verkar påminna om Giljottifällan, men något billigare.

[länk]
Se inlägg #438;)

• Gilla
Lilla Yk
  • Laddar…
Handyman 1 skrev:
Se inlägg #438;)
Tack! Köpte sex par (dvs tolv stycken) fällor idag. Nu ska vi se vad de går för. Kriget har börjat

• Gilla
1
  • Laddar…
Har köpt ”nya fällan” och den missar aldrig för den stackars musen måste äta upp ”säkringen” och när den är uppäten så smäller det.
Säkringen är en hasselnöt.

mina mjölner tar inte många, locket som ska lyftas, det gnager mössen sönder.
Supercat har tagit flest. Agnar just nu med kolasås men ska gå tillbaka till nougat.

Protte

• Gilla
tdot och 2 till
  • Laddar…
Fick en direkt med en ny agnad SuperCat, den rackaren hade varit i mina malt påsar och ätit men nu är det slut med det.
En fångad mus bredvid en mörk SuperCat musfälla på ett dammigt betonggolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ställde ut 5st på vinden hemma då det varit race på innertaket några kvällar, ska kolla dom idag

C
nino nino skrev:
den rackaren hade varit i mina malt påsar och ätit
Ha ha, det är ju som ett uppdukat smörgåsbord. "Säkrade" du påsarna?
Här har vi också precis börjat märka lite aktivitet, men ingen fångst ännu.

• Gilla
Lilla Yk och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Ha ha, det är ju som ett uppdukat smörgåsbord. "Säkrade" du påsarna?
Här har vi också precis börjat märka lite aktivitet, men ingen fångst ännu.
Hade en pappkartong med lite påsar så där var det ju inte så konstigt...
Sen hade jag en säck i en 150l tunna och på nåt vis hade han kommit dit

Fick en uppe på vinden idag men tror det kan vara nån mer där

Löv på marken med en mus fångad i en råttfälla, giljottin i bakgrunden.
Skapa konto

Det är detta som kallas valfrihet (notera giljottinen i bakgrunden)

• Haha
Appendix
  • Laddar…
Och de, som fastnar i fällorna ( olika sorter betade med russin), passar bra till föda åt räven.
Dagens skörd gör att rävmiddagen är serverad:
Flertalet fångade möss ligger på en mossig sten ute i naturen, avsedda som mat åt en räv.
Skapa konto

• Gilla
  • Wow
  • Haha
Appendix och 6 till
  • Laddar…
Russinspäckad mus, mums.

Protte

• Gilla
  • Haha
Lilla Yk och 2 till
  • Laddar…
prototypen prototypen skrev:
Russinspäckad mus, mums.

Protte
Det är väl inte fredag än...

• Gilla
  • Haha
Dheri och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.