Problemet som jag ser det med den typen av musfällor är att dom är sämre än slagfällorna på särskilja dom onda från dom goda ;) men det är klart att mina slagfällor går inte med till brevlådan :)

ceson skrev:
Problemet som jag ser det med den typen av musfällor är att dom är sämre än slagfällorna på särskilja dom onda från dom goda ;) men det är klart att mina slagfällor går inte med till brevlådan :)
Hur kan en slagfälla skilja "onda" från "goda" menar du?

Och vilka möss är goda?
Är det bättre att ha goda möss på vinden än att ha onda?
Eller är det tvärt om :p

Tecknad mus tränar på en musfälla med en ostbit och en flaska bredvid, med slogan "What doesn't kill you, makes you stronger".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ang möss, någon som fått in möss i cellplasten i plattan?

KnockOnWood skrev:
Hur kan en slagfälla skilja "onda" från "goda" menar du?
Nja kanske inte för egen maskin men lite hjälp från mig med placering kan jag förhoppningsvis styra det lite i rätt riktning.
Min erfarenhet av katter är att dessa djur är lite för listiga för att styras och vad jag kan bedöma av grannens katter
så verkar dom som mig vara mer förtjusta i småfåglar än möss.

KnockOnWood skrev:
Och vilka möss är goda?
Är det bättre att ha goda möss på vinden än att ha onda?
Eller är det tvärt om :p
Jag hade för några år sedan en mus som varje gång jag kom till snickarboa på vinden så kom den nyfiket fram och gick omkring runt mig. Den vägrade att gå i fällorna med godis men gick gärna fram till min dotter för att bli klappad och äta solrosfrön ur hennes hand.
Hon döpte den till Owe, sorgligt nog så dog Owe någon månad senare. Jag vill väl inte med detta visa på gott eller ont utan mer på att det kan finnas individer som i varje fall för mig är lättare att acceptera.:)

Redigerat:
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Det är ju tyvärr så att fågel smakar fågel.

Men antalet fåglar som katterna tar är minst en tiopotens mindre än antalet möss.

• Gilla
ceson
  • Laddar…
KnockOnWood skrev:
Det är ju tyvärr så att fågel smakar fågel.

Men antalet fåglar som katterna tar är minst en tiopotens mindre än antalet möss.
Enligt någon beräkning så tar dom ca.16 miljoner fåglar per år så då blir det många, många, många möss.:wow:

Ja, inte vet jag.

Se dig omkring, hur många småfåglar ser du vid fågelbordet/talgbollen?

Hur många småfåglar finns det i Sverige? Det finns nio miljoner människor ungefär.
Kan det finnas nittio miljoner småfåglar? Jag vet inte :|
Men jag tror att skator, kråkor och hökar tar många fler fågelungar än vad våra kattor tar.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
M
Ett annat effektivt sätt är att sätta upp uggleholkar och hoppas på inflyttning. Dem är mer förtjusta i möss än småfåglar :)

• Gilla
Lilla Yk och 1 till
  • Laddar…
Marcussjogren skrev:
Ett annat effektivt sätt är att sätta upp uggleholkar och hoppas på inflyttning. Dem är mer förtjusta i möss än småfåglar :)
För att det finns mer möss än fåglar, och de är lättare att fånga, så klart :cool:
Men hur många småfågelägg går åt?

M
KnockOnWood skrev:
För att det finns mer möss än fåglar, och de är lättare att fånga, så klart :cool:
Men hur många småfågelägg går åt?
Är verkligen ugglorna så heta på äggen? Är inte det mer hos andra arter?

Min dotter har gäster. Katten tyckte att han skulle hjälpa till med frukosten, så när de vaknade låg en död mus mitt på golvet bland de sovande ungdomarna...
Dock tyckte de otacksamma gästerna att det var godare med ostmacka och oboy.

• Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
På tal om möss... Hur stor mus har 15mm breda fotavtryck? Påminner om spår efter en kattunge tycker jag :D

• 15mm breda fotavtryck från mus på en svart yta omgiven av kablar, liknar kattunges spår.
    Skapa konto
Redigerat:
Svårt att avgöra mängden tår då den sprungit omkring på samma ställe, men jag förutsatte att det var 4 tår när jag mätte bredden.
Länken får jag titta på när jag har tillgång till en dator, den tillät inte telefoner alls...

Cirka så här stor tror jag, notera att fällan är 17x8cm så ingen vanlig musfälla.
13cm mätte jag upp den till, mellan nos och svansrot...

4 tår på den :)

• En stor mus fast i en stor fälla som mäter 17x8 cm på ett trägolv.
    Skapa konto
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.