På fredag smäller det. Har hämtat matriser och byggde en liten provform idag för att testa.
Gjöt vid 13-tiden med tombola ca 1x1 m enligt bilden, har slodat vid utläggning och sen stålglättat ett par gånger.

Testade nyss att trycka på mönster, men det känns som allldeles för tidigt? Kan också bero på min rätt så dåliga betongblandning så klart.
Men fyra timmar drygt i detta relativt kalla väder är säkert inte tillräckligt
Nyligen gjuten betong med texturprovning på en 1x1 meters yta, omgiven av byggmaterial och verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
mattetvilling
  • Laddar…
M martinradbo skrev:
På fredag smäller det. Har hämtat matriser och byggde en liten provform idag för att testa.
Gjöt vid 13-tiden med tombola ca 1x1 m enligt bilden, har slodat vid utläggning och sen stålglättat ett par gånger.

Testade nyss att trycka på mönster, men det känns som allldeles för tidigt? Kan också bero på min rätt så dåliga betongblandning så klart.
Men fyra timmar drygt i detta relativt kalla väder är säkert inte tillräckligt
[bild]
Eller enklare uttryckt: Detta var nog inte "lagom hårt" ;-)

M martinradbo skrev:
Eller enklare uttryckt: Detta var nog inte "lagom hårt" ;-)
Det ser ut att vara för tidigt...

V
Blir spännande, hoppas du får till det! Kanske man vågar prova själv om det blir bra

Här kommer lite bilder och frågor efter dagens test av mönstring. Kan nog vara bra för fler än mig att lära sig lite mer. Bildtext under varje bild.

Träform för gjutning på grusunderlag, utan armering, förberedd för betongarbete.
Skapa konto

Byggde en liten form. Extra brädan i bakkan skall simulera gjutning mot en vägg.
Formen stod lite vingligt vilket kan ha påverkar när man senare skulle banka på matriserna.
Ingen armering så att kakan går lätt att slå isär sen.

Nygjuten betong i en enkel träram på grusig mark med en träbräda och skottkärra i bakgrunden.
Skapa konto

Blandade i tombola mellan kl 13 och 14, ca 80 liter, smutsig sand, diverse stenfraktioner och bascement. Långt ifrån perfekt, kan ha bidragit till dåligt resultat.

Nyutgjuten betong på marken i form av träbrädor, avjämnad med rätbräda över.
Skapa konto

Drog av med rätbräda.

Nyligen gjuten betongplatta med träform, slodningsrör och rätbräda på byggarbetsplats.
Skapa konto

Slodade med avloppsrör ett par gånger.

Nyutgjuten betong i en form med avjämnad yta, redo för ytterligare bearbetning.
Skapa konto

Efter slodning

Stålslod med handtag på grusig mark efter användning för jämnhet vid betongprojekt.
Skapa konto

Har hyrt en sån här stålsloda, körde en sväng med den redan nu.

Nyutgjuten betongplatta i träform på en byggarbetsplats med synlig kant och småsten runt omkring.
Skapa konto

Efter stålslodning. Klockan nu 15:00

Nyutgjuten betong i en träform mot en befintlig vägg, med slät yta och byggmaterial runtomkring.
Skapa konto

Två timmar senare vid 17-tiden rev jag av med en liten bräda, borde nog inte gjort den.

I nästa inlägg mönstrar jag...

Dags att mönstra trodde jag...

En nyligen gjuten betongplatta indelad i sektioner med några avsnitt som har en rinnig yta och andra mer stela.
Skapa konto

Kl 17:04, första försöket. Hade penslat på släppvätska ganska rejält på matriserna.

Nyutgjuten betong med synlig armering och träformar på en byggplats.
Skapa konto

Drog sen av med stålslodan några ggr

Färskt betonggjutning misslyckande med ojämna och rinniga ytor efter flera försök.
Skapa konto

17:31 Andra försöket. Nu hade jag tillverkat en stamp att slå på matriserna med.

Nyligen gjuten betongplatta med rinnig yta och träformar synliga, i ett fas av byggprojektet.
Skapa konto

Väntade nu en bra stund. 19:43 och redo för nytt försök

Nyutgjuten betong med mönster indelat i sektioner vid olika stadier av hårdning.
Skapa konto

19:48 Tredje försöket

Nyutgjuten betongplatta med kvadratiska mönster i ett byggprojekt, omgiven av byggnadsmaterial.
Skapa konto

20:27 Fjärde försöket

Nybetonggjutning med ojämn yta och spår efter försök med stålsloda och matris.
Skapa konto

Vid fjärde försöket skrapade jag bort den ngt rinniga ytan på ett par mm för att visa att det under är ganska stelt. Känns som alldeles för sent även om jag även fick rådet att ytan skall inte se vattnig ut längre när du ska börja.

Dålig betong, dålig form och lite primitiva förutsättningar försämrade så klart. Avsaknad av vibrb samt armering hjälpte väl inte heller till. Men 10 grader, vindstilla och molnigt var perfekta förutsättningar.

Frågan är vad jag gjorde för fel, för det känns inte som att ngt av resultaten var bra.

När (om jag nu vågar...) jag gjuter på riktigt skall jag hyra riktig sloda och vibb. Jag har beställt anläggningsbetong med lufttillsats, C28/35, S3+, 3 % färgtillsats då.
Bättre förutsättningar än idag, men frågan är var skon klämmer om man säger så.

Leter fortfarande efter "lagom hård"... ;-)

• Gilla
VillaAnna
  • Laddar…
Tror att resultaten du fick beror på för dålig betong.

Mvh Johan

• Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Färdigmix av betong brinner väldigt långsamt i lägre temperaturer och den tunna tjockleken på kakan gör att processen tar lång tid, du får ingen temp i kakan.

Har gjutit källargolv som inte gått att riva efter 8 timmar i runt 16C, gjöt med expander för en vecka sen som inte brunnit efter 1 dygn, nu är det stenhårt.

Ställ in formen inomhus för att påskynda brinntiden.

Gjutit idag, utlovat finväder blev till ösregn ungefär när vi mönstrat färdig hälften. Ingen drömsits men jag tycker ändå betongen klarade sig bra.
Nyligen gjuten och mönstrad betonggång med ösregn, nära en husfasad med byggmaterial i förgrunden.
Skapa konto
Nyligen gjuten stenmönstrad betongväg bredvid hus under ösregn.
Skapa konto
Nyligen gjuten och mönstrad betongväg med synliga regndroppar intill ett hus.
Skapa konto

Kan berätta lite mer en annan dag...

• Gilla
sako05 och 12 till
  • Laddar…
V
M martinradbo skrev:
Gjutit idag, utlovat finväder blev till ösregn ungefär när vi mönstrat färdig hälften. Ingen drömsits men jag tycker ändå betongen klarade sig bra.
[bild] [bild] [bild]

Kan berätta lite mer en annan dag...
Ska bli kul o ta del av dina tankar nu efteråt! Tycker det ser jättebra ut....

Hur tjock är betongplattan?

Tycker det ser riktigt bra ut. Jag förstår inte hur det funkar vid kanterna när de är bågformade eller vinklade mot mönstret?

T The bear skrev:
Tycker det ser riktigt bra ut. Jag förstår inte hur det funkar vid kanterna när de är bågformade eller vinklade mot mönstret?
Då lägger man bara ut matrisen (mösterformen) över kanten. Lättast är det så klart då om betongen går upp till formen, och inte ligger nån cm under.

Värre är det inne mot vägg. DÅ finns det en mjuk böjbar matris som man får vika upp mot väggen efter bästa förmåga, men det blir aldrig lika bra som när man lägger de riktiga dikt an mot väggen tycker jag.

P perwahlin skrev:
Hur tjock är betongplattan?
Vi hade cirka 10 cm platta (10,7 cm i snitt blev det när jag kontrollmätte för att räkna ut volymen betong) :)

Banvaktarn Banvaktarn skrev:
Färdigmix av betong brinner väldigt långsamt i lägre temperaturer och den tunna tjockleken på kakan gör att processen tar lång tid, du får ingen temp i kakan.

Har gjutit källargolv som inte gått att riva efter 8 timmar i runt 16C, gjöt med expander för en vecka sen som inte brunnit efter 1 dygn, nu är det stenhårt.

Ställ in formen inomhus för att påskynda brinntiden.
Tack, men nu skall hela skiten slängas...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.