RoTe
Är det fortfarande begränsningar i datamängd på mobila bredbanden? Tänker att det fort blir mängder när man är flera i hushållet som kollar på streamingtjänster.

Kör tele2 obegränsat och har gjort så i flera år nu. Har alltid förespråkat fiber men i huset vi bor i nu har ej fiber. Nu är vi 5 i familjen som enbart streamar, gärna samtidigt 😀 ingen som spelar mer än mobilspel, jobbar ej hemifrån men grannen med fru gör och har samma 4G. Ser absolut ingen anledning att skaffa fiber för våran del, 299:- i mån obegränsat surf, ingen installationskostnad eller dylikt. Allt flyter som en dröm.
Skärmdump av hastighetstest för 4G-nätverk med Tele2 som visar höga nedladdnings- och uppladdningshastigheter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En mer belastad tid på dygnet;
Skärmdump av hastighetstest för 4G-nätverk med 102,18 Mbit/s nedladdning och 39,08 Mbit/s uppladdning.
Skapa konto

Detta är 4G dock och bor ej någon stad utan en mindre håla på västkusten.

• Gilla
namnbyte och 2 till
  • Laddar…
D Diamant skrev:
Självklart är fiber det överlägset bästa. Har själv varit styrelseledamot i en fiberförening och hjälpt till att bygga ett fibernät.

Men i vårt område kan en efteranslutning ofta kosta från 40000 och uppåt. Hade jag där inte haft fiber så hade jag definitivt först provat om inte Starlink var tillräckligt bra.

Att testa först om inte Starlink för ca 5000 i investeringskostnad skulle vara dumt tycker jag, potentialen att spara mycket pengar är ju stor.

I sammanhanget är ju 5000 inte en så stor kostnad för att testa och Starlink verkar ju levererar över förväntan.
Men får man, som jag, fullgod 4G/5G så finns det val ingen anledning att lägga 5kkr på Starlink, med en högre månadskostnad?
Starlink skulle jag se som sista utvägen, om man inte får fullgott mobilt bredband.

• Gilla
[SKPG]Zamora och 1 till
  • Laddar…
innan vi fick tillgång till fiber så såg våran mätning ut så här ( mobilt bredband 4g ) Skärmdump av hastighetstest för mobilt bredband med nedladdning på 9,26 Mbit/s och uppladdning 8,82 Mbit/s.
Skapa konto

Så fiber var ett självklart val för oss 😅

Har kört Telias obegränsad ca 5 år med 4G.
Har funkat felfritt och hastigheten är stabilt över 100mbit. Har en extra antenn monterad på utsidan huset och riktad mot masten, det gjorde stor skillnad. Hade inte klarat mig med en inomhusvariant som följer med pga hinder i terrängen.
Routern är tn tp-link mr600 som gör jobbet fint.
Lyckades också skaffa abonnemanget när man kunde lägga till en surfanslutning, så endast ca 80:-/månaden. Tror det är bortplockat nu.
Jobbar hemifrån och vi är 4 i familjen som både spelar och streamar, funkar hur bra som helst.
Kan uppgradera till 5G också men investeringen på routern tar emot lite plus att det kanske inte gör någon direkt skillnad för oss.

RoTe RoTe skrev:
Är det fortfarande begränsningar i datamängd på mobila bredbanden? Tänker att det fort blir mängder när man är flera i hushållet som kollar på streamingtjänster.
Telia har obegränsad surf i sitt 5G abonnemang, i alla fall för tillfället..
För 4G finns det olika abonnemang beroende på databehov.

• Gilla
Patrik440 och 1 till
  • Laddar…
Fiber

namnbyte
S SCB skrev:
Telia har obegränsad surf i sitt 5G abonnemang, i alla fall för tillfället..
För 4G finns det olika abonnemang beroende på databehov.
Telia har obegränsad datamängd inom hela sitt FWA/Fixed wireless access/riktig riktantenn/vad man vill kalla det-segment.

Och inga kända planer på förändring där, just pga det är tänkt som ett fullgott alternativ när man inte kan eller vill punga ut 20k+ för fiberanslutning.
Faktum är att det ligger i alla operatörerna intresse att så många som möjligt har FWA istället för fiber, då underhållskostnaderna bara är en bråkdel och mycket färre potentiella felkällor.

Har även satsats hysteriska belopp på att bygga upp och ut FWA:n, och görs mig veterligen fortfarande. Men nu är jag på väg ur kurs med inlägget, haha!

• Gilla
Oskick
  • Laddar…
namnbyte namnbyte skrev:
Faktum är att det ligger i alla operatörerna intresse att så många som möjligt har FWA istället för fiber, då underhållskostnaderna bara är en bråkdel och mycket färre potentiella felkällor.

Har även satsats hysteriska belopp på att bygga upp och ut FWA:n, och görs mig veterligen fortfarande. Men nu är jag på väg ur kurs med inlägget, haha!
Här i sverige vet jag inte om man kan säga att det har satsats några hysteriska belopp på FWA - vem har gjort det?

RISE har analyserat kostnaderna över många år och konstaterar att totalkostnaden över 10 år för FWA beror på hur FWA-tjänsten realiseras. Billigt om det är en del av befintligt macronät (men då når man inte bredbandsmålen), dyrt (vs fiber) om det byggs nya mm-siter för detta. Dock framgår det inte tydligt om man räknat in underhåll, men kalkylen var över tio år så det blir lite märkligt om detta utelämnats.

namnbyte namnbyte skrev:
Telia har obegränsad datamängd inom hela sitt FWA/Fixed wireless access/riktig riktantenn/vad man vill kalla det-segment.

Och inga kända planer på förändring där, just pga det är tänkt som ett fullgott alternativ när man inte kan eller vill punga ut 20k+ för fiberanslutning.

Alla mobiloperatörer har väl alternativ med obegränsad datamängd, eller har jag missat något?
Det vill säga, att det är bara att välja den operatör som fungerar bäst för den geografiska plats som man tänker sig att använda det på.
Och kostnadsbilden är väl hyfsat lika också, ca 400kr/månad.

Så - kika på täckningskarta, klicka på beställ, klart!
Prova några dagar, funkar det inte så lämnar du tillbaka det enligt distansköpslagen, och provar anna operatör, eller annan lösning.
Men enkelt och riskfritt att prova skulle jag säga.

Fick en offert från det kommunala fiberbolaget igår.
14 900 kr för att dra in fiber.

Så jag tror vi kör på det, tyckte det kändes som ett bra pris.
Ser det också som en investering på huset.

• Gilla
Marcus-AA och 14 till
  • Laddar…
W Wayney skrev:

för 15tusen skulle jag starkt överväga det med.
Nu är det ju det dubbla hos mig (plus grävning) ... då kollar man på alternativ och ser vad som kan vara acceptabelt
Grattis till dig dock !!

• Gilla
Wayney
  • Laddar…
W Wayney skrev:

Ett lätt val.

kuriosa: för några veckor sedan slutade fibernätet att fungera för drygt 1000 hushåll, samtidigt. Alla började använda mobilnätet som normalt fungerar mycket bra. Med fibernätet ur funktion tog det tvärstopp i mobilnätet pga belastningen.

• Gilla
  • Haha
Wayney och 1 till
  • Laddar…
W Wayney skrev:
Bara att teckna, istället för att kolla "täckning".👍

• Gilla
Hannuse och 1 till
  • Laddar…
Pratade med närmsta grannen igår. Han kör mobilt bredband via Telia och får tydligen ut ca 250 mbit med stabil uppkoppling.

Fiber är ju lite dyrare i månaden också - 219 kr/mån i nätavgift och 299 kr/mån för 500/500 (som är ett krav att binda upp sig till under 24 mån för att få det för 14 900 kr). Blir ju drygt 500 kr/mån för fiber med andra ord.

Huset som vi flyttar till är nybyggt så det är dock fördraget för fiber på tomten så vi behöver inte gräva eller något där vilket ju är en klar fördel.

Kommer ju bli lite dyrare med fiber än mobilt men är kanske värt det ändå. Sen vet man ju inte hur framtiden kommer se ut, ingen kommer kanske använda fiber om 10 år utan allt är trådlöst.

• Gilla
Hannuse
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.