Medlem
· Västra Götaland
· 1 606 inlägg
På fredag smäller det. Har hämtat matriser och byggde en liten provform idag för att testa.
Gjöt vid 13-tiden med tombola ca 1x1 m enligt bilden, har slodat vid utläggning och sen stålglättat ett par gånger.
Testade nyss att trycka på mönster, men det känns som allldeles för tidigt? Kan också bero på min rätt så dåliga betongblandning så klart.
Men fyra timmar drygt i detta relativt kalla väder är säkert inte tillräckligt
Gjöt vid 13-tiden med tombola ca 1x1 m enligt bilden, har slodat vid utläggning och sen stålglättat ett par gånger.
Testade nyss att trycka på mönster, men det känns som allldeles för tidigt? Kan också bero på min rätt så dåliga betongblandning så klart.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Västra Götaland
· 1 606 inlägg
Eller enklare uttryckt: Detta var nog inte "lagom hårt" ;-)M martinradbo skrev:På fredag smäller det. Har hämtat matriser och byggde en liten provform idag för att testa.
[bild]
Medlem
· Västra Götaland
· 1 606 inlägg
Här kommer lite bilder och frågor efter dagens test av mönstring. Kan nog vara bra för fler än mig att lära sig lite mer. Bildtext under varje bild.
Byggde en liten form. Extra brädan i bakkan skall simulera gjutning mot en vägg.
Formen stod lite vingligt vilket kan ha påverkar när man senare skulle banka på matriserna.
Ingen armering så att kakan går lätt att slå isär sen.
Blandade i tombola mellan kl 13 och 14, ca 80 liter, smutsig sand, diverse stenfraktioner och bascement. Långt ifrån perfekt, kan ha bidragit till dåligt resultat.
Drog av med rätbräda.
Slodade med avloppsrör ett par gånger.
Efter slodning
Har hyrt en sån här stålsloda, körde en sväng med den redan nu.
Efter stålslodning. Klockan nu 15:00
Två timmar senare vid 17-tiden rev jag av med en liten bräda, borde nog inte gjort den.
I nästa inlägg mönstrar jag...
Logga in
Skapa konto
Byggde en liten form. Extra brädan i bakkan skall simulera gjutning mot en vägg.
Formen stod lite vingligt vilket kan ha påverkar när man senare skulle banka på matriserna.
Ingen armering så att kakan går lätt att slå isär sen.
Logga in
Skapa konto
Blandade i tombola mellan kl 13 och 14, ca 80 liter, smutsig sand, diverse stenfraktioner och bascement. Långt ifrån perfekt, kan ha bidragit till dåligt resultat.
Logga in
Skapa konto
Drog av med rätbräda.
Logga in
Skapa konto
Slodade med avloppsrör ett par gånger.
Logga in
Skapa konto
Efter slodning
Logga in
Skapa konto
Har hyrt en sån här stålsloda, körde en sväng med den redan nu.
Logga in
Skapa konto
Efter stålslodning. Klockan nu 15:00
Logga in
Skapa konto
Två timmar senare vid 17-tiden rev jag av med en liten bräda, borde nog inte gjort den.
I nästa inlägg mönstrar jag...
Medlem
· Västra Götaland
· 1 606 inlägg
Dags att mönstra trodde jag...
Kl 17:04, första försöket. Hade penslat på släppvätska ganska rejält på matriserna.
Drog sen av med stålslodan några ggr
17:31 Andra försöket. Nu hade jag tillverkat en stamp att slå på matriserna med.
Väntade nu en bra stund. 19:43 och redo för nytt försök
19:48 Tredje försöket
20:27 Fjärde försöket
Vid fjärde försöket skrapade jag bort den ngt rinniga ytan på ett par mm för att visa att det under är ganska stelt. Känns som alldeles för sent även om jag även fick rådet att ytan skall inte se vattnig ut längre när du ska börja.
Dålig betong, dålig form och lite primitiva förutsättningar försämrade så klart. Avsaknad av vibrb samt armering hjälpte väl inte heller till. Men 10 grader, vindstilla och molnigt var perfekta förutsättningar.
Frågan är vad jag gjorde för fel, för det känns inte som att ngt av resultaten var bra.
När (om jag nu vågar...) jag gjuter på riktigt skall jag hyra riktig sloda och vibb. Jag har beställt anläggningsbetong med lufttillsats, C28/35, S3+, 3 % färgtillsats då.
Bättre förutsättningar än idag, men frågan är var skon klämmer om man säger så.
Leter fortfarande efter "lagom hård"... ;-)
Logga in
Skapa konto
Kl 17:04, första försöket. Hade penslat på släppvätska ganska rejält på matriserna.
Logga in
Skapa konto
Drog sen av med stålslodan några ggr
Logga in
Skapa konto
17:31 Andra försöket. Nu hade jag tillverkat en stamp att slå på matriserna med.
Logga in
Skapa konto
Väntade nu en bra stund. 19:43 och redo för nytt försök
Logga in
Skapa konto
19:48 Tredje försöket
Logga in
Skapa konto
20:27 Fjärde försöket
Logga in
Skapa konto
Vid fjärde försöket skrapade jag bort den ngt rinniga ytan på ett par mm för att visa att det under är ganska stelt. Känns som alldeles för sent även om jag även fick rådet att ytan skall inte se vattnig ut längre när du ska börja.
Dålig betong, dålig form och lite primitiva förutsättningar försämrade så klart. Avsaknad av vibrb samt armering hjälpte väl inte heller till. Men 10 grader, vindstilla och molnigt var perfekta förutsättningar.
Frågan är vad jag gjorde för fel, för det känns inte som att ngt av resultaten var bra.
När (om jag nu vågar...) jag gjuter på riktigt skall jag hyra riktig sloda och vibb. Jag har beställt anläggningsbetong med lufttillsats, C28/35, S3+, 3 % färgtillsats då.
Bättre förutsättningar än idag, men frågan är var skon klämmer om man säger så.
Leter fortfarande efter "lagom hård"... ;-)
Tror att resultaten du fick beror på för dålig betong.
Mvh Johan
Mvh Johan
Färdigmix av betong brinner väldigt långsamt i lägre temperaturer och den tunna tjockleken på kakan gör att processen tar lång tid, du får ingen temp i kakan.
Har gjutit källargolv som inte gått att riva efter 8 timmar i runt 16C, gjöt med expander för en vecka sen som inte brunnit efter 1 dygn, nu är det stenhårt.
Ställ in formen inomhus för att påskynda brinntiden.
Har gjutit källargolv som inte gått att riva efter 8 timmar i runt 16C, gjöt med expander för en vecka sen som inte brunnit efter 1 dygn, nu är det stenhårt.
Medlem
· Västra Götaland
· 1 606 inlägg
Gjutit idag, utlovat finväder blev till ösregn ungefär när vi mönstrat färdig hälften. Ingen drömsits men jag tycker ändå betongen klarade sig bra.
Kan berätta lite mer en annan dag...
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Kan berätta lite mer en annan dag...
V
VillaAnna
Medlem
· Västra Götaland
· 392 inlägg
VillaAnna
Medlem
- Västra Götaland
- 392 inlägg
Ska bli kul o ta del av dina tankar nu efteråt! Tycker det ser jättebra ut....M martinradbo skrev:
Medlem
· Västra Götaland
· 1 606 inlägg
Då lägger man bara ut matrisen (mösterformen) över kanten. Lättast är det så klart då om betongen går upp till formen, och inte ligger nån cm under.T The bear skrev:
Värre är det inne mot vägg. DÅ finns det en mjuk böjbar matris som man får vika upp mot väggen efter bästa förmåga, men det blir aldrig lika bra som när man lägger de riktiga dikt an mot väggen tycker jag.
Medlem
· Västra Götaland
· 1 606 inlägg
Medlem
· Västra Götaland
· 1 606 inlägg
Tack, men nu skall hela skiten slängas...Banvaktarn skrev:Färdigmix av betong brinner väldigt långsamt i lägre temperaturer och den tunna tjockleken på kakan gör att processen tar lång tid, du får ingen temp i kakan.