Idag satte jag fast växthuset. Tycker att det blev snyggt med vinkelfästena jag gjorde, det ser ut som original! Växthusram monterad på lecagrund med vinkelfästen och lättbetongskruvar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Essves lättbetongskruvar fungerade toppen och drog ner bra i lecan.
Sen satte jag gummilisterna för rutorna och det tog endel tid, tråkigt med massa små jobb innan jag kunde börja sätta glasen. Men sen äntligen dags för glasning!
Det gick smidigt men skapligt drygt att det ligger blandade storlekar av glasen i lådorna. Hade hellre haft dom utifrån storlek.
Men allt det här tog så mycket längre tid än att bygga stommen..
Taket glaset och halva sidorna iaf! Påbyggt växthus med klart glastak och halvmonterade sidor på en stenbelagd grund, med verktyg utspridda och skogsbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
PellePeps och 12 till
  • Laddar…
Ett ryck till efter lite grillning! Allting glasat, bara 2st öppningsbara luckor i taket kvar. Dom tar jag imorgon och ska även vara automatiskt öppning på dom, som jag precis fått hem. Även en hylla ska monteras i växthuset. Fällbar i grönt, svindyr haha men passar och det blev enkelt istället för att göra en egen..:D Grönt fällbar hylla under montering på matbord med verktyg och monteringsmanual bredvid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nästan färdigbyggt växthus med glastak vid vatten, omgivet av stenläggning och natur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
boschkenta och 10 till
  • Laddar…
Hittat en sten som får fungera som trappsteg! Tung som attan.. Ser lite konstigt ut nu men smälter nog in bra med kullertsenen.
Nästan nu det roliga börjar när man får fixa med finliret. Hyllan monterad också så nästa sak blir kullerstenen men det ser ut att bli regn imorgon och idag blåser det nåt otroligt! Jag hade tur som glasade klart allt igår.. En stor sten använd som trappsteg vid nybyggd uteplats med växthus och kullerstenskant.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Stor sten använd som trappsteg vid ingång till växthus med stenplattor och grus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En utomhustrappa med en stor sten som steg, en monterad hylla, och leksaksbilar på ett kaklat uteplatsgolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
boschkenta och 4 till
  • Laddar…
Är det inte lite sent att börja använda grävskopor nu, eller är det mycket jord som ska in i nästa steg?
 
  • Gilla
  • Haha
Luddis_1 och 2 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Är det inte lite sent att börja använda grävskopor nu, eller är det mycket jord som ska in i nästa steg?
Jo helt klart för sent, så det är det bara handkraft som gäller! Nä det är inte mycket jord kvar, knappt nåt faktiskt, bara sten att dekorera
 
Ah, jag tänkte på de tre tunga maskiner jag såg inkörda på sista bilden nu. En lastbil och två grävmaskiner om inte synen bedrar mig.
 
  • Gilla
Dublin och 3 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ah, jag tänkte på de tre tunga maskiner jag såg inkörda på sista bilden nu. En lastbil och två grävmaskiner om inte synen bedrar mig.
Hahaha ja justja, dom går för fullt! Och dom kan slita minst lika hårt på gräsmattor och dylikt när dom är I drift:rofl:
 
Eftersom det blåste rätt enormt idag fick jag inte upp takluckorna och regn väntas hela dagen imorn.. Så jag kunde inte vänta och trotsade blåsten! Vinglandes på stegen fick jag tillslut upp luckorna, nu är det redo för ösregn!
Självklart kunde jag inte sitta efter det aå jag började lägga kullerstenen för att se hur det kommer att bli. Jag älskar kullersten och havet så man får lägga band på sig så det inte går till överdrift haha
Fick iaf klart framsidan och det blir superfint! Ganska exakt så som jag föreställde mig när jag satte grävskopan i marken och det måste man vara nöjd med! För det är inte alltid det blir exakt så som man föreställt sig, ja bortsett från att jag faktiskt fick använda leca men nu i efterhand blev det ändå snyggt!(y) Ett växthus med öppna takluckor vid havet, omgivet av nylagt kullersten och en stege inuti.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett växthus med öppna takluckor omringat av nylagd kullersten och en nyberedd grusgång i en trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Växthus med öppna takluckor och nylagd kant av kullersten i trädgården, stege vid sidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Växthus med öppna takluckor nära havet omgivet av ny lagd kullerstensgång och planterad vegetation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
PellePeps och 22 till
  • Laddar…
holmberg87 holmberg87 skrev:
Kanske en dum fråga men brukar man fästa växthuset i grunden innan man glasar?
Skulle helt klart fästa det först, så inget rör sig av misstag :cool:
 
  • Gilla
holmberg87
  • Laddar…
Blev snyggt (y) stenen blev ju bra som trappsteg.. nu när du blev tvungen att ha ett sådant! Först såg den väldigt fjuttig ut.. men när du fota från rätt vinkel såg den ordentligare ut! (y):cool:

Bara inreda kvar nu då :D
 
  • Gilla
holmberg87 och 1 till
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Blev snyggt (y) stenen blev ju bra som trappsteg.. nu när du blev tvungen att ha ett sådant! Först såg den väldigt fjuttig ut.. men när du fota från rätt vinkel såg den ordentligare ut! (y):cool:

Bara inreda kvar nu då :D
Haha ja man fick ta i rätt bra och akta ryggen när den skulle dit!
Yes roligaste nu när man kan börja där inne men lite stökigt när jag har sått gräs utanför.. Att ta sig in och ut alltså
 
  • Gilla
aflib01 och 1 till
  • Laddar…
Idag har jag lagt klart all sten och även fogat endel av dom så nu ligger det väldigt stabilt! Även sått gräs framför så nu börjar det närma sig ett färdigt projekt Nybyggd stenläggning intill uterum med nysått gräsområde och stenfogar, klar för projektavslut.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
PellePeps och 13 till
  • Laddar…
holmberg87 holmberg87 skrev:
Idag har jag lagt klart all sten och även fogat endel av dom så nu ligger det väldigt stabilt! Även sått gräs framför så nu börjar det närma sig ett färdigt projekt[bild]
Riktigt snyggt! Har du tänkt lägga några matchande plattor i gräsmattan? Jag tror det kan vara en bra idé, det tenderar att bli mycket spring till växthuset även tidig vår och sen höst då gräset gärna blir söndersprunget och lerigt.
 
  • Gilla
holmberg87
  • Laddar…
D Dublin skrev:
Riktigt snyggt! Har du tänkt lägga några matchande plattor i gräsmattan? Jag tror det kan vara en bra idé, det tenderar att bli mycket spring till växthuset även tidig vår och sen höst då gräset gärna blir söndersprunget och lerigt.
Jag har funderat på det och det är nog inte omöjligt. Men jag vet inte riktigt hur långt dom skulle gå isåfall. Vill helst inte ha det så jag provar utan till en början och ska tänka på hur det kan läggas
 
holmberg87 holmberg87 skrev:
Idag har jag lagt klart all sten och även fogat endel av dom så nu ligger det väldigt stabilt! Även sått gräs framför så nu börjar det närma sig ett färdigt projekt[bild]
Hur har du fogat stenen för att få det så där snyggt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.