Gatuavdelningen i Sundsvall har börjat lägga stämplad betong i stället för smågatsten eller plattor på refuger och andra ytor där de estetiska kraven inte är extra höga. Det är dyrare att lägga, men driftkostnaden är betydligt lägre. De flesta ser ingen skillnad mot smågatsten, och stämplad betong utan ogräs är snyggare än smågatsten med ogräs.

Det finns flera entreprenörer som gör detta. Kanske kan man låna/hyra matriser av dem om man inte vill anlita dem för att göra hela jobbet.

Ser riktigt bra ut, kul med många bilder!

Grymt snyggt!

thomasx skrev:
Nu har jag inte kollat bilderna, men jag tror rent sponant inte att det är målad betong, utan det är nog så kallad hårdbetong, som läggs på den gjutna betongen innan den härdat, det blir en mycket hård och slitstark yta.

Denna typ av mönstrad betong är mycket vanlig i USA, inte minst utanför hotell-entréer där det är en strid ström av bilar som passerar mer eller mindre dygnet runt.

Hårdbetong förekommer även här i sverige, och används bl.a. på golv i tunga industrier och liknande, just pga dess slitstarka egenskaper.

Jag har kollat en del på detta i USA, och funderat en del på att göra det själv här hemma, men har aldrig riktigt fördjupat mig i inköp av stämplar, kostnader osv.

jag skulle nog själv inte kunna tänka mig att göra så här utan att lägga på hårdbetong på toppen.
Jag har lagt några hårdbetongsgolv och det är inte riktigt så enkelt. De nya vattenreducerande medlem som används i betongen försvårar för hårdbetongens vidhäftning. Det finns också risker med att gjuta hårdbetong utomhus eftersom den är känsligare för vind och sol än vanlig betong. Infärgning som man får på toppen förstår jag men just hårdbetong skulle jag avstå ifrån. Risken är stor att det blir vad man kallar släppor när hårdbetongen inte sitter fast i underbetongen.

https://theconcreteprofessor.files.wordpress.com/2014/06/2014-04-26-06-21-21.jpg
2014-04-26-06-21-21.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den målade betongen jag pratar om är tex sån här.

http://www.concretedecor.net/images/Feature_Photos/CD901/Concrete_Stamp_construction_comparison.jpg
Concrete_Stamp_construction_comparison.jpg
Skapa konto

Ja visst, man kan ta en misslyckad bild av en metod och ett par fina marknadsföringsbilder av en annan, och väldigt enkelt få det att se ut som det ena är totalkatastrof och det andra är lösningen på alla problem.
Så enkel är dock inte världen. Och jag tror att de flesta av oss på ett eller annat vis har erfarenhet av målad betong, det har trots allt funnits på garagegolv, trappor, i tvättstugor och i industrin i många många år. Såg förra helgen ett garage som hade ett golv som var målat för några år sedan, det fanns en del färg kvar, på sina ställen.

Hårdbetong ska läggas på rätt sätt, så är det, precis som med allt annat.
Det jag kan säga är att jag har imponerats av det jag sett, och då ingår slitstyrka som krävs utanför de mest välbesökta hotellen i Las Vegas. Det enda de inte har där är väl dubbar.

Surfa runt lite på hårdbetong, så kan man se hur det används bara här i sverige.

Nu har väl knappast TS lagt fram målad betong som lösningen på alla problem. Så här skrev han:

"Notera att många av de bilderna som de använder är på betong som målats. Snyggt de första åren men sen får man nog jobba en del för att upprätthålla utseendet."

• Gilla
Fixarlasse Dalarna och 1 till
  • Laddar…
Jag håller med om att hårdbetong på rätt sätt kan vara väldigt snyggt. Slitstarkt och snyggt, framförallt de ljusa hårdbetongsorterna som är ljusreflekterande.

Men efter att ha lagt några tusen kvadrat med hårdbetong under olika förutsättningar så är riskerna i projekt utomhus för stora i min mening.

Redigerat:
Bilen har parkerats för första gången.

Det efterfrågades bilder på helt uttorkat resultat vilket får vänta tills våren skulle jag tro med tanke på den blöta väderleken.

bild105 på mönsterbetong.jpg
Skapa konto

• Gilla
Swe_Mala och 5 till
  • Laddar…
badtastex skrev:
Håller med övriga om att det blir mycket snyggt men måste ändå ta på mig pessimist-mössan och fråga hur stor risken är att det spricker? Det är ju ändå ganska stor ytor som täcks och om man har otur kan ju marken under röra sig olika mycket på olika ställen... Antar att man löser det med *rätt* underarbete som så ofta annars...
Min altan gjordes 2003 och ser likadan ut forfarande, har bättrat i med lite lack på något ställe....

• Gilla
jnon
  • Laddar…
Var återigen och la mönsterbetong hos föräldrarna men den här gången grunden till ett växthus och utan färg.

Passade på medans det ändå var en stor pump i byn som skulle gjuta i en blivande fabrikslokal. Lite otur med datorkrångel på betongstationen men efter några timmar så kom det betong. :) Anledningen att vi är några betongare för mycket vid gjutningen är alltså att de ändå väntar på pumpen...

DSC_3208.jpg
Skapa konto

DSC_3221.jpg
Skapa konto

DSC_3226.jpg
Skapa konto

DSC_3227.jpg
Skapa konto

DSC_3234.jpg
Skapa konto

DSC_3239.jpg
Skapa konto

Om någon var nyfiken så finns det inga sprickor i betongen på framsidan av huset.

• Gilla
Swe_Mala och 1 till
  • Laddar…
Hur avgör du när det är dags att lägga på stämplarna?

När det är lagom hårt?

Betongen får inte vara så lös att mönstret blir för djupt och det får inte vara så hårt att man inte får in mönstret. Är det för hårt kan man också få ytliga sprickor.

Så hur avgör du att det blivit lagom hårt?

• Gilla
engs
  • Laddar…
Det går att rätta till igen med ett stål om man är för tidig.

Nu är det vår så lite bilder på resultatet hade varit fint.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.