S
Hannuse Hannuse skrev:
Det finns ju tyvärr avtalat hur avbrottsersättning ska hanteras.
Så, man är liksom i händerna på nätägaren.
Håller på att kolla om det finns någon mening med att gå till PTS med frågan?
Det är ju trots allt en hel del bidragspengar som man har våldfört sig på.
Borde finnas det. Absolut att det ska vara avtalat hur kompensation ska ske vid avbrott (på samma sätt som man kan få ersättning om man varit utan el under ett tag). Men det borde ju vara i undantagsfall och är det så regelbundet som du säger så är det ju ett grovt fel. Om det dessutom är så grova avbrott att du behöver ha abonnemang på sidan av för att kunna hantera dina behov så är ju något helt galet. Borde absolut finnas något att hämta här tänker jag.

• Gilla
maxmsm
  • Laddar…
MrJay MrJay skrev:
Det de flesta missar, inkl. du är att fiber tillför värde till fastigheten, det gör inte din mobila uppkoppling med hög latens och ostabil throughput. Hade ett samtal med en mäklare nyligen, att dra in fiber ökar värde med minst 100kkr på fastigheter i vårt område - samtidigt som det blir mer intressant för köpare som har fiberuppkoppling som krav.
Jag skulle vilja röka det du röker om du själv tror på 100k i värdeökning för något som kostar 25k

För 90% av hushållen i Sverige så funkar nedanstående utmärkt. För oss finns inget behov av lägre latens och större uppström.

Internet-speedtest visar 732,45 Mbit/s nedladdning, 15,09 Mbit/s uppladdning och 29,30 ms latency.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ett par andra saker att ha i åtanke:
- Den mobila tekniken kommer att fortsätta att utvecklas. Så här ser det ut för mig just nu och jag tror definitivt att det blir bättre framåt. Vilket betyder att värdet av investering i fiber kommer att minska dramatiskt till en punkt där det inre längre är en investering.

Har vi kommit dit än? Nej, men då vi tänkt bo i huset i minst 15 år så är jag övertygad om att de 25 000 kr som fibern hade kostat mig att dra in, inte hade varit värt det eftersom det inte tillför värde för oss idag, och den dagen vi kommer sälja så kommer den mobila tekniken ha kommit ifatt och inte tillförs värde på huset heller. Så totalt värdelöst i mitt fall.

Jag investerar därför hellre dessa 25k på börsen.

Redigerat:
  • Gilla
maxmsm och 1 till
  • Laddar…
Jag betalade 6.999 för att få in fiber i huset för fyra år sen men jag tror inte ett ögonblick att det ökar värdet på huset med 100 tkr. Möjligen kan det göra att någon väljer att köpa mitt hus istället för grannens, om vi skulle sälja samtidigt.

Å andra sidan, där jag bor är fibern mycket mer stabilare än 5G-nätet så blir inte det bättre är det på sitt vis värdehöjande med fiber men som sagt, inte värdehöjande med det beloppet.

Redigerat:
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
MrJay
Mycket ”Jag tror minsann inte…” som att man sitter här och blåljuger och du sitter med all fakta. Där jag bor och har mitt hus kan jag sätta ett högre utgångspris på ca. 100 lax gentemot grannen som inte har fiber om jag skulle sälja imorgon enligt mäklaren. Sen om du väljer att tro på det eller ej struntar jag fullständigt i 👌🏻

Gillar också att det är wifi-uppkoppling man ser på bild när man testar 5G hastigheten med Bredbandskollen…

Vi bor bredvid en 5G plus mast. Hade en latent på ca 36ms. Bra hastighet men fiber trumfar alltid detta.

Jag betalar just nu 375 för 250/100 via fiber och det finns många att välja på så det är inget alternativ med 5G.

Fick dessutom erbjudande på installationion för 7000:- så det var enkelt.

@MrJay Ingen tror nog att du blåljuger, inte jag i alla fall, utan det beror såklart på var man bor och vad värdet på bostäder är just där. I mitt fall är 100tkr ca 10% av husets värde och så mycket av värdet ligger nog inte i fiberboxen.

Men skulle jag sälja och leta nytt boende skulle jag välja ett fiberanslutet före ett oanslutet.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
ClasseClas
S Sthlm_ skrev:
Förstår inte riktigt vilket värde ett fiber adderar om du får leveransen som är på bilden.

På marginalen kan det säkert finnas någon köpare som kräver annat än 5g och behöver stabiliteten som kommer med fiber. Förhoppningsvis köper den spekulanten en kåk med fiber. Väldigt tveksam att fiber höjer med 100k.
Jag skulle inte ens köpa en fastighet utan fiber. Det är en deal breaker för mig.

Jag skulle lätt betala 50 tusen kr om någon ville dra fiber till mitt fritidshus i glesbygden. Vi har 5G med obegränsad datamängd idag men jag vill ha stabil performance alla dagar året runt.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Välj det som ni anser behövs och vill betala för. Det mesta är färdigbyggt och 75 % av hushållen har väl redan inkopplad anslutning via fiber, brukar klippa statistik från PTS men ni får själva leta upp den.😉
Många av oss har haft fiber i 10-15 år redan och nyttjat den, idag kombinerar många av oss fiberanslutning även med mobil uppkoppling beroende av plats och utrustning.

• Gilla
maxmsm
  • Laddar…
ClasseClas ClasseClas skrev:
Jag skulle inte ens köpa en fastighet utan fiber. Det är en deal breaker för mig.

Jag skulle lätt betala 50 tusen kr om någon ville dra fiber till mitt fritidshus i glesbygden. Vi har 5G med obegränsad datamängd idag men jag vill ha stabil performance alla dagar året runt.
Vad har du 5G router och för externa 5G antenner till den?
Om du inte har det , då förstår jag att du tycker att det är ostabilt
( en bra 5G router med 2 bra externa antenner kostar ca 9-10tusen)

ClasseClas
Jag har Telias prylar Nokia Fastmile 5G modem och Telias F1 router eller vad den heter. Det har inte med HW att göra utan det beror på hur många husägare som är på plats i bygden. På sommaren och på storhelger så är det betydligt sämre prestanda och kan lagga ibland.

• Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
ClasseClas ClasseClas skrev:
Jag har Telias prylar Nokia Fastmile 5G modem och Telias F1 router eller vad den heter. Det har inte med HW att göra utan det beror på hur många husägare som är på plats i bygden. På sommaren och på storhelger så är det betydligt sämre prestanda och kan lagga ibland.
Är det samma problem på 4g?

ClasseClas
Det 5G-modemet är bland det bättre som finns påstår jag och jag har monterat det utomhus.
5G-modem monterat på utsidan av en röd byggnad, omgiven av grönska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
maxmsm
  • Laddar…
F
Räcker mobilt för en så är ju toppen. Vi drog in fiber för 10k och betalar 300kr i mån för 300/300. Tror inte det ökar värdet på huset nämnvärt. Vissa grejer behöver inte löna sig, bara att kolla vad bilen kostar..

• Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
ClasseClas
A A-Man_08 skrev:
Är det samma problem på 4g?
Ja, för att mobilnätet har begränsad kapacitet. Jag vet inte om Telia kör med dynamisk allokering av 4G och 5G carriers på befintligt spektrum för då blir det same same oavsett teknologi.

K Kanotisten skrev:
25 000 för att dra fiber till huset, och sen betala 400-500 kr i månaden eller köra 5G och betala 249 kr i månaden var mina alternativ till nya huset.

Valde 5G och ångrar mig inte en sekund
Det där var inte mycket att skryta med. Upplänken är rent ut sagt dålig i jämförelse med nedlänken. Det är alltid upp länken som i praktiken styr vilken hastighet du får i nedlänk. Några modem till på samma cell och det blir inte alls så roligt....

Redigerat:
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.