Nybyggd gångväg med hemmagjord kullerstensmönstring framför ett hus under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nygjuten betonguppfart med handrullat kullerstensmönster, verktyg syns i bakgrunden.
Skapa konto
Hemmagjord rulle med kullerstensmönster för att skapa mönster i cement eller lerjord.
Skapa konto

Själv gjord jag en rulle och rullade ett lite enklare mönster. Typ kullersten.

• Gilla
cdt och 12 till
  • Laddar…
Lite ytor jag gjutit hemma
Gjuten kompassros i betong på en rund uteplats med stenbeläggning och små buskar omgivna av grus längs en kant i trä.
Skapa konto
Ett nyligen gjutet och mönstrat betonggolv utomhus som liknar stenplattor, med en grön gräsmatta och staket i bakgrunden.
Skapa konto

Detta är inget man ger sig på som glad amatör.

• Gilla
SvanteC och 11 till
  • Laddar…
T Tomas Andersson skrev:
[bild] [bild] [bild]
Själv gjord jag en rulle och rullade ett lite enklare mönster. Typ kullersten.
Mycket smart ser bra ut. Det ser ut som du har svetsat på mönstret på en metalltunna? Hur är dimensionerna. Är det något man ska tänka på när det gäller diametern och vikten på hjulet? Tror du att det funkar om man har en bågformad kant?

T The bear skrev:
Mycket smart ser bra ut. Det ser ut som du har svetsat på mönstret på en metalltunna? Hur är dimensionerna. Är det något man ska tänka på när det gäller diametern och vikten på hjulet? Tror du att det funkar om man har en bågformad kant?

Eftersom detta var första gången så är jag inte helt nöjd. Resultatet blev ok och man får säga att när det inte blev perfekt ser det mer levande ut.

Angående måtten blev det ca 15x10 cm. Man måste ju räkna ut omkretsen och dela den så alla bitar bir lika.
Angående vikten skulle jag bygga en platta där man kan lasta på vikt om betongen börjat brinna lite för mycket.
Svårheten var just det. Att träffa rätt i tid
Vikt skapade vi så här
Personer som arbetar med att bygga en trädäck ute i en trädgård.
Skapa konto

• Gilla
fremax och 6 till
  • Laddar…
T Tomas Andersson skrev:
Eftersom detta var första gången så är jag inte helt nöjd. Resultatet blev ok och man får säga att när det inte blev perfekt ser det mer levande ut.

Angående måtten blev det ca 15x10 cm. Man måste ju räkna ut omkretsen och dela den så alla bitar bir lika.
Angående vikten skulle jag bygga en platta där man kan lasta på vikt om betongen börjat brinna lite för mycket.
Svårheten var just det. Att träffa rätt i tid
Vikt skapade vi så här
[bild]

Hahaha snacka om levande last. Det behövs ganska stor tyngd alltså, två gubbar och mönsterrullen 150 - 200 kg? Ja jag tycker det ser levande ut framförallt den övre bilden där det ser ut som gatsten, som ju är ganska ojämn i sig. Den nedre har väl mer tegelform. Men hur djupa och breda var mösterränderna?

T The bear skrev:
Hahaha snacka om levande last. Det behövs ganska stor tyngd alltså, två gubbar och mönsterrullen 150 - 200 kg? Ja jag tycker det ser levande ut framförallt den övre bilden där det ser ut som gatsten, som ju är ganska ojämn i sig. Den nedre har väl mer tegelform. Men hur djupa och breda var mösterränderna?
Sådan last behövs inte om allt går rätt vid gjutningen. Men att kunna lägga dit 50kg är nog bra. Räknade lite fel vid beställning av betong så en bil fick åka och hämta mer vilket lede till ojämn brinntid på olika ställen. Inte blev det lättare av att det regnade heller. Järnet på rullen är 12x12mm tror jag.

Har gjort min första egna mönsterbetong och är mer än nöjd med resultatet. Anläggningscement C28/35 S4 16 sten och lufttillsats. Såhär gjorde vi, vibba vid utläggning, sloda med LK sloda direkt efteråt. Vänta "lagom länge" sen tog och runda kanterna med ett kantstål. Vänta lite till och börja sedan köra över plattan med ett vinklingsbart långstål som man såg på någon bild ovan. Jämnade till vändkanterna med ett handstål. Pga ovana så tog stålningen lång tid så blev bråttom att stämpla. Sprayade släppolja på matrisen samt på betongen sen var det bara att lägga ut matriserna och slå till lätt med stampen. Körde vattendimma med högtrycken ovanför sen under kvällen innan täckte in det med plast. Vi var två nybörjare som gjorde detta så det går att få det bra även första gången, nybörjartur kanske vem vet .... :)

• Nybetongad platta med mönstermatriser och verktyg i en trädgård under arbete.
    Skapa konto
  • Nylagt rund mönsterbetongplatta i en trädgård med träform runtom och vattenpölar ovanpå.
    Skapa konto
  • Gilla
Eklundh och 4 till
  • Laddar…
Snyggt, jag som hade bestämt mig för att skippa mönstret. Får se om jag om värderar det beslutet nu... Har du köpt eller hyrt matriserna?

Jag hyrde allt material, de är bara att testa. Jag gjöt 20m2 och det gick bra på två man. Dock ingen vind den dagen vi gjöt så det gav oss lite extra tid. Det är bara att testa, mycket roligare än att ligga på knä och lägga marksten!

Det som talar för mönsterbetong är ju att även om man misslyckas till 30-40% så ser det ändå bättre ut än att bara t.ex. borsta betongen.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Hur funkar det om man gör egen betong? Måste det vara anläggningsbetong eller räcker vanlig basbetong? Ska bara vara till gångar, ej uppfart.

Vart köper man pigment? Vill ha grafit och ska blanda ca 6 kbm

M mackan_kal skrev:
Hur funkar det om man gör egen betong? Måste det vara anläggningsbetong eller räcker vanlig basbetong? Ska bara vara till gångar, ej uppfart.

M mackan_kal skrev:

Tror det blir övermäktigt att blanda 6 kbm betong själv och sedan få ordning på mönstermallarna. Jag skulle ha kroknat efter 2 kbm eller så.

P perwahlin skrev:
Tror det blir övermäktigt att blanda 6 kbm betong själv och sedan få ordning på mönstermallarna. Jag skulle ha kroknat efter 2 kbm eller så.
Snabbblandare som gör 250 liter på 5min, lastar med kompaktlastare :)

• Gilla
perwahlin
  • Laddar…
M mackan_kal skrev:

Det bör vara betong något bättre betong eftersom den annars riskerar att frysa sönder lite varje gång det fryser. Gångar blir också utsatta för lite salt på vintrarna varvid man behöver något bättre betong.

Men den viktiga biten med gångar är oftast armeringen och att få till sprickanvisningar så att du inte får osnygga sprickor på fel ställen.

Jag har tyvärr inte koll på vart man köper pigment om man blandar själv. Lycka till.

J Johan Olsson skrev:
Det bör vara betong något bättre betong eftersom den annars riskerar att frysa sönder lite varje gång det fryser. Gångar blir också utsatta för lite salt på vintrarna varvid man behöver något bättre betong.

Men den viktiga biten med gångar är oftast armeringen och att få till sprickanvisningar så att du inte får osnygga sprickor på fel ställen.

Jag har tyvärr inte koll på vart man köper pigment om man blandar själv. Lycka till.
Tack för svar!
Jag har beställt anläggningscement som vi blandar själva. Kör nästa helg :)

Hur länge brukar man vänta innan man lägger i mönstret?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.