N neeej skrev:
Jag köpte en 75l tunna på Jula, som ska få stå i växthuset, eller utanför beroende på om den får plats..
Har köpt och ska prova Blumats bevattningssystem. Den går på vattentryck enbart. Och vattnar när det behövs istället för efter schema/sol. Hört bra om den iaf.

Vill du ha en plasttunna snyggare kan du väl klä in den i trä kanske?
Nä att klä in den är uteslutet faktiskt. Det skulle nog bli snyggt men det är mycket jobb om den ska ha tjock midjeform

Det blev den här från Gardena Gardena Aqua Bloom Set för bevattning ligger oöppnat på ett bord med inredningsdetaljer i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Beställde också en trätunna så nu återstår att försöka få den att passa på utsidan i kullerstenen och ansluta "hängrännan" på växthuset till den.
Har en likadan som är behandlad med roslagsmahogny så den här blir likadan Trätunna behandlad med roslagsmahogny, ansluten till grön slang, står på grus intill kullersten.
Skapa konto

• Gilla
Dublin
  • Laddar…
Var köpte du tunnan?

D Dublin skrev:
Var köpte du tunnan?
Rydbergs trätunnor(y)Kan säga att dom använda har en fantastisk doft.. Not! Man får tvätta rejält, men dom har nya oanvända också

Gardena vet jag ej nått om.
Har två olika irrigatia solcellsdrivna system(y)

Låter lite när de pumpar, skitbra att den känner av solen o ökar bevattningen när solen skiner mer (o vattnar mindre när det är molnigt). skönt att det sköter sig själv liksom..

irtiterande med en tunna som tar plats inne i växthuset. ... (från mina plantor :oops:).. men var ettmåste att ha den inne.. trots att vi fick dra ut de små vattenslangarna till solcellen. Tunnan, inne, jämnar ut temp på natten och hösten.. väldigt effektivt element när den är vattenfylld!

• Gilla
holmberg87
  • Laddar…
En liten uppdatering även om det inte händer så mycket just nu!
Gräset börjar på ta sig och värmen är äntligen här. Växthus med plantor på stenlagd grund omringad av gräs och stenar vid skogsbryn.
Skapa konto
Riktigt varmt i växthuset och jag har inte fått igång bevsttningssystemet ännu men på lördag får jag regntunnan iaf sen kan bevattningen komma på plats.
Tomaterna börjar också växa rätt bra nu och även physalis och paprika.
Gurkorna har jag inte på plats ännu.

Men det är riktigt roligt att man kan börja använda det på riktigt nu:D
Växthus interiör med tomater och paprikaplantor i krukor, snöre och sax på en hylla, soligt väder.
Skapa konto
Unga växter i krukor på stenplattor med växthus och grönska i bakgrunden.
Skapa konto
Växthus med sittgrupp och krukor med tomatplantor, physalis och paprika i solljus.
Skapa konto

En Pelargon fick en plats också, den kommer bli rejält stor(y) Pelargon i kruka inne i växthus med stengång och gräsmatta synlig genom glasrutorna.
Skapa konto

Lovade också att summera kostnaderna för hela bygget och det har jag gjort, allt och verkligen allt från skruvar, grus till murarverktyg och jord så har det kostat 20 621 kr!
Prisvärt vettesjutton men jag är väldigt nöjd och det drar lätt iväg när man bygger växthus. :rofl:

• Gilla
SueSue och 26 till
  • Laddar…
Fantastiskt fint. Har följt det i bakgrunden och inte skrivit innan men du ska vara jättenöjd med slutresultatet.
Vi planerar växthus till nästa år så jättekul att se hur du byggt :)

• Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Vattentunnan på plats och gräset är påväg att bli fint också. Växer bra där inne nu!
Till helgen ska jag försöka få igång bevattningen för som ni kanske har märkt har det inte hänt så mycket mer. Jo ett ankare har fått en plats på den stora stenen:D Funderar på hur jag bäst får in slangen från tunnan till krukorna.. Välskött trädgård med växthus, vattentunna och ankare på sten, vid en sjö.
Skapa konto
Växthus i trädgården med en vattentunna bredvid och ankare på sten samt välskött gräsmatta.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
cmb och 24 till
  • Laddar…
Som om det alltid stått där (y):)

• Gilla
holmberg87
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Som om det alltid stått där (y):)
Ja det har smält in riktigt bra nu!:D

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
Ser perfekt ut, nu hoppas vi på god skörd också :D(y)

• Gilla
holmberg87
  • Laddar…
holmberg87 holmberg87 skrev:
Det blev den här från Gardena[bild]
Beställde också en trätunna så nu återstår att försöka få den att passa på utsidan i kullerstenen och ansluta "hängrännan" på växthuset till den.
Har en likadan som är behandlad med roslagsmahogny så den här blir likadan[bild]
hur gjorde du hål i tunnan och vad har du använt som tätning samt hur fick du fast slangen

Jiji Jiji skrev:
Jag använder den typen av system även på friland och faktiskt också till krukor. Det är perfekt! Ingen oro för vatten som står på när vi åker bort osv. Mycket lättare för en husvakt att ev fylla tunnan lite då och då än att ha någon som vattnar varje dag.

Går också bra i många fall att flytta vatten mellan
tunnor med självfall. Jag gillar de där kranarna man kan köpa billigt på typ Jula och sedan koppla vattenslangen till för vidare transport till en annan tunna.
Vad e det för kranar?

Heddisen Heddisen skrev:
Vad e det för kranar?[/
Heddisen Heddisen skrev:
Vad e det för kranar?
Den här typen:
[länk]

Gräset börjar på ta sig och värmen är äntligen här. [bild] Riktigt varmt i växthuset och jag har inte fått igång bevsttningssystemet ännu men på lördag får jag regntunnan iaf sen kan bevattningen komma på plats.

[bild] [bild] [bild]
En Pelargon fick en plats också, den kommer bli rejält stor(y)[bild]
Lovade också att summera kostnaderna för hela bygget och det har jag gjort, allt och verkligen allt från skruvar, grus till murarverktyg och jord så har det kostat 20 621 kr!
Prisvärt vettesjutton men jag är väldigt nöjd och det drar lätt iväg när man bygger växthus. :rofl:
Gräset börjar på ta sig och värmen är äntligen här. [bild] Riktigt varmt i växthuset och jag har inte fått igång bevsttningssystemet ännu men på lördag får jag regntunnan iaf sen kan bevattningen komma på plats.

[bild] [bild] [bild]
En Pelargon fick en plats också, den kommer bli rejält stor(y)[bild]
Har du ingen ventilation?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.