10 291 läst · 135 svar
10k läst
135 svar
Mobilt bredband 5G via Telia eller fiber
Allt är ju beroende av hur man använder sin uppkoppling, sedan finns det även lite skillnader i kunskap om tekniken och varför funktioner kan variera över tid. Har hjälpt bekanta vid några tillfällen med installationer och problem. Oftast blir reaktionen "så här bra har det aldrig fungerat tidigare", kan vara från utrustning, lokalt nätverk, mobil uppkoppling, men inte med fiber den har bara varit att ansluta mot, oftast då via operatörs router😉P PappasHammare skrev:
Jag hävdar att fiber i kåken inte är ett måste inte att fiber är dåligt och inte behövs.MathiasS skrev:
Jag hävdar också att man inte får mer kapacitet i en cell genom att bra minska dess storlek dock så får man ju färre användare vilket leder till mer kapacitet per användare.
Jag är glad att 5g fungerar dig och dina behov. Men du behöver ju inte bli religös i din övertygelse.K Kanotisten skrev:Jag skulle vilja röka det du röker om du själv tror på 100k i värdeökning för något som kostar 25k
För 90% av hushållen i Sverige så funkar nedanstående utmärkt. För oss finns inget behov av lägre latens och större uppström.
[bild]
Ett par andra saker att ha i åtanke:
- Den mobila tekniken kommer att fortsätta att utvecklas. Så här ser det ut för mig just nu och jag tror definitivt att det blir bättre framåt. Vilket betyder att värdet av investering i fiber kommer att minska dramatiskt till en punkt där det inre längre är en investering.
Har vi kommit dit än? Nej, men då vi tänkt bo i huset i minst 15 år så är jag övertygad om att de 25 000 kr som fibern hade kostat mig att dra in, inte hade varit värt det eftersom det inte tillför värde för oss idag, och den dagen vi kommer sälja så kommer den mobila tekniken ha kommit ifatt och inte tillförs värde på huset heller. Så totalt värdelöst i mitt fall.
Jag investerar därför hellre dessa 25k på börsen.
Med dina skärmdumpar så kan jag säga tre saker som gör att fibern är överlägset för många av oss andra.
1. Uppladdningshastigheten - jag håller på med film/foto och skulle jag komma hem med 500 gb nytt material som jag skulle ladda upp i molnet så hade det tagit flera dagar för mig med -5 mbit.
2. Latensy - spelar man det minsta på internet så fungerar inte ett 5g som har alldeles för hög
3. Skiftningen i hastighet - hade själv 4g modem hemma och det kunde skifta mellan 1-100 mbit/sekund lite beroende på vad det själv kände för. Fibern har aldrig varit under 500/500 som jag betalar för.
Som sagt, glad du är nöjd, men bli inte religiös över något som är sämre rent tekniskt!
Vi kan väl uttrycka det så här att med mobil uppkoppling blir det många flera parametrar som påverkar kapacitet och kvalitet, jämfört med fiber. Många har sedan kvar att få till en bra lokal nätlösning.G Greger_08 skrev:
Det kan du hävda om du vill, men det du sa som du fick svar på var:G Greger_08 skrev:
För vem är inte fiber ett måste?G Greger_08 skrev:
Det var du som påstod, mot bättre vetande, att det "knappast är ett måste nu och absolut inte i framtiden". Är det inte lämpligt att du själv motiverar ditt svar istället för att jag gör det åt dig?G Greger_08 skrev:
Vi fick ju ett exempel i tråden - över 700Mbps nedströms och 15Mbps upp. Det skulle passa 90% av hushållen. Det är förstås inte sant. Dels har inte 90% av hushållen den hastigheten (och kommer aldrig ha), dessutom är påståendet i grunden fel, lika fel som ditt.
15Mbps uppströms är väldigt dåligt för något så vanligt som traditionellt distansarbete. Man behöver inte göra något avancerat alls för att märka att det går långsamt. 500Mbps går finemang men redan 100 upplevs som segt och på 15 så tar allting märkbart längre tid. Det är i runda slängar 20-30% som jobbar hemifrån i någon form, lite beroende på hur man definierar det.
För 10 år sedan fanns inte bandbredden i dom mobila näten Inte heller fanns det billiga flatrate abonnemang vilket gjorde det oekonomiskt ocksåMathiasS skrev:Det var du som påstod, mot bättre vetande, att det "knappast är ett måste nu och absolut inte i framtiden". Är det inte lämpligt att du själv motiverar ditt svar istället för att jag gör det åt dig?
Vi fick ju ett exempel i tråden - över 700Mbps nedströms och 15Mbps upp. Det skulle passa 90% av hushållen. Det är förstås inte sant. Dels har inte 90% av hushållen den hastigheten (och kommer aldrig ha), dessutom är påståendet i grunden fel, lika fel som ditt.
15Mbps uppströms är väldigt dåligt för något så vanligt som traditionellt distansarbete. Man behöver inte göra något avancerat alls för att märka att det går långsamt. 500Mbps går finemang men redan 100 upplevs som segt och på 15 så tar allting märkbart längre tid. Det är i runda slängar 20-30% som jobbar hemifrån i någon form, lite beroende på hur man definierar det.
Idag så finns bandbredden där och även flatrate abonnemang är mycket billigare idag.
Mobil bredband har även nått som fiber saknar till en viss del och det är konkurrens.
Patrik440
Laddtryckare
· V-götaland
· 1 318 inlägg
Patrik440
Laddtryckare
- V-götaland
- 1 318 inlägg
Ovanstående skrev jag för en vecka sedan och nu i lördags var det tre gubbar å kikade runt bland granarna i änden av tomten å kollade efter gränsstolpar..Patrik440 skrev:
Nu höll de på och planerade för fibergrävningen vilka träd som markägaren bredvid oss skulle behöva ta ner för att förse 3 fastigheter med fiber.
Nu ser det dock ut som det inte blir något grävade alls då varken vi eller grannen har sagt att vi inte är intresserade längre.
Skulle gå på typ 25k för ett par år sedan med fibern å sedan skall det grävas över 40 meter på egna tomten också..
(Med mobila bredbandet har jag fått mellan 250-345Mbit/s ner och brukar ligga på 60Mbit/s upp å det räcker till oss iaf).
Fiber alla dagar i veckan, påverkas inte av dåligt väder, hastighet 1000ggr bättre och pålitligare. Sen om du är smart så skaffar du ett datakort till ditt mobilabonnemang, kanske kostar 50kr månaden ibland gratis, om du har obegränsad surf på ditt abonnemang så har du både fiber och 5g abonnemang😉