Putsen ser bra ut! 10-14 grader men fortfarande tält då det är risk för regn.
Men efter 3 dygn vilket blir tisdag så borde väl putsen vara redo att att vara utan både täckning och värme?
Nu kommer det iaf bli riktigt varmt ändå

• Gilla
Immobil
  • Laddar…
Idag regnar det! Markstenen framför växthuset är iaf färdig och matjord uppfyllt. Känns som att det blev en bra gräns och form mot växthuset.(y)
Täötet får sitta kvar tills imorgon pga regnet, men det ser bra ut där under tycker jag! Ska bli riktigt kul att täcka av allt och ställa växthuset på plats och läggs ut kullerstenen. Nylagd marksten och matjord framför täckt växthus under regnigt väder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ny marksten och uppfylld matjord vid ett växthus med täckduk, vid sjölandskap.
Skapa konto
Nyinstallerad marksten under presenning framför växthus, med matjord och pump vid kanten.
Skapa konto
Nyinstallerad marksten framför växthus med matjord och kantsten under ett skyddande täcke vid regnig väderlek.
Skapa konto
Nybyggd marksten framför ett växthus skyddat av en presenning under regnigt väder.
Skapa konto

• Gilla
Kluring och 11 till
  • Laddar…
Nu har det gått 3 dygn sedan putsningen och jag har täckt av allting.
Ser som sagt bra ut och har både den strukturen och en oregelbunden form som jag var ute efter. Nyputsad grund för växthus med oregelbundna former och strukturer, skyddad med täcke, i en trädgårdsmiljö.
Skapa konto

På insidan kunde jag varit mer noggrann med täckningen för det var lite slabbigt av både bruk och puts på sina ställen..
Växthuset kom på plats igen och fick alla skruvar åtdragna och allting är rakt och passformen mot växthuset är fortfarande okej(y) Ett växthus under konstruktion med en oputsad grund omgiven av nyjordad mark, täckt av putsduk, med skog i bakgrunden.
Skapa konto
Nyputsad vägg med oregelbunden form intill ett växthus med gröna metallprofiler och gul slang.
Skapa konto
Nyligen putsad mur med oregelbunden struktur vid en växthusgrund, omgiven av grus och verktyg.
Skapa konto
Nyputsad grund till växthus med oregelbundet mönster och synliga skruvinfästningar.
Skapa konto

Lite fundersam på infästningen om jag ska använda vinklarna och fästa dom såhär eller enbart skruva genom syllen. Jag tycker det är lite onödigt nära kanten att skruva så och med vinklar så hamnar jag mitt i.. Ja dom ska självklart kortas av och målas grön också;) Vinkelbeslag fäst på putsat murverk med grönt växthusprofil ovanpå, droppar av vatten synliga på metall och profil.
Skapa konto
Närbild på nyputsad väggkant med övertäckt fönster, angränsande till grus och plattor, vattendroppar synliga.
Skapa konto

• Gilla
PellePeps och 5 till
  • Laddar…
Jag tror tyvärr att om du monterar dem sådär, på insidan, mot listen, så kommer eventuella skruvar att ligga an mot glaset.... Man travar liksom nedifrån och upp vilket innebär att den nedersta rutan ligger nästan an mot den listen. Uppskattar det till med en millimeter mellan list och glas på den nedersta rutan, så knapp marginal för infästning den vägen.

Jag valde montage rakt nedåt där det finns lite marginal...

Närbild av skruvar på en trälist monterad mot nedre delen av en glasruta med knapp marginal till glaset.
Skapa konto

• Gilla
holmberg87
  • Laddar…
slacker slacker skrev:
Jag tror tyvärr att om du monterar dem sådär, på insidan, mot listen, så kommer eventuella skruvar att ligga an mot glaset.... Man travar liksom nedifrån och upp vilket innebär att den nedersta rutan ligger nästan an mot den listen.

Jag valde montage rakt nedåt där det finns lite marginal...

[bild]
Är det så? Det sitter ju faktiskt skruvskallar där redan från diagonalstagen så jag trodde att om jag har en väldigt bättre skalle funkar det.
Men du kanske har rätt! Måste fasen kolla det..
Alternativt kan jag använda skruvarna från de stående delarna men det är riktiga skitskruvar som inte klarar att dras något vidare

Här syns det bättre, så det borde få plats en tunn skruvskalle där Närbild av en metallram monterad på stenplatta med en tunn skruvskalle i fästpunkten.
Skapa konto
Närbild av ett grönt metallstolpfäste med en utstickande skruv mot stenbeläggning.
Skapa konto

• Gilla
slacker
  • Laddar…
holmberg87 holmberg87 skrev:
Är det så? Det sitter ju faktiskt skruvskallar där redan från diagonalstagen så jag trodde att om jag har en väldigt bättre skalle funkar det.
Men du kanske har rätt! Måste fasen kolla det..
Alternativt kan jag använda skruvarna från de stående delarna men det är riktiga skitskruvar som inte klarar att dras något vidare
Du kan ha rätt, skruvskallarna kan stämma - Det är ju typ 2mm.
Popnitar från utsidan kanske!? lär ju inte bygga mer än 1mm, eller så samma skruvar - Dem finns på Bauhaus såg jag. Inte billiga alls tyvärr.
Kanske plåtskruv/blåbär!?

Plåtskruv med Phillips huvud storlek 2 på en vit bakgrund, märkt 'UNDERTAKET.SE'
Skapa konto

Här syns det bättre, så det borde få plats en tunn skruvskalle där[bild] [bild]
Tack! Så ser det ut! Då har du koll på förutsättningarna - Glaset har inte mycket marginal mot dessa där skruvskallarna när väl gummilisterna är på plats.

Korrigerar det jag tidigare sagt - Cirka 1mm mot skruvskallarna!

• Gilla
holmberg87
  • Laddar…
slacker slacker skrev:
Du kan ha rätt, skruvskallarna kan stämma - Det är ju typ 2mm.
Popnitar från utsidan kanske!? lär ju inte bygga mer än 1mm, eller så samma skruvar - Dem finns på Bauhaus såg jag. Inte billiga alls tyvärr.
Kanske plåtskruv/blåbär!?

[bild]
Har sådana här, liknande dom du visar fast M6 och extra tunn skalle. Nackdelen är att som bara är elförzinkade, men har också m5 rostfri med sexkantskalle och den är rätt tunn Elförzinkad M6 skruv med extra tunn skalle på en träyta.
Skapa konto

• Gilla
slacker
  • Laddar…
slacker slacker skrev:
Tack! Så ser det ut! Då har du koll på förutsättningarna - Glaset har inte mycket marginal mot dessa där skruvskallarna när väl gummilisterna är på plats.

Korrigerar det jag tidigare sagt - Cirka 1mm mot skruvskallarna!
Aha så 1mm tillgodo mot skruvskallarna? Då får jag plats annars får jag slipa ner skallen lite Mer och mer jobb.. hehe

Har sådana här, liknande dom du visar fast M6 och extra tunn skalle. Nackdelen är att som bara är elförzinkade, men har också m5 rostfri med sexkantskalle och den är rätt tunn[bild]
Imponerad att du har dessa där på hyllan!

Kör på - Kläm och känn - Dubbelkolla med listen!

Vi behöver inte tjata mer på dig, du har full koll på läget! ;)

• Gilla
holmberg87
  • Laddar…
slacker slacker skrev:
Imponerad att du har dessa där på hyllan!

Kör på - Kläm och känn - Dubbelkolla med listen!

Vi behöver inte tjata mer på dig, du har full koll på läget! ;)
Haha ja dom där är inte så vanliga att ha hemma, men inom industrin används dom rätt mycket;)
Jag har koll tack vare alla goda råd på forumet! Otroligt bra att bolla idéer

• Gilla
slacker
  • Laddar…
Men en annan idé!?

Vinklar på befintliga skruvar!?
Ursäkta den suddiga bilden - Ganska så in zoomat;
Suddig närbild av skruvar i en träkonstruktion, med fokus på skruvens vinkel.
Skapa konto

• Gilla
holmberg87
  • Laddar…
slacker slacker skrev:
Men en annan idé!?

Vinklar på befintliga skruvar!?
Ursäkta den suddiga bilden - Ganska så in zoomat;
[bild]
Exakt! Jag tänkte på dom idag och det får plats. Men som sagt, kass kvalité på skruvarna och jag skulle gärna dra åt lite mer på infästningen.
Men iofs går det ta lite låsning.
Det är ju onekligen smidigt istället för att borra nya hål!
10st infästningsr borde räcka?

• Gilla
slacker
  • Laddar…
Det som jag tänker på är att växthuset kan röra sig när det blåser rejält och det får dessa skruvar att utmattas och gå av. Men kanske är aningen överdrivet .. haha

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.