Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 428 inlägg
Nä att klä in den är uteslutet faktiskt. Det skulle nog bli snyggt men det är mycket jobb om den ska ha tjock midjeformN neeej skrev:Jag köpte en 75l tunna på Jula, som ska få stå i växthuset, eller utanför beroende på om den får plats..
Har köpt och ska prova Blumats bevattningssystem. Den går på vattentryck enbart. Och vattnar när det behövs istället för efter schema/sol. Hört bra om den iaf.
Vill du ha en plasttunna snyggare kan du väl klä in den i trä kanske?
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 428 inlägg
Det blev den här från Gardena
Beställde också en trätunna så nu återstår att försöka få den att passa på utsidan i kullerstenen och ansluta "hängrännan" på växthuset till den.
Har en likadan som är behandlad med roslagsmahogny så den här blir likadan
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Beställde också en trätunna så nu återstår att försöka få den att passa på utsidan i kullerstenen och ansluta "hängrännan" på växthuset till den.
Har en likadan som är behandlad med roslagsmahogny så den här blir likadan
Logga in
Skapa konto
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 428 inlägg
Gardena vet jag ej nått om.
Har två olika irrigatia solcellsdrivna system
Låter lite när de pumpar, skitbra att den känner av solen o ökar bevattningen när solen skiner mer (o vattnar mindre när det är molnigt). skönt att det sköter sig själv liksom..
irtiterande med en tunna som tar plats inne i växthuset. ... (från mina plantor ).. men var ettmåste att ha den inne.. trots att vi fick dra ut de små vattenslangarna till solcellen. Tunnan, inne, jämnar ut temp på natten och hösten.. väldigt effektivt element när den är vattenfylld!
Har två olika irrigatia solcellsdrivna system
Låter lite när de pumpar, skitbra att den känner av solen o ökar bevattningen när solen skiner mer (o vattnar mindre när det är molnigt). skönt att det sköter sig själv liksom..
irtiterande med en tunna som tar plats inne i växthuset. ... (från mina plantor ).. men var ettmåste att ha den inne.. trots att vi fick dra ut de små vattenslangarna till solcellen. Tunnan, inne, jämnar ut temp på natten och hösten.. väldigt effektivt element när den är vattenfylld!
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 428 inlägg
En liten uppdatering även om det inte händer så mycket just nu!
Gräset börjar på ta sig och värmen är äntligen här.
Riktigt varmt i växthuset och jag har inte fått igång bevsttningssystemet ännu men på lördag får jag regntunnan iaf sen kan bevattningen komma på plats.
Tomaterna börjar också växa rätt bra nu och även physalis och paprika.
Gurkorna har jag inte på plats ännu.
Men det är riktigt roligt att man kan börja använda det på riktigt nu
En Pelargon fick en plats också, den kommer bli rejält stor
Lovade också att summera kostnaderna för hela bygget och det har jag gjort, allt och verkligen allt från skruvar, grus till murarverktyg och jord så har det kostat 20 621 kr!
Prisvärt vettesjutton men jag är väldigt nöjd och det drar lätt iväg när man bygger växthus.
Gräset börjar på ta sig och värmen är äntligen här.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
En Pelargon fick en plats också, den kommer bli rejält stor
Logga in
Skapa konto
Lovade också att summera kostnaderna för hela bygget och det har jag gjort, allt och verkligen allt från skruvar, grus till murarverktyg och jord så har det kostat 20 621 kr!
Prisvärt vettesjutton men jag är väldigt nöjd och det drar lätt iväg när man bygger växthus.
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 428 inlägg
Vattentunnan på plats och gräset är påväg att bli fint också. Växer bra där inne nu!
Till helgen ska jag försöka få igång bevattningen för som ni kanske har märkt har det inte hänt så mycket mer. Jo ett ankare har fått en plats på den stora stenen Funderar på hur jag bäst får in slangen från tunnan till krukorna..
Till helgen ska jag försöka få igång bevattningen för som ni kanske har märkt har det inte hänt så mycket mer. Jo ett ankare har fått en plats på den stora stenen Funderar på hur jag bäst får in slangen från tunnan till krukorna..
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 428 inlägg
hur gjorde du hål i tunnan och vad har du använt som tätning samt hur fick du fast slangenholmberg87 skrev:
Vad e det för kranar?Jiji skrev:Jag använder den typen av system även på friland och faktiskt också till krukor. Det är perfekt! Ingen oro för vatten som står på när vi åker bort osv. Mycket lättare för en husvakt att ev fylla tunnan lite då och då än att ha någon som vattnar varje dag.
Går också bra i många fall att flytta vatten mellan
tunnor med självfall. Jag gillar de där kranarna man kan köpa billigt på typ Jula och sedan koppla vattenslangen till för vidare transport till en annan tunna.
holmberg87 skrev:En liten uppdatering även om det inte händer så mycket just nu!
Gräset börjar på ta sig och värmen är äntligen här. [bild] Riktigt varmt i växthuset och jag har inte fått igång bevsttningssystemet ännu men på lördag får jag regntunnan iaf sen kan bevattningen komma på plats.
[bild] [bild] [bild]
En Pelargon fick en plats också, den kommer bli rejält stor[bild]
Har du ingen ventilation?holmberg87 skrev:En liten uppdatering även om det inte händer så mycket just nu!
Gräset börjar på ta sig och värmen är äntligen här. [bild] Riktigt varmt i växthuset och jag har inte fått igång bevsttningssystemet ännu men på lördag får jag regntunnan iaf sen kan bevattningen komma på plats.
[bild] [bild] [bild]
En Pelargon fick en plats också, den kommer bli rejält stor[bild]