11 699 läst · 135 svar
12k läst
135 svar
Mobilt bredband 5G via Telia eller fiber
Jobbar både dagtid och kvällar eftersom det är ett amerikanskt företag.F Fideliox skrev:
Alla som inte ser att 5G är fiber i luften verkar köra med argumentet "men vänta bara".. Okej, jag väntar :-D Under tiden är grannarnas fiber nere så fort det är minsta strömavbrott. Så just nu leder mitt 5G. 4G+ är för övrigt tillräckligt snabbt (>100mbit) det också och kan användas som backup om 5G av någon anledning skulle vara nere.
Om det här inte funkade 100% för mig skulle jag direkt skaffa något annat, Det är inte en kostnadsfråga, det är mitt levebröd, Självklart kan det diffa i utbyggnad på vissa platser och råda otillräcklig kapacitet men det är inte ett argument mot 5G, det är ett argument mot dålig planering. Tänk på att användarkapaciteten i 5G är 1000x så hög som 4G, så de congestions från rent användarantal(oberoende av datavolym) som man är van vid från 4G uppstår helt enkelt inte på samma sätt.
Har man som jag >200mbit och 25 ms kontinuerligt dag efter dag ser jag inte varför man ska ner och gräva i marken. Jag jobbar 100% distans på ett av världens 100 största företag så det är inte acceptabelt med något annat än perfektion. Men hastigheten är inte det viktigaste utan låg downtime. Och min downtime senaste året är lägre än grannarnas som har fiber. Den totala downtimen för någon med fiber kan mätas i timmar utspritt över ~10 korta men nedkopplande strömavbrott senaste året. Jag har inte en enda minuts märkbar påverkan då jag driver router via batteri / UPS.
Råder alla med normalt nätbehov att testa 5G från Telia innan ni börjar gräva upp marken.
Låter perfekt! Har du testat någon annan operatör än Telia via 5G?mcr108s skrev:Jobbar både dagtid och kvällar eftersom det är ett amerikanskt företag.
Alla som inte ser att 5G är fiber i luften verkar köra med argumentet "men vänta bara".. Okej, jag väntar :-D Under tiden är grannarnas fiber nere så fort det är minsta strömavbrott. Så just nu leder mitt 5G. 4G+ är för övrigt tillräckligt snabbt (>100mbit) det också och kan användas som backup om 5G av någon anledning skulle vara nere.
Om det här inte funkade 100% för mig skulle jag direkt skaffa något annat, Det är inte en kostnadsfråga, det är mitt levebröd, Självklart kan det diffa i utbyggnad på vissa platser och råda otillräcklig kapacitet men det är inte ett argument mot 5G, det är ett argument mot dålig planering. Tänk på att användarkapaciteten i 5G är 1000x så hög som 4G, så de congestions från rent användarantal(oberoende av datavolym) som man är van vid från 4G uppstår helt enkelt inte på samma sätt.
Har man som jag >200mbit och 25 ms kontinuerligt dag efter dag ser jag inte varför man ska ner och gräva i marken. Jag jobbar 100% distans på ett av världens 100 största företag så det är inte acceptabelt med något annat än perfektion. Men hastigheten är inte det viktigaste utan låg downtime. Och min downtime senaste året är lägre än grannarnas som har fiber. Den totala downtimen för någon med fiber kan mätas i timmar utspritt över ~10 korta men nedkopplande strömavbrott senaste året. Jag har inte en enda minuts märkbar påverkan då jag driver router via batteri / UPS.
Råder alla med normalt nätbehov att testa 5G från Telia innan ni börjar gräva upp marken.
Har min kärlek till Telia eftersom jobbade där och fick tidigt se 5G teknologin runt 2015 så kan inte rekommendera något annat Har ju bra deal nu också, 349 kr tror jag för hemma-5G obegränsat.L Lekmanna skrev:
Men tidigare här med 4G var det faktiskt 3 som hade bäst kapacitet (trots landsbygd) och täckning för Telia hade inte byggt så kraftfull 4G som man hade gjort 3G, så man kan ev behöva prova sig fram men om Telia har varit där och uppgraderat till 5G så verkar det typiskt som att man uppgraderat 4Gn också, och då blir Telia ett ganska säkert val.
Jag tror man ska vara försiktig med att generalisera och jag är högst tveksam till att tillgänglighet och stabil prestanda, för de flesta, är bättre i ett mobilnät än i ett fibernät.mcr108s skrev:
Jag har som exempel inte alls samma erfarenhet som du av ett fibernät. Jag räknar downtime i minuter eller fåtal timmar och vi har haft fiber i hmmm, 15 år ? nu......mobilnätet här är förvisso också väldigt stabilt sett till tillgänglighet, men prestanda varierar och det är en uppkoppling jag använder för jobb i nödfall. Som sämst fungerade mobilnätet tidigare i år när hela fibernätet i området (säg ett par tusen fastigheter) dog, då började alla hemmakontor koppla upp sig via mobilnätet istället och det gick inte alls (trots att detta är närförort till stockholm).
Till vardags har jag 600Mbit ut mot internet via jobbets VPN och det är perfekt för mina behov. Åker jag till kontoret och jobbar går allt märkbart långsammare....via wifi.
Tycker det är helt självklart att ha båda möjligheterna.
"Eftersom det funkar för mig så är det så för alla andra också"mcr108s skrev:Jobbar både dagtid och kvällar eftersom det är ett amerikanskt företag.
Jobbar också hemma mycket. Mobilt fungerade oftast ok på dagarna men dåligt på kvällen. Att få fiber installerat och klart för 10k var en no brainer för min del. Det ska mycket till innan en trådlös dito är lika snabb och stabil som ljusets hastighet. Vi har enbart haft ett planerat strömavbrott på 10 år så elförsäljningen är inget problem för vår del. I värsta fall kan man ju köra hotspot på mobilen. Jag kan koda offline i nån timme, hade faktiskt varit skönt att inte bli störd.
Oftast är inte hastigheten så viktig, sällan det är flaskhalsen för mig. Jobbets VPN är dessutom cappad till 250Mbit/s.
Redigerat:
All 4G, 5G osv skall moduleras och demoduleras. Trängas i radioetern. Ta sig förbi buskar, regn, dimma, träd osv. Är beroende av fina åskledare på höga ställen. Är beroende av mjukvaruppdateringar till utrustningen i masterna som kan ställa till det. Eller att man lägger ner nät.
Något att tänka på för radio som alternativ.
Något att tänka på för radio som alternativ.
Du har rätt på alla punkter men skillnaden är att jag skriver med hänsyn tagen till folks uppfattning mot verkligheten. SKulle säga att 99% tror som du att man måste ha fiber för att arbeta hemifrån. Jag säger att det kanske funkar ändå, bättre (som i mitt fall på landet med strömavbrott) eller med omärkbar skillnad, för kanske 10%? 20%? Det är ändå en skillnad mot marknadens tro så att säga till mitt arguments fördel.MathiasS skrev:Jag tror man ska vara försiktig med att generalisera och jag är högst tveksam till att tillgänglighet och stabil prestanda, för de flesta, är bättre i ett mobilnät än i ett fibernät.
Jag har som exempel inte alls samma erfarenhet som du av ett fibernät. Jag räknar downtime i minuter eller fåtal timmar och vi har haft fiber i hmmm, 15 år ? nu......mobilnätet här är förvisso också väldigt stabilt sett till tillgänglighet, men prestanda varierar och det är en uppkoppling jag använder för jobb i nödfall. Som sämst fungerade mobilnätet tidigare i år när hela fibernätet i området (säg ett par tusen fastigheter) dog, då började alla hemmakontor koppla upp sig via mobilnätet istället och det gick inte alls (trots att detta är närförort till stockholm).
Till vardags har jag 600Mbit ut mot internet via jobbets VPN och det är perfekt för mina behov. Åker jag till kontoret och jobbar går allt märkbart långsammare....via wifi.
Tycker det är helt självklart att ha båda möjligheterna.
Ja jag vet att det jag skriver inte är fel. Däremot TROR jag inget om att man måste ha fiber. Jag jobbar regelbundet via mobilnätet och det är skitbra när jag inte har en fast koppling tillgänglig men det kan ändå inte konkurrera med en bra fast uppkoppling. Det betyder inte att det inte går, bara att jag inte är nöjd med det. Ändå använder jag båda alternativen regelbundet, där det passar bäst.mcr108s skrev:Du har rätt på alla punkter men skillnaden är att jag skriver med hänsyn tagen till folks uppfattning mot verkligheten. SKulle säga att 99% tror som du att man måste ha fiber för att arbeta hemifrån. Jag säger att det kanske funkar ändå, bättre (som i mitt fall på landet med strömavbrott) eller med omärkbar skillnad, för kanske 10%? 20%? Det är ändå en skillnad mot marknadens tro så att säga till mitt arguments fördel.
Jag håller heller inte med om att de flesta inte tror att det inte går att jobba hemifrån via mobilt bredband. Tvärtom, i dessa trådar, är det rätt tydligt att det finns en klar övertro kring hur ett mobilt bredand kommer fungera nu och i framtiden. Ska man tro alla dessa människor är fiber en förlegad teknik som kommer ersättas av någon magiskt teknisk lösning efter 5G. Trots att jag jobbar på ett bolag som utvecklar och säljer mobilnät tror jag inte på denna totalt trådlösa framtid. Eller tror, jag VET att det inte kommer vara så. Vi kommer alltid ha en kombination av tekniker och använda den som vid tillfället är bäst.
Vi får be att återkomma om 5 år med en ny utvärdering av 5G mot fiber! :-DMathiasS skrev:Ja jag vet att det jag skriver inte är fel. Däremot TROR jag inget om att man måste ha fiber. Jag jobbar regelbundet via mobilnätet och det är skitbra när jag inte har en fast koppling tillgänglig men det kan ändå inte konkurrera med en bra fast uppkoppling. Det betyder inte att det inte går, bara att jag inte är nöjd med det. Ändå använder jag båda alternativen regelbundet, där det passar bäst.
Jag håller heller inte med om att de flesta inte tror att det inte går att jobba hemifrån via mobilt bredband. Tvärtom, i dessa trådar, är det rätt tydligt att det finns en klar övertro kring hur ett mobilt bredand kommer fungera nu och i framtiden. Ska man tro alla dessa människor är fiber en förlegad teknik som kommer ersättas av någon magiskt teknisk lösning efter 5G. Trots att jag jobbar på ett bolag som utvecklar och säljer mobilnät tror jag inte på denna totalt trådlösa framtid. Eller tror, jag VET att det inte kommer vara så. Vi kommer alltid ha en kombination av tekniker och använda den som vid tillfället är bäst.
N
Nalleman64
Medlem
· Östergötland
· 1 655 inlägg
Nalleman64
Medlem
- Östergötland
- 1 655 inlägg
Har exakt samma erfarenhet av Telias mobila bredband. Har kört deras 4G+ sedan 2018 med ETT avbrott (men då fick jag in en annan mast som bara hade 4G).mcr108s skrev:Jobbar både dagtid och kvällar eftersom det är ett amerikanskt företag.
Masten står 9 km bort men med riktantenner når jag ändå otroligt bra hastigheter (maxat 270 Mbit/s).
Givetvis har den masten och även den som står 1,2 km bort 5G men det klarar tyvärr inte min nuvarande bredbandsrouter.
Jag har tecknat mig för fiber men fram till nu har inget hänt på den fronten. Dock såg jag häromdagen att man faktiskt börjat gräva ner fiberkabel relativt nära mig så kanske kommer det hit till slut.
5G kan ersätta fiber vid vissa förhållandenMathiasS skrev:Ja jag vet att det jag skriver inte är fel. Däremot TROR jag inget om att man måste ha fiber. Jag jobbar regelbundet via mobilnätet och det är skitbra när jag inte har en fast koppling tillgänglig men det kan ändå inte konkurrera med en bra fast uppkoppling. Det betyder inte att det inte går, bara att jag inte är nöjd med det. Ändå använder jag båda alternativen regelbundet, där det passar bäst.
Det kan 4G med .... jag sitter just nu på 4G+ och det fungerar bra.
Visst skulle fiber vara bättre ... men i just mitt fall, så är det inte värt priset.
Vad är det då för förhållanden som gör att 4g+ och specifikt 5G är bättre än fiber.
Tja, det beror på pris för att ansluta sig till fibern, pris på fiber-abonemanget, pris på "unlimited"-mobilabonnemang, vad man har för 4G/5G modem och antenner , samt hur lång det är till 4G/5G masten (dvs vad man kan få för hastighet)
Tar man mig som sitter på ett special fall, där jag MÅSTE ha ett "unlimited"-mobilabonnemang pga jobbet som jobbet delvis betalar, är nära både 4G mast och 5G mast, har bra 4G router med extra antenner samt med en efteranslutningskostnad på 30tusen plus grävjobb. Då är det inte värt att lägga ut de pengarna plus ett fiber abonnemang då jag dels inte blir av med unlimited-mobilabonnemanget och dels inte får nån praktiskt (upplevd) bättre uppkoppling.
ren kostnadseffektanalys mao
Men för alla andra som inte har motsvarande situation då hamnar man ju i ett annat läge.
Ja det är ju det jag skriver ovan. Att det inte är en dålig lösning betyder inte att det inte finns en bättre lösning. Vad som är tillräckligt bra är också någon väldigt subjektivt och utöver det prioriterar vi alla olika. Pris, prestanda, tillgänglighet osv osv. Jag skulle säkert betala uppåt 50kkr för att ha fiber till huset, eller inte flytta dit alls. För andra duger det med mobilt bredband, inget fel med det. Har kört halva dagen hos kund idag uppkopplad via 5g, det gick utmärkt, förstås.M MrDizzy skrev:
Har inte sista siffran från PTS i minnet, men idag är väl 70-75% av hushållen anslutna till fiber och i princip färdigbyggt, exkl. lite landsbygd och där byggs även 5G, ofta 4G som kompletteras 5G, där 3G avvecklas.
Så idag är det bara att välja och har man fiber så kör man vidare.
Det som händer är istället att man får flera som både har/använder fiber och 4G/5G. Mobilerna går ju med automatik mellan wifi och mobilnät, trors att våra mobiler i familjen har mobilabonnemang utan begränsning.
Så idag är det bara att välja och har man fiber så kör man vidare.
Det som händer är istället att man får flera som både har/använder fiber och 4G/5G. Mobilerna går ju med automatik mellan wifi och mobilnät, trors att våra mobiler i familjen har mobilabonnemang utan begränsning.
Så vart det där om hur 5G masterna når Internet och andra mobiltelefoner. Det kanske sitter ett super-duper-5G-modem i de alla?MathiasS skrev:
För det kan väl inte vara så att de använder en förlegad teknik som kör cirklar runt något modernt?