278 läst · 5 svar
278 läst
5 svar
Mögel eller nåt annat?
Jag har en fritidshus, byggt ca 1900, i timmer.
Det luktar inget speciellt när man kommer in i huset, en svag doft av något men ingen äcklig lukt liksom. Men när man varit i huset luktar allt, och då menar jag allt, kläder, sängkläder, handdukar mm som en säck kläder från stadsmissionen. De luktar liksom instängt och unket.
Jag undrar om det kan vara mögel (som jag inte vet hur det luktar, förutom mögligt bröd då och så luktar det inte) eller ngt annat i huset som orsakar lukten?
Övervåningen är renoverad, sannolikt på 80-talet, men gullfiber i väggarna (det ska bort) bakom spånskivor. På golvet ligger plastmattor, som ser ut att vara från 60-70 talet. (De ska också bort, vi ska lägga trägolv istället)
Eftersom jag inte vet hur mögel luktar så vet jag ju inte om det är det jag känner i kläderna.
Det luktar inget speciellt när man kommer in i huset, en svag doft av något men ingen äcklig lukt liksom. Men när man varit i huset luktar allt, och då menar jag allt, kläder, sängkläder, handdukar mm som en säck kläder från stadsmissionen. De luktar liksom instängt och unket.
Jag undrar om det kan vara mögel (som jag inte vet hur det luktar, förutom mögligt bröd då och så luktar det inte) eller ngt annat i huset som orsakar lukten?
Övervåningen är renoverad, sannolikt på 80-talet, men gullfiber i väggarna (det ska bort) bakom spånskivor. På golvet ligger plastmattor, som ser ut att vara från 60-70 talet. (De ska också bort, vi ska lägga trägolv istället)
Eftersom jag inte vet hur mögel luktar så vet jag ju inte om det är det jag känner i kläderna.
Står det kallställt på vintern? Blir ofta "stugdoft" då.
Eftersom ni ska riva ut gullfiber och plast mattor så kanske det inte är någon ide att göra någon större utredning. Men kolla speciellt vad som är i golvet, och ännu viktigare hur det ser ut i grunden. Det mesta av doftproblem brukar komma från grunden.
Eftersom ni ska riva ut gullfiber och plast mattor så kanske det inte är någon ide att göra någon större utredning. Men kolla speciellt vad som är i golvet, och ännu viktigare hur det ser ut i grunden. Det mesta av doftproblem brukar komma från grunden.
Ja, eller, vi har luftvärmepump på men det ger knappast någon värme förutom i hallen.P Per i Hamrånge skrev:Står det kallställt på vintern? Blir ofta "stugdoft" då.
Nej, jag tänker att vi kikar när vi river ut. Sen så tror jag grunden är fin, vi har torpgrund men inte ”igenmurad” och vi har tittat under huset och där ser allt fin och torrt ut.
Har du en torpargrund så kan jag slå vad om att du har för hög luftfuktighet åtminstone under sensommaren/tidig höst. Sätt dit en trådlös fuktmätare och logga själv så ska du få se. Sen om det är själva orsaken till den dåliga lukten låter jag vara osagt.H Hufsa skrev:
Produkter som diskuteras: "fuktmätare"

Fuktmätare
Fuktmätare är precisionsverktyg som används för att mäta fuktnivåer i olika material, som exempelvis trä, betong och gips. Detta är särskilt viktigt inom byggbranschen för att förebygga mögel- och rötskador, men även inom jordbruket
Läs mer
OK. Men ni bör kolla trossbotten och isoleringen i den noga. Det är mest troligt där lukten sitter.H Hufsa skrev:
Torpargrund är i princip alltid problematiska. Försök ordna så ni kan komma in och inspektera ordentligt.
Finns det någon påväxt av alger eller svamp på undersidan av bjälklaget tex.
Det syns inget alls. Vi har lyft på brädgolv och isoleringen (kutterspån) är helt torrt och luktar friskt. Träet trossbotten är ljust och fint. Huset står i en sluttning vilket gör att fukt rinner undan, det är överlag väldigt torrt och fint under, eftersom det är helt öppet och luft kan cirkulera. Jag tror det varit skillnad om grunden varit igensattP Per i Hamrånge skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Tjänster
Senaste från startsidan
Populärt i forumet
-
Varför kan man inte lägga nytt golv ovanför det gamla ?
Fritidshus -
Väggen i vår 3-Kammarbrunn har släppt. (Uponor från 2008)
Fritidshus -
Liten toalett - avlopp och tätskikt
Fritidshus -
Hur ställer jag upp trycket på denna
Fritidshus -
Läcker in vatten i huset när det töar, vart kommer det i från?
Fritidshus