10 291 läst · 135 svar
10k läst
135 svar
Mobilt bredband 5G via Telia eller fiber
Baserat på siffrorna så tror jag att denna bandbredd fås på 3,5 GHz, ett frekvensband som är väldigt störnings känsligt. Och när då upplänken är så pass dålig så kan man misstänka att du är nästintill ensam på det frekvensbandet just när testet genomfördes. Bättre lär det inte bli, däremot kan det bli mycket sämre.
Jag hade definitivt kunnat betala 100k mer för ett hus om det har fiber, jämfört med om jag skulle behöva mobilt bredband. Och jag jobbar med att ta fram mobilt bredband...S Sthlm_ skrev:
Ja, det var ovanligt assymetriskt. Inte ens 10% av nedlänken.pacman42 skrev:
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 4 164 inlägg
Jag tror det är väldigt individuellt var man har för behov och vad man vill lägga.
4G fungerar rätt bra idag i alla fall i Stockholm.
Vet en som fick fiber fram till tomten men väntade att dra in det pga det fungerar utmärkt att arbeta hemifrån med videokonferenser och allt vad det innebär.
Han hoppade på efter 2 år få var priset 6 tusen istället för 32, leverantören sa själv på du väntar till xx som var 6 månader så skulle priset bli 6k pga fler skulle efteranslutas, dom levererade det dock tidigare än planerat.
Allt beror på vad man har för behov, används det varje dag i sitt arbete så kanske det inte ens är en prisfråga.
I sommarstugan kanske det inte alltid är nödvändigt.
Ibland är det skönt att bo i lägenhet och slippa bry sig, abonnemanget är nästan gratis.
4G fungerar rätt bra idag i alla fall i Stockholm.
Vet en som fick fiber fram till tomten men väntade att dra in det pga det fungerar utmärkt att arbeta hemifrån med videokonferenser och allt vad det innebär.
Han hoppade på efter 2 år få var priset 6 tusen istället för 32, leverantören sa själv på du väntar till xx som var 6 månader så skulle priset bli 6k pga fler skulle efteranslutas, dom levererade det dock tidigare än planerat.
Allt beror på vad man har för behov, används det varje dag i sitt arbete så kanske det inte ens är en prisfråga.
I sommarstugan kanske det inte alltid är nödvändigt.
Ibland är det skönt att bo i lägenhet och slippa bry sig, abonnemanget är nästan gratis.
Det ökade behovet av bandbredd motsvaras inte av tillgängliga frekvensband. Dvs, man måste minska cellernas storlek för att få mer kapacitet. Vilket i sin tur innebär att man måste dra fiber ut till dessa.G Greger_08 skrev:
Jag hade inte haft mobilt bredband där jag bor om de inte hade kunnat hyra in sig på den fiber jag och grannarna drog dit. Fiber är en förutsättning för mobilt bredband.
Eftersom som det är fiber vs 5g in i kåken hemma som diskuterar så är det jag syftar på inget annat.pacman42 skrev:Det ökade behovet av bandbredd motsvaras inte av tillgängliga frekvensband. Dvs, man måste minska cellernas storlek för att få mer kapacitet. Vilket i sin tur innebär att man måste dra fiber ut till dessa.
Jag hade inte haft mobilt bredband där jag bor om de inte hade kunnat hyra in sig på den fiber jag och grannarna drog dit. Fiber är en förutsättning för mobilt bredband.
Vilket bolag har du för det priset + obegränsat?K Klabbis 3000 skrev:Finns inte längre så stor anledning att välja fiber med tanke på kostnaden både för framdragning och månadskostnad när man jämför med mobilt bredband.
Vi drog fram fiber till fritidshuset för några år sedan för då var abonnemangen mycket billigare än idag och obegränsat mobilt bredband var mycket dyrare.
Nu har det blivit precis tvärtom så vi har sagt upp abonnemanget på fiber och gått över till 4G obegränsat för 249 kr i månaden och det ger oftast omkring 100 Mbps vilket räcker till utan problem.
Ska lägga dig på minnet när jag ska värdera nästa gång.MrJay skrev:Mycket ”Jag tror minsann inte…” som att man sitter här och blåljuger och du sitter med all fakta. Där jag bor och har mitt hus kan jag sätta ett högre utgångspris på ca. 100 lax gentemot grannen som inte har fiber om jag skulle sälja imorgon enligt mäklaren. Sen om du väljer att tro på det eller ej struntar jag fullständigt i 👌🏻
Gillar också att det är wifi-uppkoppling man ser på bild när man testar 5G hastigheten med Bredbandskollen…
Grannens hus som har en riktigt skittomt och ganska värdelös planlösning sålde för 1,3 mille utan fiber, utan laddbox.
Mitt hus var värderat till 1,4 för 3 år sen. Har bytt ett par fönster, slängt in laddbox och nu i somras slängt in fiber.
Får jag inte minst 1,8 miljoner för huset nu så ska jag skälla på dig.
Mäklarna här verkar dessutom inte hålla med dig =) Hus med fiber är inte värda mer än 100 tusen än de utan. Men det kan bero på att alla husen som finns här inkl tomma tomter kan efteransluta när som helst.
Det kan jag prova. Tv-antennen ska ändå bort och då kan jag ha kvar maströret och sätta dit modemet där. Nu är mobilmasten 7 km bort och jag gissar att Telia använder B28A (700 MHz) för 4G o 5G. Får se om det blir ngn tydlig skillnad. Det är ändå tydligt att kapaciteten går ned när fler trafikerar mobilmasten.[SKPG]Zamora skrev:
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 4 164 inlägg
Man får modifiera kabelingången lite bara, den är gjord för platt kabel.ClasseClas skrev:Det kan jag prova. Tv-antennen ska ändå bort och då kan jag ha kvar maströret och sätta dit modemet där. Nu är mobilmasten 7 km bort och jag gissar att Telia använder B28A (700 MHz) för 4G o 5G. Får se om det blir ngn tydlig skillnad. Det är ändå tydligt att kapaciteten går ned när fler trafikerar mobilmasten.
Brukar trä igenom buntband genom hålen i fästplattan för att kunna mastmontera.
Och det är förstås det som @pacman42 pratar om också.G Greger_08 skrev:
När inte ens de (vi) som tillverkar mobilnät får ekvationen att gå ihop, varför ska ni som sitter hemma runt köksbordet snickra ihop egna teorier om hur det egentligen fungerar?