10 530 läst · 135 svar
11k läst
135 svar
Mobilt bredband 5G via Telia eller fiber
Det går inte att säga något generellt som gäller för alla om mobilt bredband.
Det beror ju helt på hur bra täckning man har där man bor.
Vi kör med mobilt bredband 4G i fritidshuset och det fungerar hur bra som helst.
Vanligtvis omkring 100 Mbps.
Det beror ju helt på hur bra täckning man har där man bor.
Vi kör med mobilt bredband 4G i fritidshuset och det fungerar hur bra som helst.
Vanligtvis omkring 100 Mbps.
Patrik440
Laddtryckare
· V-götaland
· 1 318 inlägg
Patrik440
Laddtryckare
- V-götaland
- 1 318 inlägg
Vi fick 5G täckning hos oss tidigare i år och skaffade mobilt bredband för ett par veckor sedan då det gamla kopparormen i telejacket bara blev sämre å sämre.galento skrev:
Fiber skulle det börja grävas för så att vi skulle ha det före jul ....... 2022... 🙄
Nu har vi 250Mbit ner med Telias 5G så jag ser inte någon idé med att dra in fiber inom överskådlig tid.
Finns inte längre så stor anledning att välja fiber med tanke på kostnaden både för framdragning och månadskostnad när man jämför med mobilt bredband.K Kanotisten skrev:
Vi drog fram fiber till fritidshuset för några år sedan för då var abonnemangen mycket billigare än idag och obegränsat mobilt bredband var mycket dyrare.
Nu har det blivit precis tvärtom så vi har sagt upp abonnemanget på fiber och gått över till 4G obegränsat för 249 kr i månaden och det ger oftast omkring 100 Mbps vilket räcker till utan problem.
Det de flesta missar, inkl. du är att fiber tillför värde till fastigheten, det gör inte din mobila uppkoppling med hög latens och ostabil throughput. Hade ett samtal med en mäklare nyligen, att dra in fiber ökar värde med minst 100kkr på fastigheter i vårt område - samtidigt som det blir mer intressant för köpare som har fiberuppkoppling som krav.K Kanotisten skrev:
Förstår inte riktigt vilket värde ett fiber adderar om du får leveransen som är på bilden.MrJay skrev:Det de flesta missar, inkl. du är att fiber tillför värde till fastigheten, det gör inte din mobila uppkoppling med hög latens och ostabil throughput. Hade ett samtal med en mäklare nyligen, att dra in fiber ökar värde med minst 100kkr på fastigheter i vårt område - samtidigt som det blir mer intressant för köpare som har fiberuppkoppling som krav.
På marginalen kan det säkert finnas någon köpare som kräver annat än 5g och behöver stabiliteten som kommer med fiber. Förhoppningsvis köper den spekulanten en kåk med fiber. Väldigt tveksam att fiber höjer med 100k.
Det där med 100 000kr ska man ta med en nypa salt, däremot kan det kanske öka intresset för vissa.S Sthlm_ skrev:Förstår inte riktigt vilket värde ett fiber adderar om du får leveransen som är på bilden.
På marginalen kan det säkert finnas någon köpare som kräver annat än 5g och behöver stabiliteten som kommer med fiber. Förhoppningsvis köper den spekulanten en kåk med fiber. Väldigt tveksam att fiber höjer med 100k.
Jag känner ingen större lust att förklara skillnaden mellan mobil uppkoppling och fiber. Jag har skrivit om det tidigare, så det är enkelt att hitta både här på BH och på nätet om man verkligen vill veta mer. Det finns dessutom ett överflöd av information tillgänglig. Som lekman bör man åtminstone förstå att resultaten på bilden ovan ändras varje minut, ofta markant beroende på tid på dygnet. Min gigabit-uppkoppling (fiber) hemma däremot ligger alltid runt 1000 Mbit/s (både ned- och uppladdning) och har ungefär 10 gånger lägre latens mot testservern – allt detta för 450 kr i månaden, om man nu värdesätter sådant.S Sthlm_ skrev:Förstår inte riktigt vilket värde ett fiber adderar om du får leveransen som är på bilden.
Hur som helst, du är självklart välkommen att ifrågasätta mitt påstående om värdeökning. Jag rekommenderar att du skaffar dig en egen uppfattning genom att prata med en mäklare eller läsa någon av de många diskussioner som finns i ämnet. Här är till exempel en tråd från 2011, där värdeökningen uppskattades till cirka 50 000 kronor.
2011 fanns knappt mobildata så det känns inte helt relevant. Köper absolut att fiber är bättre men att tro att alla köpare värdesätter det så högt när man bara vill kolla lite Netflix tror jag är en grov generalisering.MrJay skrev:Jag känner ingen större lust att återigen förklara skillnaden mellan mobil uppkoppling och fiber. Jag har skrivit om det tidigare, så det är enkelt att hitta både här på BH och på nätet om man verkligen vill veta mer. Det finns dessutom ett överflöd av information tillgänglig. Som lekman bör man åtminstone förstå att resultaten på bilden ovan ändras varje minut, ofta markant beroende på tid på dygnet. Min gigabit-uppkoppling (fiber) hemma däremot ligger alltid runt 1000 Mbit/s (både ned- och uppladdning) och har ungefär 10 gånger lägre latens mot testservern – allt detta för 450 kr i månaden, om man nu värdesätter sådant.
Hur som helst, du är självklart välkommen att ifrågasätta mitt påstående om värdeökning. Jag rekommenderar att du skaffar dig en egen uppfattning genom att prata med en mäklare eller läsa någon av de många diskussioner som finns i ämnet. Här är till exempel en tråd från 2011, där värdeökningen uppskattades till cirka 50 000 kronor.
100k tror jag inte en sekund på.
Håller väl med i sak…..om man inte som jag fick Open Infra som nätägare.MrJay skrev:Jag känner ingen större lust att förklara skillnaden mellan mobil uppkoppling och fiber. Jag har skrivit om det tidigare, så det är enkelt att hitta både här på BH och på nätet om man verkligen vill veta mer. Det finns dessutom ett överflöd av information tillgänglig. Som lekman bör man åtminstone förstå att resultaten på bilden ovan ändras varje minut, ofta markant beroende på tid på dygnet. Min gigabit-uppkoppling (fiber) hemma däremot ligger alltid runt 1000 Mbit/s (både ned- och uppladdning) och har ungefär 10 gånger lägre latens mot testservern – allt detta för 450 kr i månaden, om man nu värdesätter sådant.
Under de månade vi har haft fiberanslutning så har vi haft mellan 3 och 40 timmars avbrott per vecka.
Detta har resulterat i att jag har skaffat en router med SIM-kort och failoverstöd.
Som tur är behöver jag bara betala 99kr/månad för ett extra SIM med obegränsad data.
Tyvärr har jag bara ca 25mbit/s via 5g här, så det blir en kapacitets förlust när fibern går ner, men allting funkar i alla fall sömlöst.
Tyvärr blir det väl så i lycksökande branscher.
Kommer min fiberanslutning att bli pålitligare med tiden?
Knappast….om inte ny nätägare tar över och bygger om/bort felkällorna.
Jag är kluven till mina 20kkr som jag satsade på fiber.
Men människan är ju optimistisk in i det sista, det gäller även mig.
Låter förjävligt. Antar att det inte går att reklamera? De har ju tagit betalt för en produkt som inte fungerar.Hannuse skrev:Håller väl med i sak…..om man inte som jag fick Open Infra som nätägare.
Under de månade vi har haft fiberanslutning så har vi haft mellan 3 och 40 timmars avbrott per vecka.
Detta har resulterat i att jag har skaffat en router med SIM-kort och failoverstöd.
Som tur är behöver jag bara betala 99kr/månad för ett extra SIM med obegränsad data.
Tyvärr har jag bara ca 25mbit/s via 5g här, så det blir en kapacitets förlust när fibern går ner, men allting funkar i alla fall sömlöst.
Tyvärr blir det väl så i lycksökande branscher.
Kommer min fiberanslutning att bli pålitligare med tiden?
Knappast….om inte ny nätägare tar över och bygger om/bort felkällorna.
Jag är kluven till mina 20kkr som jag satsade på fiber.
Men människan är ju optimistisk in i det sista, det gäller även mig.
Det finns ju tyvärr avtalat hur avbrottsersättning ska hanteras.S Sthlm_ skrev:
Så, man är liksom i händerna på nätägaren.
Håller på att kolla om det finns någon mening med att gå till PTS med frågan?
Det är ju trots allt en hel del bidragspengar som man har våldfört sig på.