264 630 läst · 1 459 svar
265k läst
1,5k svar
Mössen flyttar in
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Det är ju nästan exakt samma konstruktion som en vanlig slagfälla i trä, men bottenplattan är gjord av plåt (och har taggig kant, men de tänderna gör nog inte mycket).
De fällorna vi har ser ut ungefär som den där SuperCat, med utanpåliggande fjäder (men betet ligger i en liten "korg" vilket gör att det funkar rätt bra att agna med halva hasselnötter). De är köpte på Jula för några år sen.
De är väldigt enkla att tömma i alla fall.
De fällorna vi har ser ut ungefär som den där SuperCat, med utanpåliggande fjäder (men betet ligger i en liten "korg" vilket gör att det funkar rätt bra att agna med halva hasselnötter). De är köpte på Jula för några år sen.
De är väldigt enkla att tömma i alla fall.
4-1Mikael_L skrev:
Muahahaaa
Men nej, det känns faktiskt rätt trist att se den gulliga musen död i fällan. Har ganska svårt att jubla över detta.
Det hade naturligtvis varit bättre om den hållit sig på utsidan och jag på insidan av garaget.
Nu måste jag försöka lista ut var öppningen är. Jag har en teori om att det kan vara genom en pyttig liten springa längst ner mellan takskjutporten och dess skena mot väggen. Men vette tusan hur jag i så fall ska täppa till den.
Jag har ju klarat mig ifrån besök i flera år, så förhoppningsvis var detta enda musen, och förhoppningsvis hittar ingen ny in.
Det var en oväntad stor rackare, jag har bild på den, sittandes i fällan, men det kändes inte rätt att lägga upp bilden.
Och det var faktiskt en av de gamla klassiska slagfällorna med träbotten som tog gynnaren.
Medlem
· Västerbottens län
· 17 894 inlägg
Men den här tråden handlar om ond bråd död och det är din skyldighet mot speciellt mig att visa upp ditt döda villebråd.
Protte
Protte
Medlem
· Västerbottens län
· 17 894 inlägg
Hittade en "Nya fällan" och den förefaller väl genomtänkt, den tjuvlöser inte och mössen kan inte använda svansen att sopa åt sig betet utan måste dit och gnaga och när nöten inte kan hålla låsmekanismen uppe längre så PANG.
Protte
Protte
Lite musinfo (förutom reklam för deras gift)
http://nordiskalkali.se/wp-content/uploads/trycksak/Rozol-mot-moss.pdf
http://nordiskalkali.se/wp-content/uploads/trycksak/Rozol-mot-moss.pdf
Verkar vara vettig lösning som förhoppningvis tar kål på hela boet. Undrar om mössen plågas något , typ långsam död ?Mikael_L skrev:
Här är det fortfarande tomt i alla fällor inomhus och på kallvinden, inte en muslort någonstans. Men i ena komposten var det ungar som jag slog ihjäl idag.
Medlem
· Västerbottens län
· 17 894 inlägg
Det är blodförtunnande / antikoagulent i giftet så det orsakar blödningar och hur plågsamt det är att tömmas på blod vet jag inte.
Protte
Protte
Självbyggare
· Stockholm
· 9 885 inlägg
"Alternativa metoder är bla ultraljud eller katt."
Det där pipmaskinerna är hiskeliga. En granne ett par hus bort har en, det tog månader innan jag upptäckte varför jag fick huvudvärk av att vara ute. Smyger dit titt som tätt och stänger av den när de inte är hemma, nu senast var det i december och de har inte upptäckt det än ;-)
Medlem
· Stockholms Län
· 24 inlägg