20160531_210644.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

20160531_210917.jpg
Skapa konto

Är på snabbvisit hos föräldrarna och här är ett par mobilbilder.

• Gilla
Swe_Mala och 8 till
  • Laddar…
Ser fint ut. Några betydande sprickor?

Har inte sett några sprickor, inte ens när betongen är fuktig men inte blöt.

20160618_133155.jpg
Skapa konto

Växthuset som har ofärgad betong.

• Gilla
Kompostmasken och 3 till
  • Laddar…
Jag ser nu när jag sitter vid datorn att bilden på växthuset knappast gör golvet rättvist. Ska ta med stora kameran och försöka fånga det nästa gång.

Jäkligt tjusigt. Har själv funderat på nån sorts betong på uppfarten. Har förutom de helgjutna plattorna med mönster även kikat på gjutformar. Tänkte att de skulle vara händiga till gångar och liknande, plus att de känns mer lättjobbat. Tror du dessa formar funkar för uppfarter också? Enligt en svensk återförsäljare så håller det, men jag är skeptisk...

Hej och tack :D

Vad det gäller gjutformar så är det ett väldigt vitt begrepp så jag har svårt att svara. Men generellt är ju betong tungt. ca 2,54kg per liter så det kan bli otympligt att hantera när det stelnat.

• Gilla
Jonatanm535
  • Laddar…
Johan Olsson skrev:
Hej och tack :D

Vad det gäller gjutformar så är det ett väldigt vitt begrepp så jag har svårt att svara. Men generellt är ju betong tungt. ca 2,54kg per liter så det kan bli otympligt att hantera när det stelnat.
Du har inget mer exakt svar var stämplarna kommer ifrån än kolla ebay? Har kollat runt lite och det är svårt att hitta något vettigt på ebay utan rätt sökord kanske.

Concrete stamp genererade allt möjligt:)

• Gilla
Tomas Eriksson3
  • Laddar…
Jag skulle behöva era råd kring priser och betong.

Har blivit inspirerad av denna tråden sen länge och nu har jag kommit till skott. Jag har gjort underarbetet, formsatt och armerat på egen hand för att gjuta mönsterbetong runt huset, totalt ca 80 m² , 10 cm högt. Ingen isolering, bara packad 0-18 under.

Jag har tänkt gjuta själv också genom att hyra matriser, men har även kollat upp att köpa tjänsten.
Egentligen vore idealet att stå för mesta gubbarna själv, och bara hyra in en expert på timbasis den dagen vi ska gjuta. Men betongfirman vill så klart göra allt och har gett en totaloffert på ca 880 kr plus moms / m². Priset inkluderar även en pump. Om det går åt mer betong än beräknat så vill de ha 2500 kr ex moms per kbm för detta.

Jag tycker det känns som väldigt mycket pengar. Det är oklart vilken kvalité de har offerterat, men jag hade tänkt mig anläggsbetong 28/35 med lufttillsats, genomfärgad 3 %..

Mitt alternativ är att hyra matriser för 4000 kr ex moms av en annan firma, plus lite andra verktyg, och göra allt själv. Troligen till en betydligt lägre avgift.

Tacksam för kommentarer.

Har du gjort ett stålslipat golv förut och blivit nöjd med resultatet kan du gjuta mönster själv.

Annars hade jag anlitat någon.

Mvh Johan

• Gilla
Mateusz Dziurla
  • Laddar…
J Johan Olsson skrev:
Har du gjort ett stålslipat golv förut och blivit nöjd med resultatet kan du gjuta mönster själv.

Annars hade jag anlitat någon.

Mvh Johan
Jag har inte gjort det förut, men kommer göra ett litet prov innan med stålslipning plus mönstring för att få lite självförtroende. :)
Har du några konkreta tips på just stålslipningen samt mönstringen?

Tolkar din beskrivning som att du inte hade ngn "stamp", utan tryckte ner matriserna med fötterna bara. LIksom att du inte hällde på nåt pulver som de verkar göra i de amerikanska youtube-filmerna?

I korta ordalag:
1. Utläggning betong
2. Vanlig slodning
3. Därefter slodning med stål. Hur lång tid efter punkt 2?
4. Vänta tills betongen är "lagom hård" och lägg sen ut matriser och tryck till dem noga i tur och ordning.
5. Småfix av skarvar m.m.
6. Vattna och plasta in några dagar.

Som punkt 7 funderar jag på sån där betonglack eller vad det kallas, som man lägger på när betongen är helt uttorkat, för att få lite mer lyster i ytan. Men det kanske du tycker är onödigt?

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Har du några konkreta tips på just stålslipningen samt mönstringen?
-Det är viktigt att stålningen sker i nära anslutning till mönstringen. Det är en fördel att ståla och sen direkt lägga på mönstret. Då är ytan som mest mottaglig för att mönstras.
Ibland kan man med fördel använda ett par reglar för att kunna krypa på över betongen och börja arbeta innan man kan gå på den. Det blir mindre bråttom då.

Tolkar din beskrivning som att du inte hade ngn "stamp", utan tryckte ner matriserna med fötterna bara. LIksom att du inte hällde på nåt pulver som de verkar göra i de amerikanska youtube-filmerna?
-Man kan använda sig av en stamp om man vill. Jag har använt en liten gummiklubba för att komma åt vid trängre ställen som väggar etc. Vad det gäller färgpigment inskurat på toppen av betongen så kan det blir väldigt fint. Jag avråder dock från att använda hårdbetong eftersom det ganska ofta blir släpp i översta lagret.

I korta ordalag:
1. Utläggning betong och slodning. Det är en fördel att sloda så fort man kan. Då trycker man ner de större stenarna i det översta lagret och det blir lättare i senare skede att bearbeta ytan. Var försiktig vid slodningen så att du inte förstör eventuella fall och slodar ihop betongen i kullar så att det står vatten på den färdiga ytan sen. Rekomenderar minst 1.5% i fall för att avrinningen ska vara tillräcklig.
2. Skura betongen när den blivit hård nog at gå på men det fortfarande blir fotspår.
3. När betongen är "lagom hård" Stålslipa ytan och lägg genast ut matriser och tryck till dem noga i tur och ordning. Det är mycket troligt att du behöver ståla om ytan medans du lägger mönster.
4. Småfix av skarvar m.m. är något som man måste göra kontinuerligt eftersom man kan få svårt att komma åt när man flyttat bort mönstermatriserna.
5. Så fort det går vattna den färdiga ytan. Det tidigaste du kan få på vatten utan att förstöra ytan är genom att spruta vattendimma i luften över betongen med en högtryckstvätt. Var noga med att du inte är för tidig och förstör mönstret. Men ju tidigare du dämpar uttorkningen med vatten desto mindre sprickor och plastiska krympsprickor får du. Vid sol, vind och torr väderlek ökar problematiken. Bäst väder för betongen är 6 grader vindstilla, molnigt och med en mycket hög luftfuktighet.
6. Vattna och plasta i 14 dagar. Var noga med att inte plasten kan blåsa bort delvis eftersom du då får tydliga märken av kanten mellan plastat och otäckt som kommer vara kvar i upp till flera år innan färgerna på betongen jämnas ut.

Som punkt 7 funderar jag på sån där betonglack eller vad det kallas, som man lägger på när betongen är helt uttorkat, för att få lite mer lyster i ytan. Men det kanske du tycker är onödigt? -Det är inte onödigt och kan både ge ett vackert resultat och ett över tid en hållbarare betong. Var noga med att betongen är ren innan dessa medel används. Högtryckstvätta och våtdamsug innan arbetet. Tänk på löv från träd etc.

Mvh Johan

• Gilla
Wimw och 4 till
  • Laddar…
Grym genomgång av momenten Johan, jag bugar och tackar.

Jag har ett par frågor.
J Johan Olsson skrev:
2. Skura betongen när den blivit hård nog at gå på men det fortfarande blir fotspår.
Skurar du då liggandes på knä med en så där liten skurbräda, eller vad menar du?

J Johan Olsson skrev:
3. När betongen är "lagom hård" Stålslipa ytan och lägg genast ut matriser och tryck till dem noga i tur och ordning. Det är mycket troligt att du behöver ståla om ytan medans du lägger mönster.
Menar du att du stålar hela ytan, och sen börjar med matriserna, och mot slutet får man säkert ståla om för att få den rätta ytan?

M martinradbo skrev:
Grym genomgång av momenten Johan, jag bugar och tackar.

Jag har ett par frågor.

Skurar du då liggandes på knä med en så där liten skurbräda, eller vad menar du?

Menar du att du stålar hela ytan, och sen börjar med matriserna, och mot slutet får man säkert ståla om för att få den rätta ytan?
Du borde nog anväda en motordriven 600mm kantglätt med skurbtäda. (Vingarna till stålning lär komma till nytta också..

Tror att du kommer att få momenten överlappande i tid. Dvs du behöver bearbeta ytan och stämpla mönster samtidigt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.