Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 428 inlägg
Putsen ser bra ut! 10-14 grader men fortfarande tält då det är risk för regn.
Men efter 3 dygn vilket blir tisdag så borde väl putsen vara redo att att vara utan både täckning och värme?
Nu kommer det iaf bli riktigt varmt ändå
Men efter 3 dygn vilket blir tisdag så borde väl putsen vara redo att att vara utan både täckning och värme?
Nu kommer det iaf bli riktigt varmt ändå
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 428 inlägg
Idag regnar det! Markstenen framför växthuset är iaf färdig och matjord uppfyllt. Känns som att det blev en bra gräns och form mot växthuset.
Täötet får sitta kvar tills imorgon pga regnet, men det ser bra ut där under tycker jag! Ska bli riktigt kul att täcka av allt och ställa växthuset på plats och läggs ut kullerstenen.
Täötet får sitta kvar tills imorgon pga regnet, men det ser bra ut där under tycker jag! Ska bli riktigt kul att täcka av allt och ställa växthuset på plats och läggs ut kullerstenen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 428 inlägg
Nu har det gått 3 dygn sedan putsningen och jag har täckt av allting.
Ser som sagt bra ut och har både den strukturen och en oregelbunden form som jag var ute efter.
På insidan kunde jag varit mer noggrann med täckningen för det var lite slabbigt av både bruk och puts på sina ställen..
Växthuset kom på plats igen och fick alla skruvar åtdragna och allting är rakt och passformen mot växthuset är fortfarande okej
Lite fundersam på infästningen om jag ska använda vinklarna och fästa dom såhär eller enbart skruva genom syllen. Jag tycker det är lite onödigt nära kanten att skruva så och med vinklar så hamnar jag mitt i.. Ja dom ska självklart kortas av och målas grön också
Ser som sagt bra ut och har både den strukturen och en oregelbunden form som jag var ute efter.
Logga in
Skapa konto
På insidan kunde jag varit mer noggrann med täckningen för det var lite slabbigt av både bruk och puts på sina ställen..
Växthuset kom på plats igen och fick alla skruvar åtdragna och allting är rakt och passformen mot växthuset är fortfarande okej
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Lite fundersam på infästningen om jag ska använda vinklarna och fästa dom såhär eller enbart skruva genom syllen. Jag tycker det är lite onödigt nära kanten att skruva så och med vinklar så hamnar jag mitt i.. Ja dom ska självklart kortas av och målas grön också
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Jag tror tyvärr att om du monterar dem sådär, på insidan, mot listen, så kommer eventuella skruvar att ligga an mot glaset.... Man travar liksom nedifrån och upp vilket innebär att den nedersta rutan ligger nästan an mot den listen. Uppskattar det till med en millimeter mellan list och glas på den nedersta rutan, så knapp marginal för infästning den vägen.
Jag valde montage rakt nedåt där det finns lite marginal...
Jag valde montage rakt nedåt där det finns lite marginal...
Logga in
Skapa konto
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 428 inlägg
Är det så? Det sitter ju faktiskt skruvskallar där redan från diagonalstagen så jag trodde att om jag har en väldigt bättre skalle funkar det.slacker skrev:
Men du kanske har rätt! Måste fasen kolla det..
Alternativt kan jag använda skruvarna från de stående delarna men det är riktiga skitskruvar som inte klarar att dras något vidare
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 428 inlägg
Du kan ha rätt, skruvskallarna kan stämma - Det är ju typ 2mm.holmberg87 skrev:Är det så? Det sitter ju faktiskt skruvskallar där redan från diagonalstagen så jag trodde att om jag har en väldigt bättre skalle funkar det.
Men du kanske har rätt! Måste fasen kolla det..
Alternativt kan jag använda skruvarna från de stående delarna men det är riktiga skitskruvar som inte klarar att dras något vidare
Popnitar från utsidan kanske!? lär ju inte bygga mer än 1mm, eller så samma skruvar - Dem finns på Bauhaus såg jag. Inte billiga alls tyvärr.
Kanske plåtskruv/blåbär!?
Logga in
Skapa konto
Tack! Så ser det ut! Då har du koll på förutsättningarna - Glaset har inte mycket marginal mot dessa där skruvskallarna när väl gummilisterna är på plats.holmberg87 skrev:
Korrigerar det jag tidigare sagt - Cirka 1mm mot skruvskallarna!
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 428 inlägg
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 428 inlägg
Aha så 1mm tillgodo mot skruvskallarna? Då får jag plats annars får jag slipa ner skallen lite Mer och mer jobb.. heheslacker skrev:
Imponerad att du har dessa där på hyllan!holmberg87 skrev:
Kör på - Kläm och känn - Dubbelkolla med listen!
Vi behöver inte tjata mer på dig, du har full koll på läget!
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 428 inlägg
Haha ja dom där är inte så vanliga att ha hemma, men inom industrin används dom rätt mycketslacker skrev:
Jag har koll tack vare alla goda råd på forumet! Otroligt bra att bolla idéer
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 428 inlägg
Exakt! Jag tänkte på dom idag och det får plats. Men som sagt, kass kvalité på skruvarna och jag skulle gärna dra åt lite mer på infästningen.slacker skrev:
Men iofs går det ta lite låsning.
Det är ju onekligen smidigt istället för att borra nya hål!
10st infästningsr borde räcka?
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 428 inlägg
Det som jag tänker på är att växthuset kan röra sig när det blåser rejält och det får dessa skruvar att utmattas och gå av. Men kanske är aningen överdrivet .. haha