265 517 läst · 1 461 svar
266k läst
1,5k svar
Mössen flyttar in
Första på 2 år har fastnat uppe i kallvinden, övriga fällor där tomma med bete kvar så förhoppningsvis ingen invasion här än så länge. Det har ju varit nedåt -10 så man tycker de borde ha sökt sig till värmen i huset.
Mjölner har än en gång bevisat sin styrka
Mjölner har än en gång bevisat sin styrka
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Västerbottens län
· 17 894 inlägg
Mjölner är felkonstruerad, enligt bruksanvisningen ska musen sticka in nosen och lyfta på locket, meeen nu har de ju inte läst bruksen så de försöker gnaga sig in.
För övrigt så verkar jag ha för många fällor så ibland går det två fällor för en mus.
Den här verkar ha satt framtassarna i den vänstra, sedan satt en baktass i den högra.
Dessutom har den lyckats kroka av snörena och dra sig iväg en meter från fällornas ursprungliga plats och sedan troligen frusit ihjäl.
Protte
För övrigt så verkar jag ha för många fällor så ibland går det två fällor för en mus.
Den här verkar ha satt framtassarna i den vänstra, sedan satt en baktass i den högra.
Dessutom har den lyckats kroka av snörena och dra sig iväg en meter från fällornas ursprungliga plats och sedan troligen frusit ihjäl.
Protte
Ja, skumt att det alltid ser ut som om musen tagit tag i locket med munnen och inte tryckt in nosen. Mössen brukar sitta rejält fast i locket när fällan slagit.
Än så länge är det inte några skador på locken som jag såg någon annan på forat fått på sina Mjölner.
Än så länge är det inte några skador på locken som jag såg någon annan på forat fått på sina Mjölner.
En råttfamilj brukar nog ha fler ungar.
Råttflockar brukar oftast ha ett par våghalsar som är de som provar nya miljöer, resten av flocken är skeptisk och går ingenstans där ingen våghals har varit innan. (Och äter heller inget som de inte märkt att nån av våghalsarna äter, det är det som gör att råttgift måste vara långsamverkande.)
Råttflockar brukar oftast ha ett par våghalsar som är de som provar nya miljöer, resten av flocken är skeptisk och går ingenstans där ingen våghals har varit innan. (Och äter heller inget som de inte märkt att nån av våghalsarna äter, det är det som gör att råttgift måste vara långsamverkande.)
Har inte fått en enda mus i fällorna i år och har inte heller hört något tassande alls i innerväggar och taket. Beror det på att det är brist på gnagare i år eller lyckades jag verkligen träffa rätt med fogskumsburken när jag var nere i krypgrunden i höstas och tätade kvarvarande hål?
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Hehehe.. en saga från verkligheten.
Vi har "vedbod" innanför hönsens utrymme i det som var avsett som stall.
Ibland glömmer någon att stänga dörren till vedbon, och vips är mössen där.
OK, jag gillrade två musfällor, och fick två möss.
Gillrade fällorna igen, och nu är de borta.
Att hitta de stackars mössen med fällor kanske går till våren, vi får se.
PS
Vem/vilka är det mest synd om i skogen?
Svar: Myrstackarna :wow:
Vi har "vedbod" innanför hönsens utrymme i det som var avsett som stall.
Ibland glömmer någon att stänga dörren till vedbon, och vips är mössen där.
OK, jag gillrade två musfällor, och fick två möss.
Gillrade fällorna igen, och nu är de borta.
Att hitta de stackars mössen med fällor kanske går till våren, vi får se.
PS
Vem/vilka är det mest synd om i skogen?
Svar: Myrstackarna :wow:
Medlem
· Västerbottens län
· 17 894 inlägg
Har också förlorat några fällor så nu sitter de fast med ett snöre.
Protte
Protte
Fortfarande ingen mer fälla som slagit på kallvinden eller under diskbänken. Måste ha varit en enstöring som strök med i höstas.
Mycket katter som stryker runt huset som förhoppningsvis håller mössen borta. Tyvärr snor de även en hel del småfågel som äter frön hos grannen.
Mycket katter som stryker runt huset som förhoppningsvis håller mössen borta. Tyvärr snor de även en hel del småfågel som äter frön hos grannen.
S
swirve
Elektroniktokig
· Östergötland
· 1 315 inlägg
swirve
Elektroniktokig
- Östergötland
- 1 315 inlägg
Fällorna runt huset måste knytas fast, annars snor grannens katt fastnade möss inkl fällorna. Just nu har jag klippt 70 möss runt huset, i kattvind och jordkällaren. Jordkällaren missade jag att nätet för ventilationen rostat sönder så den sista potatisen, ett par ostar på lagring och en bit av högtryckstvätten blev uppätna innan det upptäcktes.
Bor också i Västra Götaland och har haft helt musfritt (peppar-peppar) Huset är ok isolerat, men inte ens i gäststugan har det varit någon mus. Har i och för sig två sådana där ultraljudsgrejer som sägs skrämma bort mössen, men fasen vet om det funkar så bra, tror mer på att det är ett "dåligt" gnagarår.svartöra skrev:
Vi fick också en sån där ultraljudsgrej, av senaste modell. Men våra möss uppfattade nog den som någon sorts lockrop.
Giftandet gav däremot blixtsnabbt resultat. Jag satte ut drygt ett halvdussin betesstationer runt huset, på platser där de kunde stå lite skyddat eller under tak (under soldäcket, på altanen, i redskapsboden, vedboden, osv). Normalt är jag inte ett fan av gift, men det är obeskrivligt skönt att slippa få precis allt förstört av mössen.
Giftandet gav däremot blixtsnabbt resultat. Jag satte ut drygt ett halvdussin betesstationer runt huset, på platser där de kunde stå lite skyddat eller under tak (under soldäcket, på altanen, i redskapsboden, vedboden, osv). Normalt är jag inte ett fan av gift, men det är obeskrivligt skönt att slippa få precis allt förstört av mössen.
Tycker det är tråkigt med tidigare bilder och historierna om möss som fastnar med några ben för att sen hasa sig iväg med fällorna och dö en plågsam död. För er som vill döda mössen snabbt och inte plåga ihjäl dom rekommenderar jag biltemas fälla http://www.biltema.se/sv/Fritid/Tradgard/Skadedjur/Musfallor-2-st-2000021263/ eller liknande. Den kan bara slå när musen har nacken under 'giljotinen', och inte bara ett ben eller svans eller nåt. Har dödat ett tjugotal över vintern och de har varit hundraprocentiga hittills.
Kan också rekommendera ett bra bete jag läste om här på byggahus. Dumlekola. Har iofs bara provat ost och kassler också men dumlekola har vunnit överlägset med typ 18 mot en vardera för de andra. Happy hunting!
Kan också rekommendera ett bra bete jag läste om här på byggahus. Dumlekola. Har iofs bara provat ost och kassler också men dumlekola har vunnit överlägset med typ 18 mot en vardera för de andra. Happy hunting!