Baserat på siffrorna så tror jag att denna bandbredd fås på 3,5 GHz, ett frekvensband som är väldigt störnings känsligt. Och när då upplänken är så pass dålig så kan man misstänka att du är nästintill ensam på det frekvensbandet just när testet genomfördes. Bättre lär det inte bli, däremot kan det bli mycket sämre.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
S Sthlm_ skrev:
2011 fanns knappt mobildata så det känns inte helt relevant. Köper absolut att fiber är bättre men att tro att alla köpare värdesätter det så högt när man bara vill kolla lite Netflix tror jag är en grov generalisering.

100k tror jag inte en sekund på.
Jag hade definitivt kunnat betala 100k mer för ett hus om det har fiber, jämfört med om jag skulle behöva mobilt bredband. Och jag jobbar med att ta fram mobilt bredband...

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 4 till
  • Laddar…
ClasseClas
pacman42 pacman42 skrev:
Det där var inte mycket att skryta med. Upplåning är rent ut sagt dålig i jämförelse med nedlänken. Det är alltid upp länken som i praktiken styr vilken hastighet du får i nedlänk. Några modem till på samma cell och det blir inte alls så roligt....
Ja, det var ovanligt assymetriskt. Inte ens 10% av nedlänken.

ClasseClas ClasseClas skrev:
Det 5G-modemet är bland det bättre som finns påstår jag och jag har monterat det utomhus.
[bild]
Prova att flytta upp på taket. Medföljande kabel går att byta (vanlig nätverkskabel). Bra modem/antenn annars 👍

Jag tror det är väldigt individuellt var man har för behov och vad man vill lägga.
4G fungerar rätt bra idag i alla fall i Stockholm.
Vet en som fick fiber fram till tomten men väntade att dra in det pga det fungerar utmärkt att arbeta hemifrån med videokonferenser och allt vad det innebär.
Han hoppade på efter 2 år få var priset 6 tusen istället för 32, leverantören sa själv på du väntar till xx som var 6 månader så skulle priset bli 6k pga fler skulle efteranslutas, dom levererade det dock tidigare än planerat.

Allt beror på vad man har för behov, används det varje dag i sitt arbete så kanske det inte ens är en prisfråga.
I sommarstugan kanske det inte alltid är nödvändigt.
Ibland är det skönt att bo i lägenhet och slippa bry sig, abonnemanget är nästan gratis.

• Gilla
maxmsm och 1 till
  • Laddar…
För 10 år sedan kanske fiber var ett måste men knappast nu och absolut inte i framtiden..

• Gilla
Sthlm_
  • Laddar…
G Greger_08 skrev:
För 10 år sedan kanske fiber var ett måste men knappast nu och absolut inte i framtiden..
Det ökade behovet av bandbredd motsvaras inte av tillgängliga frekvensband. Dvs, man måste minska cellernas storlek för att få mer kapacitet. Vilket i sin tur innebär att man måste dra fiber ut till dessa.

Jag hade inte haft mobilt bredband där jag bor om de inte hade kunnat hyra in sig på den fiber jag och grannarna drog dit. Fiber är en förutsättning för mobilt bredband.

• Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Det ökade behovet av bandbredd motsvaras inte av tillgängliga frekvensband. Dvs, man måste minska cellernas storlek för att få mer kapacitet. Vilket i sin tur innebär att man måste dra fiber ut till dessa.

Jag hade inte haft mobilt bredband där jag bor om de inte hade kunnat hyra in sig på den fiber jag och grannarna drog dit. Fiber är en förutsättning för mobilt bredband.
Eftersom som det är fiber vs 5g in i kåken hemma som diskuterar så är det jag syftar på inget annat.

K Klabbis 3000 skrev:
Finns inte längre så stor anledning att välja fiber med tanke på kostnaden både för framdragning och månadskostnad när man jämför med mobilt bredband.
Vi drog fram fiber till fritidshuset för några år sedan för då var abonnemangen mycket billigare än idag och obegränsat mobilt bredband var mycket dyrare.
Nu har det blivit precis tvärtom så vi har sagt upp abonnemanget på fiber och gått över till 4G obegränsat för 249 kr i månaden och det ger oftast omkring 100 Mbps vilket räcker till utan problem.
Vilket bolag har du för det priset + obegränsat?

MrJay MrJay skrev:
Mycket ”Jag tror minsann inte…” som att man sitter här och blåljuger och du sitter med all fakta. Där jag bor och har mitt hus kan jag sätta ett högre utgångspris på ca. 100 lax gentemot grannen som inte har fiber om jag skulle sälja imorgon enligt mäklaren. Sen om du väljer att tro på det eller ej struntar jag fullständigt i 👌🏻

Gillar också att det är wifi-uppkoppling man ser på bild när man testar 5G hastigheten med Bredbandskollen…
Ska lägga dig på minnet när jag ska värdera nästa gång.
Grannens hus som har en riktigt skittomt och ganska värdelös planlösning sålde för 1,3 mille utan fiber, utan laddbox.

Mitt hus var värderat till 1,4 för 3 år sen. Har bytt ett par fönster, slängt in laddbox och nu i somras slängt in fiber.
Får jag inte minst 1,8 miljoner för huset nu så ska jag skälla på dig.

Mäklarna här verkar dessutom inte hålla med dig =) Hus med fiber är inte värda mer än 100 tusen än de utan. Men det kan bero på att alla husen som finns här inkl tomma tomter kan efteransluta när som helst.

• Gilla
Patrik440
  • Laddar…
ClasseClas
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Prova att flytta upp på taket. Medföljande kabel går att byta (vanlig nätverkskabel). Bra modem/antenn annars 👍
Det kan jag prova. Tv-antennen ska ändå bort och då kan jag ha kvar maströret och sätta dit modemet där. Nu är mobilmasten 7 km bort och jag gissar att Telia använder B28A (700 MHz) för 4G o 5G. Får se om det blir ngn tydlig skillnad. Det är ändå tydligt att kapaciteten går ned när fler trafikerar mobilmasten.

ClasseClas ClasseClas skrev:
Det kan jag prova. Tv-antennen ska ändå bort och då kan jag ha kvar maströret och sätta dit modemet där. Nu är mobilmasten 7 km bort och jag gissar att Telia använder B28A (700 MHz) för 4G o 5G. Får se om det blir ngn tydlig skillnad. Det är ändå tydligt att kapaciteten går ned när fler trafikerar mobilmasten.
Man får modifiera kabelingången lite bara, den är gjord för platt kabel.
Brukar trä igenom buntband genom hålen i fästplattan för att kunna mastmontera.

• Gilla
ClasseClas
  • Laddar…
ClasseClas
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Man får modifiera kabelingången lite bara, den är gjord för platt kabel.
Brukar trä igenom buntband genom hålen i fästplattan för att kunna mastmontera.
Jag lycklades mickla fast ett vinkeljärn så jag fortsätter i den andan istf buntband. 😊
Vinkeljärn fastsatt på vägg med vit plastkomponent, monterat utan buntband.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
G Greger_08 skrev:
Eftersom som det är fiber vs 5g in i kåken hemma som diskuterar så är det jag syftar på inget annat.
Och det är förstås det som @pacman42 pratar om också.

När inte ens de (vi) som tillverkar mobilnät får ekvationen att gå ihop, varför ska ni som sitter hemma runt köksbordet snickra ihop egna teorier om hur det egentligen fungerar?

• Gilla
  • Älska
MultiMan och 4 till
  • Laddar…
G Greger_08 skrev:
Man undrar vad du vet om framtiden som ingen annan känner till.....

Diagram visar global mobil datatrafik och årlig tillväxt från 2017 till 2024, med ökad användning särskilt av videotjänster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Marcus-AA och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.