G gusvo085 skrev:
Jag har en annan variant av öppnare men samma kassa klämfäste. Jag tröttnade och borrade hål så jag kunde skruva dem...
Det är lite surt för jag har hål där men inte i samma cc..
Jag får väl göra ett försök till imorgon och se hur nära det blir att kasta dom haha

holmberg87 holmberg87 skrev:
Hur fäste du dom? Tja tycker inte att något hål passar som att det är Vitavias egna och som du säger hela prylen är inte imponerande. Men dyr
Fanns hål i mitt växthus för armen som sitter i huset. På luckan klämde jag fast den med medföljande skruv o bricka.

Metallarm fäst med skruv och bricka vid ett växthusglas, synbar reparation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
holmberg87
  • Laddar…
D Dublin skrev:
Har tyvärr inte så mycket konkreta tips. Jag har ett annat växthus och andra lucköppnare, men hade också ett jäkla trassel innan jag lyckades få dem på plats. Till slut lyckades jag hitta lite filmer på youtube som visade montering av mina - har du provat att söka där?
Ja jag har sökt och det ser ju smidigt ut men tycker att den här alls passar särskilt bra på mitt. Och allmänt bökigt montage och när den sitter där så stängs inte luckan.
Den måste justeras men då passar inte hålbilden.
Hade inte väntat mig det här när det är Vitavias..

P Perkylainen skrev:
Fanns hål i mitt växthus för armen som sitter i huset. På luckan klämde jag fast den med medföljande skruv o bricka.

[bild]
Ja du har också en annan list än mig som går tvärs över, de är där det tar I och jag kan inte använda samma hål som dig.
Får göra ett försök imorgon igen, går såklart modifiera så det passar men jag blev så trött haha

• Gilla
Perkylainen
  • Laddar…
Finns det plåt så kan man borra... borrade genom öppnare och växthus, sen skruv och mutter.

Så satt äntligen lucköppnarna där efter lite stök.. Även plantor har kommit på plats: tomat, paprika, physalis, melon och gurka.
Ska räkna igenom vad allt har kostat utifall någon är nyfiken på det Nu vöntar vi på stt gräset ska ta sig!
Växthus med öppna luckor och plantor vid en sjö, omgivet av stenar och nyplanterat gräs.
Skapa konto

• Gilla
BiFuel och 13 till
  • Laddar…
Så satt äntligen lucköppnarna där efter lite stök.. Även plantor har kommit på plats: tomat, paprika, physalis, melon och gurka.
Ska räkna igenom vad allt har kostat utifall någon är nyfiken på det Nu vöntar vi på stt gräset ska ta sig!
[bild]
Mycke större krukor vill de ha :cool::p(y)
.. sen kommer de växa er ur huset :D

• Gilla
holmberg87
  • Laddar…
Kul att följa dig. Det blev rackarns snyggt alltså!

• Gilla
holmberg87
  • Laddar…
[bild]
Så himla snyggt!! Bra jobbat!
Men tro inte att det är dags att summera ännu, nu kommer inredningsfasen - gardinstänger, solskyddsväv, vägghyllor, stora krukor, små krukor, värmefläkt, bevattningssystem, plantor, jord, gödsel, mm ;) Du får allt hålla liv i den här tråden några månader till :)

• Gilla
  • Haha
Snigla och 1 till
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Mycke större krukor vill de ha :cool::p(y)
.. sen kommer de växa er ur huset :D
Haha jodå snart dags för omplantering i stora krukor, första natten ute nu(y)

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
D Dublin skrev:
Så himla snyggt!! Bra jobbat!
Men tro inte att det är dags att summera ännu, nu kommer inredningsfasen - gardinstänger, solskyddsväv, vägghyllor, stora krukor, små krukor, värmefläkt, bevattningssystem, plantor, jord, gödsel, mm ;) Du får allt hålla liv i den här tråden några månader till :)
Du har nog rätt! Och det blir roligare att ha igång tråden också aå man ser vad som händer under sommaren(y)

• Gilla
arkTecko och 2 till
  • Laddar…
Tomture61
Monterade nyss dom automatiska lucköppnarna och det blev långt ifrån bra. Vilket skit, eller så har jag gjort någonting helt galet.
Hålbilden är lite sisådär och ena delen ska klämmas fast. Men när allt tillslut är på plats så stängs inte luckan helt, öppnaren tar i lite men jag kan inte flytta den mer. Dessutom är den väldigt nära glaset på behållaren med bivax..
Nån som har tips eller monterat denna, det är Vitavias.[bild] [bild] [bild] [bild]
Vet ej om du har fått ordning på lucköppnarna ?
Ett tips är att sätta en distans / brickor mellan det nedre fästet och ramen .

• Gilla
holmberg87
  • Laddar…
Tomture61 Tomture61 skrev:
Vet ej om du har fått ordning på lucköppnarna ?
Ett tips är att sätta en distans / brickor mellan det nedre fästet och ramen .
Bra tips! Jag tänkte också på det men jag fick till en bättre hålbild så fästena hamnade bättre och passar nu perfekt.

Inatt var det kallt, såpass att jag fick köra kupévärmare i växthuset hehe. Ser ut att bli kalla nätter framöver också, ner mot en plusgrad.. Växthus med kupévärmare omgiven av träd och stenbädd vid solnedgång.
Skapa konto

Det är också dags för bevattningssystemet och där känns det som att en regnvattentunna behövs och är smartast.
Men att ställa dit en plasttunna kommer se förjäkligt ut.
Vad tycker ni? En i trä känns självklart men det kostar också.. Iofs kanske värt det:D
Sen tänkte jag en solcellsdriven bevattning och jag gillar Gardena så tänkte nästan prova deras variant. Någon som vet om det är bra/dåligt?

• Gilla
Daniellag
  • Laddar…
Jag köpte en 75l tunna på Jula, som ska få stå i växthuset, eller utanför beroende på om den får plats..
Har köpt och ska prova Blumats bevattningssystem. Den går på vattentryck enbart. Och vattnar när det behövs istället för efter schema/sol. Hört bra om den iaf.

Vill du ha en plasttunna snyggare kan du väl klä in den i trä kanske?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.